ماساژ

انواع مختلف ماساژ چیست؟

انواع مختلف ماساژ چیست؟

ماساژ چیست ؟ انواع مختلف از ماساژ وجود دارد که بر نقاط مختلف بدن یا نقاط درمانی تمرکز می کند، کار ماساژ عبارت است از مالیدن و ورز دادن بدن با دست، در طول ماساژ ماساژور فشار ملایم یا قوی را روی عضلات و مفاصل بدن اعمال می کند تا درد و تنش را کاهش دهد.

برای آشنایی با انواع مختلف ماساژ و اینکه کدام نوع برای شما مناسب است ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

1-ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی یک نوع ملایم ماساژ تمام بدن است که برای افرادی مناسب است که :

برای ماساژ تازه کار هستند

بدن آن ها تنش و گرفتگی زیادی دارد

به لمس شدن حساس هستند

این نوع ماساژ می تواند به آزاد شدن گره های ماهیچه ای کمک کند ، و همچنین انتخاب خوبی برای زمانی است که می خواهید در طول ماساژ کاملاً استراحت و ریلکس کنید.

برای این ماساژ ، لباس های خود در بیاورید ، اگرچه ممکن است لباس زیر را به ترجیح خود بر تن نگه دارید، وقتی روی تخت ماساژ دراز کشیده اید، با یک ملحفه پوشانده می شوید، ماساژور ملحفه را برای باز کردن مناطقی که به طور فعال روی آنها کار می کند حرکت می دهد.

ماساژور از ترکیبی از موارد زیر استفاده می کند :

ورز دادن

ضربه های طولانی و جاری در جهت قلب

حرکات دایره ای عمیق

لرزش و ضربه زدن

تکنیک های حرکت مفصل منفعل

معمولاً ماساژ سوئدی 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

2-ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ یکی از انواع مختلف ماساژ است که برای افرادی که درد و تنش عضلانی دارند یا به سادگی می خواهند آرامش داشته باشند مناسب است، این نوع ماساژ درمانی شبیه ماساژ سوئدی است ، فقط ماساژور به جای یا به اضافه دست خود از سنگ های گرم شده استفاده می کند.

با استفاده از سنگ های گرم شده ، تنش عضلانی را کاهش می دهد ، جریان خون را بهبود می بخشد و درد را تسکین می دهد.

ماساژ سنگ داغ ممکن است به موارد زیر کمک کند :

کاهش تنش عضلانی

بهبود جریان خون

تسکین درد

آرامش را بهبود میدهد

تسکین استرس

در طول ماساژ سنگ داغ ، سنگ های گرم شده در نواحی مختلف در سراسر بدن شما قرار می گیرند، درمانگر شما ممکن است سنگی در دست داشته باشد زیرا با استفاده از تکنیک های ماساژ سوئدی با فشار ملایم ، قسمت های مختلف بدن شما را ماساژ می دهد، همچنین گاهی از سنگ های سرد نیز استفاده می شود.

شما برای ماساژ سنگ داغ لباس نمی پوشید مگر اینکه با پوشیدن لباس زیر راحت تر باشید، با یک ملحفه پوشانده می شوید. معمولا ماساژ سنگ داغ تا نهایت 90 دقیقه طول می کشد.

انواع مختلف ماساژ چیست؟ (2)
انواع مختلف ماساژ

3-ماساژ آروماتراپی

ماساژهای آروماتراپی یکی از محبوب ترین انواع مختلف ماساژ بوده که برای افرادی که می خواهند جزء شفابخش و احساسی را در ماساژ خود داشته باشند مناسب است.

ماساژ رایحه درمانی و خواص رایحه های روغن ماساژ
خواندن

این نوع ماساژ می تواند به موارد زیر کمک کند:

خلق و خوی را بهتر کند

کاهش استرس و اضطراب

علائم افسردگی را کاهش دهد

رفع تنش عضلانی

تسکین درد

ماساژ های آروماتراپی فشار نرم و ملایم را با استفاده از روغن های ماساژ اصلی و مناسب ، ترکیب می کند. ماساژور شما معمولاً تصمیم می گیرد که از کدام روغن های اصلی استفاده کند ، اما در صورت تمایل می توانید به آنها اطلاع دهید، روغنهای اصلی قبل از استفاده روی پوست رقیق می شوند.

در طول ماساژ ، ماساژ کل بدن به شما داده می شود، در حالی که روغن های اصلی را از طریق دستگاه پخش کننده استنشاق کرده و آنها را از طریق پوست خود جذب می کنید.

گاهی اوقات ماساژ رایحه درمانی فقط روی پشت ، شانه ها و سر شما تمرکز می کند، شما به جز لباس زیر لباس دیگری نمی پوشید ، که البته اختیاری است.

ماساژ آروماتراپی 60 تا 90 دقیقه است.

4-ماساژ بافت های عمیق Deep Tissue

ماساژ بافت عمیق از فشار بیشتری نسبت به ماساژ سوئدی استفاده می کند، اگر مشکلات مزمن عضلانی مانند درد ، آسیب یا عدم تعادل دارید ، این ماساژ گزینه خوبی است.

در طول ماساژ بافت عمیق ، ماساژور شما از ضربات آهسته و فشار عمیق انگشتان، برای رفع تنش از عمیق ترین لایه های عضلات و بافت های همبند شما استفاده می کند.

می توانید در طول این ماساژ برهنه شوید یا لباس زیر خود را بپوشید.

ماساژ 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

در حالی که ماساژ بافت عمیق ممکن است شدیدتر باشد، شما نباید احساس درد یا گرفتگی کنید.

5-ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی در صورت استفاده مکرر از یک ماهیچه ، مانند آنچه که در ورزش کردن انجام می دهید ، یک گزینه بسیار مناسب است.

همچنین اگر مستعد آسیب هستید ، گزینه خوبی است زیرا می تواند برای جلوگیری از آسیب های ورزشی استفاده شود.

همچنین می توانید از ماساژ ورزشی برای افزایش انعطاف پذیری و عملکرد بهره ببرید. علاوه بر این ، ماساژ ورزشی می تواند برای تسکین درد ، اضطراب و تنش عضلانی استفاده شود.

ماساژ ورزشی را می توان به عنوان ماساژ تمام بدن انجام داد یا ماساژور ممکن است روی قسمت هایی از بدن تمرکز کند که بیشترین توجه را نیاز دارند.

می توانید ماساژ ورزشی را در حالی که لباس دارید یا برهنه انجام دهید. اگر ترجیح می دهید لباس بپوشید ، مطمئن شوید که لباس شما نازک ، شل است و به درمانگر اجازه می دهد تا به عضلات شما دسترسی پیدا کند.

ماساژ 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

6-ماساژ نقطه تحریک کننده

ماساژهای Trigger Point برای افرادی که دچار آسیب ، درد مزمن یا مشکل یا بیماری خاصی هستند ، مناسب است.

فواید ماساژگان
خواندن

گاهی اوقات نواحی سفت شده در بافت های عضلانی ، که به عنوان نقاط ماشه ای شناخته می شود ، می تواند باعث ایجاد درد در سایر قسمت های بدن شود، با تمرکز بر تسکین نقاط ماشه ای ، این نوع ماساژ می تواند درد را کاهش دهد.

ماساژ نقطه ماشه ای از ضربه های گسترده و روان استفاده می کند که ملایم و آرامش بخش هستند و با فشار قوی تر و عمیق تر ترکیب می شوند.

ماساژ شامل کار بر روی کل بدن شما می شود ، اگرچه درمانگر شما روی قسمت های خاصی از بدن شما که نیاز به رفع گرفتگی دارد تمرکز می کند.

می توانید برای ماساژ لباس های سبک بپوشید یا کاملاً یا تا حدی برهنه شوید.

این نوع ماساژ معمولاً 60-90 دقیقه طول می کشد.

7-رفلکسولوژی

ماساژ رفلکسولوژی برای افرادی که به دنبال آرامش یا بازیابی سطح انرژی طبیعی خود هستند ، بهترین است، همچنین اگر با لمس شدن کل بدن خود مشکلی دارید ، گزینه خوبی است.

رفلکسولوژی از فشار ملایم تا محکم بر نقاط مختلف فشار، پا ، دست و گوش استفاده می کند. می توانید از لباس های گشاد و راحت استفاده کنید که دسترسی به پاها را امکان پذیر می کند.

ماساژ رفلکسولوژی 30 تا 60 دقیقه طول می کشد

8-ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو از کاربردی ترین انواع مختلف ماساژ است که برای افرادی که می خواهند احساس آرامش کنند و استرس ، درد و تنش را از بین ببرند ، مناسب است، این یک نوع ماساژ ژاپنی است که :

باعث ایجاد آرامش و ریلکسی روحی و جسمی می شود

به کاهش استرس ، اضطراب و افسردگی کمک می کند

ممکن است سردرد را تسکین دهد

تنش عضلانی را کاهش می دهد

ماساژ شیاتسو روی کل بدن تأثیر می گذارد ، اما ممکن است درمانگر شما روی قسمت هایی از بدن شما که نیاز به توجه بیشتری دارد تمرکز کند، درمانگر شما از دست ، کف دست و شست خود برای ماساژ نقاط خاصی از بدن شما استفاده می کند.

همچنین فشار تپنده یا ریتمیک انجام می شود. در طول این ماساژ می توانید به طور کامل لباس بپوشید.

ماساژ شیاتسو معمولاً 60-90 دقیقه طول می کشد.

انواع مختلف ماساژ چیست؟ (3)
انواع مختلف ماساژ

9-ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی برای افرادی مناسب است که می خواهند ماساژ فعال تری داشته باشند و می خواهند درد و استرس را کاهش داده و تسکین دهند، همچنین می تواند به بهبود موارد زیر کمک کند :

انعطاف پذیری

جریان خون

سطوح انرژی

ماساژ تایلندی با استفاده از دنباله ای از حرکات مشابه حرکات یوگی ، روی کل بدن کار می کند، درمانگر شما از کف دست و انگشتان برای اعمال فشار محکم به بدن شما استفاده می کند، همچنین شما در موقعیت های مختلف ماساژ به صورت کشیده و پیچ خورده خواهید شد. در طول ماساژ می توانید لباس های گشاد و راحت بپوشید.

ماساژورهای پرتابل پرکاربرد و محبوب
خواندن

ماساژ تایلندی 60-90 دقیقه طول می کشد.

10-ماساژ قبل از زایمان

ماساژ قبل از زایمان می تواند راهی مطمئن برای ماساژ زنان در دوران بارداری باشد، این ماساژ می تواند به کاهش دردهای بدن در دوران بارداری ، کاهش استرس و کاهش تنش عضلانی کمک کند، در هر زمان از دوران بارداری می توانید بدن را ماساژ دهید.

با این حال ، بسیاری از مراکز ، به ویژه در ایالات متحده ، به دلیل خطر سقط جنین در این دوران ، ماساژ را در سه ماهه اول بارداری به زنان ارائه نمی دهند.

ماساژ قبل زایمان از فشار ملایم مشابه ماساژ سوئدی استفاده می کند، درمانگر بر مناطقی مانند کمر ، باسن و پاهای شما تمرکز می کند، بسته به سطح راحتی شما می توانید به طور کامل یا تا حدی برهنه شوید.

در طول ماساژ یا به پهلو یا روی تخت مخصوص بانوان با شکاف برای شکم خود دراز بکشید. اگر در ناحیه ساق پا یا سایر قسمت های پا درد داشتید ، قبل از انجام ماساژ به پزشک مراجعه کنید.

ماساژ به مدت 45-60 دقیقه طول می کشد.

11-ماساژ بر روی صندلی

صندلی ماساژ برای افرادی که مایل به ماساژ سریع هستند که بر گردن ، شانه ها و پشت شما تمرکز می کند ، مناسب است، صندلی مخصوص ماساژ همچنین می تواند راهی برای آشنا کردن شما به ماساژ باشد اگر قبلاً چنین ماساژ را نداشته اید.

در طول ماساژ ، شما کاملاً لباس می پوشید و روی یک صندلی مخصوص طراحی شده می نشینید. شما صندلی را طوری قرار می دهید که قفسه سینه شما به پشتی صندلی فشار بیاورد و به ماساژور اجازه دهید به پشت بدن شما دسترسی داشته باشد.

این ماساژها معمولاً 10 تا 30 دقیقه است.

این مطلب را نیز بخوانید :

فواید ماساژ سنگ داغ برای سلامتی چیست؟

جمع بندی انواع مختلف ماساژ

ماساژ ممکن است راهی برای شما باشد تا از نظر جسمی ، روحی و احساسی احساس بهتری داشته باشید. انواع مختلف ماساژ و ماساژورهای مختلف را آزمایش کنید تا نوع و ارائه دهنده ای را که برای شما ایده آل است پیدا کنید.

همیشه انتظارات و نیات خود را با ماساژور خود در میان بگذارید و اگر موردی وجود دارد که با آن راحت نیستید با ماساژور خود درباره آن صحبت کنید.

در صورت داشتن هر گونه مشکل یا شرایط، قبل از ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *