ورزشی

دوچرخه ثابت یا الپتیکال ، کدام دستگاه مناسب شماست ؟

دوچرخه ثابت یا الپتیکال ، کدام دستگاه مناسب شماست ؟

زمانی که به دنبال یک دستگاه مناسب و کاربردی برای انجام ورزش های روزانه و به ویژه تمرینات هوازی باشیم، گزینه های زیادی در اختیار نخواهیم داشت. در میان این اسامی تردمیل، دوچرخه ثابت یا الپتیکال از محبوب ترین گزینه ها هستند.

این اتفاق باعث شده است تا در هنگام خرید، حتی با وجود گزینه های محدود باز هم سوالاتی در ذهن ما شکل بگیرد؛ سوالاتی که معمولا حول این محور خواهد بود که « کدام دستگاه ورزش خانگی و هوازی برای من مناسب است؟ »

همان طور که در مقاله ای به بررسی تردمیل و اسکی فضایی پرداختیم، در این مقاله هم قصد داریم به سوال الپتیکال یا دوچرخه ثابت پاسخ دهیم. هر دوی این دستگاه ها بسیار محبوب هستند و البته کاربرد و نتایج فوق العاده ای نیز دارند.

ما در این مقاله قصد داریم با زبانی ساده و با بررسی مهمترین فاکتورها، فرآیند انتخاب بین دوچرخه ثابت یا الپتیکال را برای شما آسان تر کنیم.

شما در ادامه درخواهید یافت برای نیازهای مختلف، کدام دستگاه مناسب تر است و تفاوت آنها در چیست؟ در انتها نیز پاسخ مهمترین سوالات خود از جمله موارد زیر را دریافت خواهید کرد :

  • برای کاهش وزن دوچرخه ثابت یا الپتیکال را انتخاب کنم؟
  • برای تناسب اندام کدام دستگاه مناسب است؟
  • در دوران ریکاوری آسیب دیدگی ها، تمرین با کدام دستگاه آسان تر است؟
  • اگر هدف من از ورزش روزانه عضله سازی است، الپتیکال یا دوچرخه ثابت گزینه‌ی بهتری است؟

دوچرخه ثابت یا الپتیکال برای تناسب اندام، کدام گزینه‌ی بهتری است؟

الپتیکال یا همان اسکی فضایی همچون دوچرخه ثابت، دستگاهی ورزشی است که تمرکز اصلی آن بر روی تمرینات هوازی است. هر دوی این دستگاه ها مزایای بی شماری را در فضایی بسیار محدود به شما ارائه می دهند. دقیقا به همین علت این دو دستگاه از بهترین گزینه های ورزش کردن در فضای محدود آپارتمانی هستند.

از مهمترین مزایای مشترک الپتیکال یا دوچرخه ثابت برای کاهش وزن و تناسب اندام می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استفاده‌ی منظم از الپتیکال یا دوچرخه ثابت تاثیر فوق العاده ای برای تقویت سیستم قلب و عروق شما دارد.

در تمرین با این 2 دستگاه، قلب و رگ های خونی شما که مسئولیت اصلی گردش خون را بر عهده دارند تقویت شده و سلامتی آنها تضمین می گردد. این موضوع باعث می شود تا ریسک بیماری های قلبی، فشار خون و حتی دیابت به حداقل ممکن برسد.

  • استفاده‌ی منظم از دستگاه های هوازی و اجرای تمرینات آنها با این 2 دستگاه، مقاومت و توانایی فیزیکی شما را تقویت می کند. این امر به شما کمک خواهد کرد تا دیرتر خسته شده و در طول روز انرژی بیشتری برای کار و زندگی شخصی خود داشته باشید.
  • از مهمترین مزایای دوچرخه ثابت یا الپتیکال می توان به ریسک فوق العاده اندک آنها در ایجاد آسیب دیدگی اشاره کرد. تمرین با هر دوی این دستگاه ها به ویژه برای مفاصل شما بسیار ایمن است. برخلاف دویدن که یکی دیگر از محبوب ترین تمرینات هوازی است، استفاده از این 2 دستگاه هرگز آسیب دیدگی هایی همچون کشیدگی عضلات و درد در ناحیه‌ی مچ پا یا زانوها را ایجاد نمی کند.
نکات مهم خرید تردمیل
خواندن

جالب است بدانید در هنگام دویدن، پای شما در هر گام 2 تا 3 برابر وزن بدنتان را تحمل می کند.

دوچرخه ثابت یا الپتیکال ، کدام دستگاه مناسب شماست ؟ 1

جمع بندی استفاده از دوچرخه ثابت یا الپتیکال برای کاهش وزن و تناسب اندام

هر دوی این دستگاه ها از دیدگاه ورزشکاران و مربیان، گزینه هایی ایده آل برای تمرینات چربی و کالری سوزی است. به طور جدی می توان گفت هیچ کدام از این 2 دستگاه در این زمینه برتری ای به یکدیگر ندارند و تنها تفاوت، در نوع عملکرد متفاوت آنها است.

البته این روزها دستگاه الپتیکال محبوبیت بیشتری نسب به دوچرخه ثابت دارد و علت آن نیز درگیر شدن تمامی عضلات بدن در هنگام استفاده از این دستگاه است. به صورت عمومی در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت، عضلات پایین تنه‌ی شما بیشترین میزان درگیری را دارند و عضلات بالا تنه به جز دست ها و عضلات زیر شکم تحت تاثیر تمرین با دوچرخه ثابت قرار نمی گیرند.

از مزایای دوچرخه ثابت نسبت به الپتیکال در زمینه‌ی ورزش های روزانه می توان به این نکته اشاره کرد که شما به صورت نشسته این کار را انجام می دهید.

اسکی فضایی یا دوچرخه ثابت

این موضوع باعث می شود تا به کمر شما فشار کمتری وارد شود. ضمنا این ویژگی در کنار فشار کمتر بر روی مفاصل زانو، دوچرخه ثابت را به گزینه‌ی بهتری برای میان سالان تبدیل کرده است. به ویژه افراد میان سالی که در مراحل توان بخشی می باشند، می توانند با آسودگی خاطر از مزایای تمرینی دوچرخه ثابت بهره مند گردند؛ بدون آن که کمترین میزان ریسک را در هنگام ورزش کردن تجربه کنند.

البته همچون همیشه به شما توصیه می کنیم در صورت وجود بیماری، حتما با پزشک خود در رابطه با نوع ورزش و تمرینات روزانه مشورت کنید.

در بخش های بعدی به سراغ موضوع اختصاصی کاهش وزن و تقویت عضلات خواهیم رفت؛ اما برای پایان این بخش لازم است بدانید حداقل میزان استفاده از دوچرخه ثابت یا الپتیکال در طول روز 10 دقیقه است. اما برای دریافت بهترین نتیجه لازم است میزان جلسات تمرینی خود را به 30 تا 45 دقیقه در طول روز افزایش دهید. این افزایش البته باید به مرور زمان و مطابق با میزان آمادگی جسمانی شما باشد.

الپتیکال یا دوچرخه ثابت کدام یک از این دو دستگاه برای فرم دهی به عضلات گزینه‌ی بهتری است؟

پیش از آن که به این موضوع بپردازیم باید بدانید که هدف از طراحی و تولید این دو دستگاه، عضله سازی نبوده است؛ البته هر دوی این دستگاه ها به فرم دهی و زیباتر شدن ساختار ماهیچه های پا، ران و باسن شما بسیار کمک خواهد کرد. اما نباید از آنها انتظار داشته باشید که حجم عضلات شما را 2 برابر کنند. این دستگاه ها تنها، دستگاه های هوازی هستند و هرگز کارکرد بدنسازی نخواهند داشت.

کارکرد دوچرخه ثابت در فرم دهی به عضلات بدن

اصلی ترین تمرکز دستگاه دوچرخه ثابت بر روی عضلات ساق و ران پای شما است. این 2 بخش در طول تمرین با دوچرخه ثابت، بیشترین میزان فشار را تحمل می کنند.

البته عضلات دست شما هم به ویژه در ناحیه‌ی دو سر بازو و عضلات کتف نیز در طول تمرین با دوچرخه ثابت کاملا درگیر هستند؛ اما فشار بسیار کمتری نسبت به عضلات پایین تنه تحمل می کنند.

بدنسازی خانگی چیست و من چه گزینه هایی دارم؟
خواندن

عضلات دست شما مسئولیت حفظ فرم بدنتان در هنگام دوچرخه ثابت را دارند و این موضوع یعنی درست نشستن بر روی دوچرخه ثابت، اهمیت بسیار زیادی دارد تا بتوانید تمرین باکیفیت تری داشته و دچار کمر درد نشوید.

به کمک دوچرخه ثابت شما می توانید فشار قابل قبول و تاثیرگذاری را به عضلات شکم خود نیز وارد کنید. برای این موضوع تنها کافی است دسته ها را کمی به هم نزدیک تر کرده و زاویه‌ی بدنتان را نسبت به دوچرخه کمی تغییر دهید.

در طول دوچرخه سواری هم می بایست عضلات شکم خود را منقبض نگاه دارید. با این کار شما در هنگام تمرینات هوازی با دوچرخه ثابت می توانید فرآیند فرم دهی به عضلات شکم را نیز تجربه کنید.

در صورتی که میزان مقاومت دوچرخه را بالا برده و از روی صندلی آن بلند شده و با فشار و سرعت بیشتری تمرین کنید، عضلات باسن و چهار سر ران شما، یک تمرین فوق العاده را تجربه می کنند. بین دوچرخه ثابت یا الپتیکال تفاوت زیادی در تقویت عضلات شکم وجود ندارد اما دوچرخه ثابت قطعا برای فرم دهی به عضلات پای شما گزینه‌ی بهتری است.

دوچرخه ثابت یا الپتیکال ، کدام دستگاه مناسب شماست ؟ 2

کارکرد الپتیکال در فرم دهی به عضلات بدن

یکی از ویژگی های بارز دستگاه الپتیکال همان گونه که پیشتر به آن اشاره کردیم، تقویت سراسری و یکپارچه‌ عضلات بالا تنه و پایین تنه است ( تقریبا 80 درصد از ماهیچه های بدن شما با استفاده از دستگاه الپتیکال درگیر شده و عضلات این بخش ها تقویت می شوند ).

با انجام تمرینات منظم الپتیکال شما می توانید عضلات پشت، شکم و حتی سینه‌ی خود را به خوبی درگیر کرده و به آنها فرمی طبیعی و جذاب بدهید.

تقویت عضلات بالا تنه به این معنی نیست که در هنگام استفاده از دستگاه الپتیکال، عضلات پایین تنه‌ی شما فشار کمتری را تحمل خواهند کرد. تقریبا تمام ماهیچه های درگیر در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت، در زمان تمرین با اسکی فضایی نیز درگیر خواهند بود.

شما می توانید با ثابت کردن دستگیره ها در هنگام انجام تمرین، فشار بیشتری را به عضلات ران و باسن خود وارد کنید. ضمنا با پدال زدن برعکس بر روی الپتیکال، برخی از عضلات بدن شما که هرگز درگیر تمرین نشده اند تقویت خواهد شد.

در صورتی که به دنبال یک دستگاه هوازی با تاثیرگذاری بر روی تمامی ماهیچه های بدن هستید، بین 2 دستگاه دوچرخه ثابت یا الپتیکال، اسکی فضایی قطعا گزینه‌ی بهتری است.

جمع بندی استفاده از الپتیکال یا دوچرخه ثابت برای فرم دهی به عضلات

اگر به دنبال تقویت عضلات پایین تنه و فرم دهی ایده آل به آنها هستید، تفاوت چندانی بین الپتیکال یا دوچرخه ثابت وجود ندارد؛ اما زمانی که صحبت از یک تمرین فراگیر به میان می آید قطعا اسکی فضایی گزینه‌ی بهتری است.

در انتها لازم است بدانید برای آن که نتیجه‌ی مناسبی از هر دوی این دستگاه ها بگیرید باید طول تمرین و میزان مقاومت پدال ها را افزایش دهید. تمرین با هر دوی این دستگاه ها در هنگامی که پدال زدن، فشار بسیار اندکی به ماهیچه های شما وارد کند نمی تواند در فرم دهی به عضلات موثر باشد.

تمرین کامل بدن با کش مقاومتی پاورباند
خواندن

دوچرخه ثابت یا الپتیکال کدام برای کالری و چربی سوزی بهتر هستند؟

اگر هدف شما از انجام ورزش هوازی سوزاندن کالری و چربی است، بدون هیچ شکی الپتیکال یا دوچرخه ثابت گزینه هایی مناسب هستند. البته میزان کالری سوزی در هر 2 دستگاه، وابستگی کاملی با میزان فشار وارده، طول تمرین و میزان مقاومت تعریف شده بر روی دستگاه دارند.

اما کدام دستگاه کالری بیشتری می سوزاند؟

شما با یک ساعت تمرین کم فشار در هر دستگاه به مقدار زیر کالری می سوزانید :

  • دوچرخه ثابت : 400 کیلو کالری
  • الپتیکال : 455 کیلو کالری

شما با یک ساعت تمرین با فشار متوسط در هر دستگاه به مقدار زیر کالری می سوزانید :

  • دوچرخه ثابت : 750 کیلو کالری
  • الپتیکال : 830 کیلو کالری

به طور کلی می توان گفت در هنگام استفاده از دستگاه الپتیکال شما چیزی در حدود 15 درصد کالری بیشتر نسبت به دوچرخه ثابت می سوزانید.

یکی از دلایل وجود این اختلاف، فرم استفاده از دوچرخه ثابت یا الپتیکال است. نشستن شما در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت باعث می شود تا در یک ساعت تمرین انرژی کمتری مصرف کنید.

دوچرخه ثابت یا الپتیکال ، کدام دستگاه مناسب شماست ؟ 3

البته طرفداران دوچرخه ثابت نباید نگران باشند زیرا انعطاف این دستگاه در افزایش قابل توجه میزان سوزاندن کالری بیشتر از دستگاه الپتیکال است.

در صورتی که شما به حالت ایستاده از دوچرخه ثابت استفاده کنید و مقاومت پدال ها را به حداکثر برسانید، امکان افزایش 2 برابری در میزان کالری و چربی سوزی وجود دارد. در این صورت قطعا میزان کالری مصرفی از حداکثر حجم کالری سوزی الپتیکال بیشتر خواهد بود.

جمع بندی استفاده از دوچرخه ثابت یا الپتیکال برای کالری و چربی سوزی

برای جمع بندی این بخش می توان گفت به صورت عمومی و با کاربرد و تنظیمات مرسوم، میزان کالری سوزی الپتیکال بالاتر است. در صورتی که به طور منظم و مستمر از هر دوی این دستگاه ها استفاده کنید، بدون شک در مسیری سلامت به اهداف کاهش وزن خود دست خواهید یافت.

بین الپتیکال یا دوچرخه ثابت در این بخش چند تفاوت محدود وجود دارد و آن تاثیر چربی سوزی متفاوت در بخش های مختلف بدن و همچنین میزان انطعاف پذیری هر دستگاه در کاهش یا افزایش فشار وارده است.

اگر قصد خرید یک دستگاه هوازی کاربردی و جذاب را دارید، قطعا هر دو گزینه انتخاب هایی ایده آل هستند. با کمک این 2 دستگاه می توانید علاوه بر کاهش وزن و تناسب اندام، به عضلات خود فرمی مناسب و زیبا بدهید.

این مطلب را نیز بخوانید :

اسکی فضایی یا تردمیل | کدام دستگاه مناسب شماست؟

ما در این مقاله قصد داشتیم شما را با نقاط اشتراک و تفاوت های این 2 دستگاه آشنا کنیم؛ اما همچون همیشه وضعیت فیزیکی، سلامتی جسمانی و اهداف ورزشی که برای خود تعریف کرده اید، بیشترین میزان اولویت را دارد. فراموش نکنید که در صورتی که از مشکل مفاصل یا آسیب دیدگی رنج می برید پیش از هر اقدام و انتخابی، با پزشک خود مشورت کنید

منبع : vescape.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *