تغذیه و سلامت

آیا آلودگی هوا ورزش در فضای باز را خطرناک می کند؟

آیا آلودگی هوا ورزش در فضای باز را خطرناک می کند؟

در حالی که فعالیت هوازی یکی از کلیدهای یک سبک زندگی سالم است، آلودگی هوا و ورزش می توانند ترکیبی ناسالم باشند، این امر به ویژه اگر مبتلا به آسم، دیابت، یا بیماری قلبی یا ریوی هستید، صحیح است.

کودکان خردسال، افراد مسن و افرادی که در فضای باز کار می کنند یا ورزش می کنند می توانند به ویژه در معرض اثرات آلودگی هوای بیرون باشند.

آلودگی هوای بیرون می تواند از منابع مختلفی ناشی شود، از جمله:

تردد وسایل نقلیه موتوری

گرده گل ها، درختان و درختچه ها

گرد و غبار ناشی از باد

سوزاندن چوب

ساخت و ساز

عملیات کشاورزی، از جمله پرورش حیوانات و پاکسازی زمین

نیروگاه ها

حتی زمانی که شما ورزش نمی کنید، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند باعث مشکلات سلامتی شود، اما با ترکیب آلودگی هوا و ورزش، مشکلات بالقوه سلامتی افزایش می یابد.

یکی از دلایل افزایش این خطر ممکن است این باشد که در طول فعالیت هوازی، معمولاً هوای بیشتری استنشاق می‌کنید و آن را عمیق‌تر در ریه‌های خود تنفس می‌کنید.

و از آنجایی که در حین ورزش بیشتر و به اشتباه از طریق دهان نفس عمیق می کشید، هوایی که تنفس می کنید به طور کلی مجرای بینی شما را دور می زند، که معمولا این قسمت از بدن ذرات آلودگی هوا را فیلتر می کند.

مشکلات سلامتی مرتبط با آلودگی هوا عبارتند از:

سردرد

سوزش چشم، بینی و گلو

آسیب به راه های هوایی ریه ها

افزایش خطر ابتلا به آسم

بدتر شدن آسم موجود یا سایر شرایط ریوی

حفظ سلامتی جسمانی مهمترین مسئولیت ما در قبال بدنمان است
خواندن

افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی

افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان ریه و بیماری های قلبی عروقی

افرادی که در بسیاری از مناطق جهان، به ویژه شهرهای بزرگ زندگی می کنند، به طور مرتب در معرض سطوح آلودگی هوای بسیار فراتر از حد توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی قرار دارند.

چیزی که در مورد آلودگی هوا و ورزش مشخص نیست این است که چقدر قرار گرفتن در معرض این شرایط خطرناک است، چه مدت باید در معرض قرار بگیرید، یا اینکه کدام نوع آلودگی هوای فضای باز در طول زمان مضرترین آنهاست.

آیا آلودگی هوا ورزش در فضای باز را خطرناک می کند؟ (2)
آلودگی هوا و ورزش

با این حال، از آنجایی که ورزش فواید سلامتی واضحی دارد، ورزش را به طور کامل رها نکنید، مگر اینکه پزشک به شما دستور داده باشد که آن را متوقف کنید.

تحقیقات نشان داده است که مزایای طولانی مدت ورزش منظم بر خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بیشتر است.

برای اینکه در حین ورزش در این شرایط تا حد امکان سالم بمانید، روی راه هایی تمرکز کنید که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را به حداقل برسانید. هنگام ورزش می توانید اثرات آلودگی هوا را به طرق مختلف محدود کنید، از جمله:

نظارت بر میزان آلودگی هوا :

اکثر جوامع سیستمی برای هشدار آلودگی هوا دارند. برای کسب اطلاعات با آژانس کنترل آلودگی هوا، بیمارستان محلی یا پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین وب‌سایت‌های خاصی اطلاعات مربوط به کیفیت هوا را از سازمان‌هایی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه می‌دهند و این سایت‌ها در هر زمان قابل دسترسی هستند.

ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی محلی و همچنین روزنامه ها نیز اغلب در مورد کیفیت هوا گزارش می دهند.

حفظ سلامتی بدن در هنگام استفاده از رژیم بدنسازی
خواندن

زمان تمرینات خود را با دقت تعیین کنید :

هنگامی که هشدار کیفیت هوا صادر شد، از فعالیت بدنی در فضای باز خودداری کنید یا شدت و مدت ورزش در فضای باز را کاهش دهید.

سطح آلودگی هوا نزدیک به ظهر یا بعد از ظهر به بالاترین حد خود می رسد، بنابراین سعی کنید در این ساعات از روز از ورزش در فضای باز خودداری کنید.

ورزش در ساعات شلوغی می تواند شما را در معرض میزان بیشتری از آلودگی قرار دهد. اگر می توانید، از ورزش در نزدیکی جاده ها که ترافیک سنگین است خودداری کنید.

اجتناب از حضور در مناطق با آلودگی بالا :

سطح آلودگی احتمالاً در فاصله 1/4 مایلی (400 متری) از یک جاده بالاترین میزان خواهد بود، محیط های شهری و مناطق مختص سیگار در فضای باز نیز سطح آلودگی بالاتری دارند. در صورت امکان، هنگام ورزش از این نوع مناطق اجتناب کنید.

ورزش در داخل خانه :

روال خود را با فعالیت های گاه به گاه در داخل خانه تغییر دهید، به خصوص در روزهایی که کیفیت هوای بدی دارید. در یک کلاس تناسب اندام شرکت کنید، یک باشگاه ورزشی نزدیک را بررسی کنید یا در یک مسیر سرپوشیده بدوید.

همچنین میتوانید از دستگاه های هوازی در خانه مانند تردمیل ، دوچرخه ثابت  و اسکی فضایی استفاده کرده و تمام نیاز خود را برطرف کنید بدون آنکه از خانه در هوای آلوده بیرون بروید.

فواید بارفیکس برای بدن
خواندن

اگر آسم، دیابت یا بیماری دیگری دارید، با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی ورزش برای شما بی خطر است، مشورت کنید.

عادت های خود را تغییر دهید تا از ریه های خود محافظت کنید

صبح زود یا اواخر شب ورزش کنید : تردد وسایل نقلیه معمولاً سبک تر است و میزان آلاینده ها در این زمان ها کمتر است.

در فضاهای باز و دور از ترافیک ورزش کنید : در خانه، پارک ها یا در مسیرهای مشخص شده دور از خیابان های شلوغ یا بزرگراه ها ورزش کنید.

هنگام ورزش در داخل خانه از یک دستگاه تصفیه هوا با کارایی بالا استفاده کنید

این مطلب را نیز بخوانید :

تنفس خود را تغییر دهید ، تا زندگی تان تغییر کند

به طور کلی کیفیت هوای داخل ساختمان میتواند بدتر از کیفیت هوای بیرون باشد. کیفیت هوای بد می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، حتی اگر در خانه یا مرکز تناسب اندام ورزش کنید. پس حتما از دستگاه تصفیه هوا در روز های آلوده استفاده کنید.

کیفیت پایین هوا می تواند شما را از خوش فرم شدن باز دارد. اما با داده‌های کیفیت هوا و آگاهی از منابع و الگوهای کیفیت هوا، می‌توانید به خود کمک کنید تا بهترین تمرین را با تمیزترین و ایمن‌ترین هوای ممکن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *