ورزشی

آشنایی با 15 عدد از تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ

آشنایی با 15 عدد از تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ

دستگاه روئینگ برخلاف بسیاری از دستگاه های تمرینات هوازی و قدرتی، به سختی راه خود را به باشگاه های بدنسازی و کلاس های فیتنس باز کرد. اما با گذشت زمان تنوع ویژگی دستگاه روئینگ‌ و همچنین آشکار شدن بیش از پیش تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ موجب شد تا این وسیله‌ی هوازی و قدرتی فوق العاده، به جای خاک خوردن در گوشه‌ی باشگاه ها به یکی از محبوب ترین تمرینات هر ورزشکاری تبدیل شود.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با 15 عدد از تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ آشنا کرده و همچنین از ویژگی های فوق العاده آن در سبک های مختلف ورزشی گفتگو کنیم.

از مهمترین تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ می توان به عضله سازی فوق العاده، ایجاد تعادل برای تمرینات ایروبیک و همچنین قدرت چربی سوزی بالای آن اشاره کرد.

این روزها دیگر روئینگ یک دستگاه کم اهمیت در باشگاه های بدنسازی نیست و صف تمرین با این دستگاه هر روز طولانی تر از روز قبل گردیده است.

جالب است بدانید باشگاه های متعددی در دنیا وجود دارند که تمرکز اصلی ورزش های قدرتی و هوازی خود را بر روی دستگاه روئینگ قرار داده اند. زیرا آنها اعتقاد دارند متقاضیان می توانند با کمک ویژگی دستگاه روئینگ‌ در کمترین زمان ممکن، بیشترین بهره را کسب نمایند.

نکته جالب این که دستگاه روئینگ در بین خانم ها محبوبیت بسیار زیادی داشته و آنها با گذر زمان، این ورزش را جایگزین استفاده از تردمیل کرده اند.

1- یک تمرین همه جانبه

کاملا درست است. از مهمترین تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ می توان به دستیابی به یک ورزش فول بادی اشاره کرد. در هنگام انجام روئینگ، بیش از 85 درصد از ماهیچه های بدن شما درگیر خواهند بود.

ساختار و ویژگی دستگاه روئینگ‌ باعث شده است تا در هر ست تمرین مهمترین عضلات پا، دست و کمر شما درگیر باشد. همچنین عضلات هسته‌ی میانی بدن که مسئولیت پایدار نگاه داشتن استخوان بندی بدن شما را دارند، بیشترین درگیری را در هنگام این ورزش داشته و می توانند در بازه ای کوتاه، به سرعت تقویت گردند.

آشنایی با 15 عدد از تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ 1

تقویت این گروه از عضلات و رسیدن به حداکثر توانایی خود، انجام سایر تمرینات قدرتی را تسهیل بخشیده و همچنین لازم است بدانید که با انجام یک ست کامل تمرینات روئینگ، شما به استاندارد تمرینات هوازی روزانه‌ی خود نیز خواهید رسید. این بدان معنا است که تنها با استفاده از یک دستگاه و با برنامه ای منظم، شما به قدر کافی تمرینات قدرتی و هوازی را در یک جلسه انجام داده اید.

2- تاثیر بالا در کنار احتمال آسیب دیدگی حداقلی

این ویژگی دستگاه روئینگ‌ نیز بسیار با اهمیت است. در حالی که به کمک این دستگاه می توانید حداکثر فشار را بر روی عضلات هدف وارد کنید، احتمال آسیب دیدگی بسیار اندکی نیز وجود دارد. به طور کلی یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این روزهای روئینگ، امکان آسیب دیدگی فوق العاده پایین با این دستگاه است.

دستگاه های محدودی در باشگاه های ورزشی وجود دارند که قادر هستند همچون روئینگ به صورت همزمان، یک تمرین قدرتی و هوازی را به شما ارائه دهند و از همه مهمتر آن که، هیچ کدام از این دستگاه ها به اندازه‌ی روئینگ کم خطر نیستند.

لیست قیمت تردمیل
خواندن

به طور مثال افرادی که تا پیش از این مهمترین ورزش هوازی را دویدن می دانستند، به کمک تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ می توانند بدون دغدغه‌ی آسیب دیدگی به ویژه در مفاصل و عضلات درگیر در ناحیه‌ی پا، همان حجم از کالری را سوزانده و سیستم هوازی خود را تقویت نمایند.

3- بیشتر تمرین کنید

ساختار طراحی شده برای دستگاه روئینگ به گونه ای است که باعث می شود شما یا دغدغه ای کمتر، بیشتر تمرین کنید. این ویژگی دستگاه روئینگ‌ به ویژه برای افرادی که به دنبال سوزاندن چربی هستند اما امکان حضور مستمر و منظم در باشگاه یا پیاده روی های طولانی روزانه را ندارند، بسیار اهمیت دارد.

این موضوع به دلیل سبک تمرینات و طراحی دستگاه روئینگ بوده که به آن ” ایجاد تحرک هم مرکز ” می گویند. در این بین لازم است بدانید که اکثر تمرینات قدرتی از نوع طولی یا پیرامونی بوده که به زبان ساده تر، فشار و کشش در طول عضلات است.

تمرینات پر فشاری همچون اسکات پا از نوع پیرامونی هستند. جایی که تمام طول عضله در هنگام انجام تمرین، تحت فشار قرار دارد. اما از مهمترین تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ می توان به درگیری حداقلی و در برد کوتاه ماهیچه ها اشاره کرد.

این موضوع باعث می شود تا در پایان تمرین نه تنها احساس آسیب دیدگی نداشته باشید، بلکه دردهای مرسوم در ماهیچه ها را نیز تجربه نکنید. در واقع تمرین با دستگاه روئینگ، حداقل میزان تخریب بر روی ماهیچه های شما را خواهد داشت.

4- تاثیر همزمان بر روی عضلات شکم و باسن

یکی دیگر از منحصر به فردترین تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ ، درگیر کردن همزمان عضلات شکم و باسن است. با هر بار کشیده شدن بدن توسط دستگاه، شما در واقع یک دراز و نشست کامل را به همراه نتایج آن تجربه می کنید.

این تاثیر البته بدون ایجاد فشار مضاعف بر روی ستون فقرات و مفاصل شما خواهد بود. نکته‌ی مثبت دیگر آن که این ویژگی دستگاه روئینگ‌ باعث شده است تا برعکس تمرینات دراز و نشست، عضلات پایین تنه‌ی شما نیز در حداکثر میزان درگیری باشند.

5- فرم دهی استاندارد به انجام تمرینات شما

از دیگر نکات فوق العاده در تمرین با دستگاه روئینگ می توان به اصلاح اتوماتیک حالت انجام تمرین توسط شما اشاره کرد. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که همواره بدن شما را در حالت استاندارد انجام تمرین قرار می دهد.

6- دستیابی به پاهایی زیبا و عضلانی

بسیاری به اشتباه تصور می کنند حداکثر فشار دستگاه روئینگ بر روی عضلات بالا تنه است. در اینجا لازم است بدانید 60 درصد از تمامی عضلات پای شما در هنگام انجام تمرینات روئینگ درگیر خواهد بود.

با روش های استفاده صحیح از روئینگ آشنا شوید
خواندن

اگر بخواهیم یک شمای کلی از تقسیم بار در هنگام انجام تمرینات روئینگ بدهیم نیز اعداد به دست آمده هم به همین میزان خواهند بود.

60 درصد از فشار بر روی عضلات پایین تنه و پاها، 20 درصد بر روی عضلات دست و الباقی بر روی هسته‌ی میانی بدن وارد می گردد.

7- تمرینی با فواید چندگانه

2 گروه تمرینات پر فشار HIIT و LISS این روزها محبوب ترین روش برای چربی سوزی است و دستگاه روئینگ هر 2 گروه را به خوبی پوشش می دهد.

در واقع یکی دیگر از مهمترین تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ ، پشتیبانی آن از تمرینات پر فشار مستمر و تمرینات ثابت هوازی است. بسیاری از مربیان اعتقاد دارند انجام یک ست کامل تمرینات روئینگ می تواند تا 80 درصد از برنامه‌ی شما برای انجام این 2 گروه ورزش را پوشش دهد.

ضمنا به علت آن که میزان خستگی با این دستگاه، کمتر از بسیاری از ورزش های دیگر است، شما به راحتی می توانید یک ورزش کامل را با حداقل فشار و از ابتدا تا انتها به صورت کامل تکمیل نمایید.

8- رسیدن به یک توانایی تمرین کاربردی

برای آن که برنامه ای متنوع و موثر داشته باشید، می بایست توانایی انجام تمرینات و ورزش های متنوعی را به دست آورید. فراگیری انجام صحیح تمرینات روئینگ، درواقع دستیابی به یک قابلیت فوق العاده‌ی ورزشی است.

هر چه در انجام این تمرین توانمندتر گردید، می توانید از ویژگی دستگاه روئینگ، بهره‌ی بیشتری ببرید. ویژگی هایی که به شما کمک می کند علاوه بر چربی سوزی، بدنی قدرتمند و متناسب داشته باشید.

9- امکان شخصی سازی فضای تمرین

همچون تردمیل و دوچرخه ثابت، شما می توانید دستگاه روئینگ را نیز با توجه به قد و شرایط فیزیکی خود، شخصی سازی نمایید. این موضوع به شما کمک می کند تا در کنار انجام یک تمرین موثر، کمترین فشار غیر ضروری را به عضلات و مفاصل خود وارد نمایید.

10- امکان پیگیری آسان حجم تمرینات و پیشرفت

آشنایی با 15 عدد از تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ 2

دستگاه های روئینگ مدرن همچون تردمیل و دوچرخه های ثابت، قادر هستند حجم تمرینات هر ست را به شما اعلام کنند. این موضوع همچنین می تواند به شما کمک کند تا در هر جلسه تلاش کنید پیشرفتی هر چند محدود نسبت به روز قبل داشته باشید.

این ویژگی دستگاه روئینگ‌ شاید تاثیر مستقیمی بر روی جلسات ابتدایی تمرین شما نداشته باشد، اما قطعا در یک بازه‌ی میان مدت می تواند انگیزه‌ای فوق العاده در افزایش حجم تمریناتتان داشته باشد.

11- از تمام زمان تمرین خود استفاده خواهید کرد

ایجاد خستگی شدید در بسیاری از دستگاه های هوازی موجب می شود تا شما قادر نباشید یک ست تمرین را به صورت کامل به سرانجام برسانید؛ اما ماجرا در استفاده از این دستگاه کاملا متفاوت است. طراحی روئینگ به گونه ای است که شما به راحتی می توانید یک ست کامل ورزشی را به انتها برسانید. بخش اعظمی از این اتفاق به علت امکان شخصی سازی آن و همچنین پراکندگی فشار وارده بر بدن است.

اسکوتر برقی چیست؟+آموزش استفاده از اسکوتر برقی
خواندن

12- دریافت نتایج سریع تر

همان طور که گفتیم تقریبا تمامی عضلات بدن شما در استفاده از این دستگاه درگیر خواهند بود. این ویژگی دستگاه روئینگ‌ باعث شده است تا شما تمامی عضلات هدف را در هر ست تمرین درگیر نگاه داشته و در نتیجه در سریع ترین زمان ممکن، نتایج دلخواهتان را به دست آورید.

یکی دیگر از مهمترین تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ ، ایجاد تعادل و اثرگذاری متعادل در بخش های قدرتی و هوازی است. بهترین برنامه های ورزشی مواردی هستند که همزمان به کمک ورزش های هوازی بدن شما را برای انجام تمرینات قدرتی آماده کنند.

تمرین با دستگاه روئینگ به شما این امکان را می دهد که عضلات را در طول انجام ورزش، در بالاترین سطح آمادگی نگاه دارید. به طور میانگین می توان گفت پس از 5 جلسه تمرین کامل با دستگاه روئینگ، شما قادر هستید تا نتایج این ورزش را بر روی عضلات خود مشاهده کنید.

13- بهترین تمرین برای استفاده از وزن بدن

تمریناتی که در آنها شما برای ایجاد فشار، از وزن بدن خود استفاده می کنید بسیار موثر هستند. پایه ای ترین ورزش های بدنسازی همچون شنا و دراز و نشست از گروه تمریناتی هستند که شما برای انجام آنها، وزن بدن خود را به کار می گیرید؛ اما چالش این ورزش ها در نحوه‌ی برقراری بالانس ایده آل جهت مقابله با فشارهای مضاعف است.

از مهمترین ویژگی دستگاه روئینگ‌ می توان به ایجاد تعادل استاندارد در به کارگیری وزن بدن در هنگام انجام این ورزش اشاره کرد.

آشنایی با 15 عدد از تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ 3

14- تنها 15 دقیقه زمان نیاز است

برای انجام یک ست کامل تمرین با دستگاه روئینگ، شما تنها به 15 دقیقه زمان نیاز دارید. در این 15 دقیقه شما می توانید چیزی در حدود 80 درصد از برنامه‌ی ورزش پر فشار خود را انجام دهید. این زمان همچنین برای رسیدن به حداکثر نتیجه‌ی چربی سوزی نیز کافی است.

برای رسیدن به حداکثر نتیجه‌ی کالری سوزی نیز، شما می توانید تمرین روئینگ را در قالب ورزش های پر فشار به انجام برسانید. برای انجام این تمرین پر فشار باید 20 ثانیه با حداکثر توان و سرعت، روئینگ کرده و 10 ثانیه استراحت کنید. این تمرین را برای 15 دقیقه ادامه دهید.

15- سلامت روانی

درست است که تا به این جای کار تنها به جنبه های سلامت بدنی استفاده از دستگاه روئینگ اشاره کردیم؛ اما نباید از تاثیرات شگفت انگیز این دستگاه نیز غافل شد.

انجام تمرین با دستگاه روئینگ همچون بسیاری از ورزش ها، به ذهن شما آرامش بخشیده و به آن در مواجهه با انواع فشارهای ذهنی کمک می کند.

اما یکی از منحصر به فردترین تاثیرات تمرین با دستگاه روئینگ ، دریافت نتایج سریع آن است. نتایجی که از نظر ذهنی شما را امیدوار و پر انگیزه نگاه می دارد.

بسیاری از ما به دلیل دریافت نتایج بلند مدت، انگیزه‌ی خود برای تداوم ورزش روزانه را از دست می دهیم. موضوعی که قطعا با تمرینات روئینگ تکرار نخواهد شد.

همان طور که از نام این دستگاه مشخص است، طراحی آن بر پایه‌ی قایقرانی روئینگ می باشد؛ ورزشی لذت بخش که از محبوب ترین ورزش های رشته های آبی است.

دستگاه روئینگ شاید در گوشه‌ی یک باشگاه قرار داشته باشد، اما ذهن شما در هنگام انجام تمرینات آن، آرامش یک قایقرانی لذت بخش را تجربه خواهد کرد.

این مطلب را نیز بخوانید :

با روش های استفاده صحیح از دوچرخه ثابت آشنا شوید

همچنین فشار اندک و متعادلی که این دستگاه بر روی مفاصل و عضلات شما وارد می کند، باعث می شود تا حداقل فشار و خستگی ذهنی را تجربه کنید. در هنگام روئینگ ذهن شما کاملا از تمام دغدغه های روزانه آزاد بوده و تنها بر روی انجام صحیح و استاندارد تمرین تمرکز دارد.

منبع : womenshealthmag.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *