راهنمای خرید, ماساژ

راهنمای جامع مهمترین نکات در انتخاب و خرید تخت ماساژ

راهنمای جامع مهمترین نکات در انتخاب و خرید تخت ماساژ

تخت ماساژ قطعا مهمترین ابزار یک ماساژور است؛ به همین دلیل انتخاب تخت ماساژ مناسب، استاندارد و راحت برای یک ماساژور حرفه ای بسیار اهمیت دارد. هر چقدر هم کیفیت یک ماساژ و تکنیک های ماساژور فوق العاده باشند، انجام فرآیند ماساژ در یک تخت ماساژ غیر استاندارد و ناراحت، همه چیز را خراب خواهد کرد.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین نکات در رابطه با انتخاب و خرید تخت ماساژ آشنا کنیم. این مقاله با توجه به نظرات اساتید حرفه ای ماساژ گردآوری شده و خدمت شما تقدیم می گردد.

در هنگام انتخاب و خرید تخت ماساژ به چه نکاتی توجه کنیم؟

در ادامه همان طور که گفتیم در چند سرفصل ساده اما پر اهمیت، به مهمترین نکات در هنگام خرید تخت ماساژ اشاره می کنیم. لازم به ذکر است موارد اعلام شده، یک راهنمای عمومی است و شما می بایست با توجه به فیزیک بدنی خود، تنوع مشتریان و البته سبک ماساژ مورد نظرتان، گزینه‌ی اختصاصی خود را تهیه نمایید.

1- در هنگام انتخاب تخت ماساژ ، عرض مناسب بسیار اهمیت دارد

شما چه ماساژور حرفه ای باشید یا آماتور، به هر حال در طول فعالیت خود مشتریانی با فیزیک متفاوت خواهید داشت. برخی از آنها قد بلند، برخی قد کوتاه و عده ای چاق یا لاغر هستند. تخت انتخابی شما می بایست دارای ابعادی باشد که هر شخص و با هر فیزیک بدنی بر روی آن کاملا احساس آرامش داشته باشد. فراموش نکنید همواره ایجاد آرامش برای مخاطب، مهمترین فاکتور در ماساژ است.

از جهتی دیگر ابعاد تخت ماساژ می بایست به گونه ای باشد که شما برای انجام تکنیک های مختلف کاملا آزاد بوده و هرگز به بدن خودتان فشار یا کشش مضاعف وارد نکنید. همان طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، انتخاب تخت ماساژ مناسب وابستگی کاملی به توانایی ها و تکنیک شما دارد. هر تراپیست سبک اختصاصی خود را داشته و در نتیجه تخت مورد نظر او نیز باید منحصر به فرد باشد.

راهنمای جامع مهمترین نکات در انتخاب و خرید تخت ماساژ 1

به صورت عمومی عرض تخت ماساژ برای افراد کوتاه قامت می بایست مقداری کمتر از افراد بلند قامت باشد، البته عرض خیلی کم تخت ماساژ نیز می تواند برای مشتریان شما محدودیت هایی ایجاد نماید. این عرض برای افراد کوتاه قامت به صورت میانگین حدود 60 سانتیمتر و برای ماساژورهای بلند قامت چیزی بین 70 تا 80 سانتیمتر است.

شما می توانید در هنگام خرید تخت ماساژ بر روی مشاوره‌ی متخصصین و فروشندگان نیز حساب کنید زیرا آنها در طول سال های فعالیت خود، تجربیات بسیار ارزشمندی از تراپیست های مختلف با فیزیک بدنی متفاوت به دست آورده اند. البته اساتید ماساژ هم می توانند مشاوره ای ارزشمند در رابطه با عرض مناسب تخت با توجه فیزیک بدنی و تکنیک مورد نظر ماساژ شما ارائه دهند.

یک راه بسیار راحت برای به دست آورن عرض مورد نظر، شبیه سازی این عرض و ساختن یک صفحه رویی تخت ماساژ با مقوا است. شما می توانید این مقوا را بر روی کانتر آشپزخانه یا میز نهارخوری خود قرار داده و میزان راحتی عملکرد خودتان را در عرض های مختلف بسنجید.

ماساژ دیپ تیشو ( Deep Tissue ) چیست؟ فواید ماساژ دیپ تیشو
خواندن

به خاطر داشته باشید فعالیت طولانی مدت بر روی یک تخت ماساژ نا هماهنگ با فیزیک بدنی شما می تواند موجب آسیب دیدگی گردد.

در صنعت ماساژ، عرض استاندارد تخت 60 سانتیمتر است. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که یک تخت ماساژ با عرض 60 سانتیمتر به مراتب وزن کمتری نسبت به تخت هایی با عرض 70 یا 80 سانتیمتر دارد. این موضوع به ویژه برای ماساژورهایی که تخت ماساژ خود را به منزل مشتریان حمل می کنند، بسیار اهمیت دارد.

به تازگی تخت های ماساژ به شکل ساعت شنی نیز به بازار عرضه شده که در بالا و پایین تخت، عرضی بین 70 تا 80 سانتیمتر و در میانه، عرضی در حدود 60 تا 70 سانتیمتر دارد. این تخت ها علاوه بر وزن کمتر، به ماساژور این امکان را می دهند که درمرکز تخت بتواند به مشتری نزدیک تر شده و در نتیجه دسترسی بهتری به بدن وی داشته باشد. همین چند سانتیمتر کمتر موجب می شود تا شما در پایان ماساژ احساس خستگی بسیار کمتری داشته باشید.

2- در هنگام خرید تخت ماساژ به طول آن نیز توجه ویژه ای داشته باشید

موضوع طول تخت ماساژ یکی دیگر از فاکتورهای اثرگذار در آرامش مشتری و همچنین راحتی دامنه‌ی عملکرد شما است. این روزها غالب تخت های ماساژ حرفه ای، دارای بخشی جدا شونده و متحرک هستند که با اتصال آن می توانید حدود 25 تا 30 سانتیمتر، طول تخت ماساژ خود را افزایش دهید.

قطعا مخاطبین قد بلند شما به تخت ماساژی نیاز دارند که بتواند تمام طول بدن آنها را پوشش دهد. استاندارد و رایج ترین طول تخت ماساژ بین 182 تا 185 سانتیمتر است. و همان گونه که گفتیم بخش های اضافه شونده می توانند به طور میانگین 25 سانتیمتر به این طول بیفزایند.

قطعا طول تخت ماساژ 2 متری نیازهای اکثر مشتریان شما را پوشش داده و در عین حال دامنه‌ی حرکت شما در هنگام ماساژ را نیز محدود نخواهد کرد.

همان طور که در بخش عرض تخت ماساژ خدمت شما اعلام کردیم، هر چه طول و عرض تخت ماساژ کمتر باشد، وزن آن نیز کمتر بوده و در نتیجه ساده تر جا به جا می گردد. پس اگر شما خارج از یک مرکز ماساژ و به صورت شخصی فعالیت می کنید، در هنگام انتخاب تخت ماساژ توجه کافی داشته تا مناسب ترین سایز را خریداری کنید.

ضمنا تا زمانی که تخت ماساژ انتخابی شما دارای سوراخ تنفسی و همچنین بخش متحرک اضافه شونده باشد، می توانید با آسودگی خاطر به هر مشتری با فیزیک متفاوت خدمات دهید.

به همین علت ما حتی به ماساژورهای مبتدی نیز توصیه می کنیم تا در اولین انتخاب هم یک تخت ماساژ تنظیم شونده را خریداری نمایند.

راهنمای جامع مهمترین نکات در انتخاب و خرید تخت ماساژ 2

3- در هنگام خرید تخت ماساژ قطعا گزینه ای را انتخاب کنید که ارتفاع آن قابل تنظیم باشد

تقریبا تمام تخت های ماساژ موجود در بازار به جز مواردی بسیار محدود، قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند. فارغ از آن که شما به دنبال یک تخت ماساژ آلومینیومی یا چوبی هستید، می توانید با خیال آسوده گزینه‌ی دلخواهتان را انتخاب کنید. زیرا به علت اهمیت این فاکتور، بدون شک گزینه‌ی انتخابی شما هم این قابلیت را دارد.

تخت ماساژ چیست؟
خواندن

تخت های ماساژ مدرن معمولا ارتفاعی متغیر بین 58 تا 80 سانتیمتر دارند. چه تختی با ارتفاع بلند و یا کوتاه تهیه کنید، مفاصلی بر روی پایه های آن تعبیه شده که می تواند ارتفاع تخت را به سادگی در محل ایده آل شما فیکس نماید.

یک راه آسان برای رسیدن به ارتفاع ایده آل شخصی روش زیر است :

  • بایستید و دستان خود را مشت کنید. فاصله‌ی مشت شما تا زمین به علاوه‌ی حدود 5 سانتیمتر بیشتر، ارتفاع ایده آلی است که در هنگام خرید تخت ماساژ باید رعایت نمایید.

البته همان طور که گفتیم تنظیم ارتفاع یک تخت ماساژ نهایتا 2 تا 3 دقیقه بیشتر زمان نمی برد.

معمولا تفاوت زیادی در تنظیم ارتفاع تخت های آلومینیومی و چوبی وجود ندارد اما به صورت عمومی باید به خاطر داشته باشید تخت ماساژ آلومینیومی ( البته انواع دارای آلیاژ مناسب ) نسبت به گونه های چوبی مقاومت بیشتری داشته و فرآیند تنظیم ارتفاع آنها نیز کمی آسان تر است.

4- تخت ماساژی با وزن مناسب و تحمل وزن استاندارد انتخاب کنید

در هنگام انتخاب تخت ماساژ شما با 2 فاکتور متفاوت در رابطه با وزن مواجه خواهید بود. فاکتور اول، وزن خود تخت ماساژ و فاکتور دوم، قابلیت تحمل حداکثر وزن مشتری است.

وزن تخت ماساژ برای بسیاری از ماسورها اهمیت چندانی ندارد زیرا غالبا تخت یکبار در محل مناسب قرار گرفته و تا مدت ها بدون تغییر در همان جایگاه باقی می ماند. تخت های ماساژ معمولا چیزی بین 13 تا 20 کیلوگرم وزن دارند که این موضوع به ابعاد آنها و البته تا حد زیادی به متریال به کار رفته در فریم تخت بستگی دارد.

به شما توصیه می کنیم اگر قرار است تخت ماساژ خود را حمل کنید، هرگز از تخت های سنگین تر از 20 کیلوگرم انتخاب نکنید. همچنین در هنگام خرید تخت ماساژ به خاطر داشته باشید تخت های آلومینیومی می توانند در عین مقاومت بالاتر، وزن کمتری هم داشته باشند.

البته این موضوع کاملا طبیعی است که به میزانی که تخت ماساژ شما سبک تر می گردد، از برخی قابلیت ها و قطعا مقاومت آن کاسته خواهد شد.

3 روش کلی برای کاهش وزن و انتخاب تخت ماساژ سبک تر وجود دارد :

  1. انتخاب تخت ماساژ با فریم آلومینیومی به جای چوبی
  2. خرید تخت ماساژ بدون تکیه گاه متغیر. با حذف تکیه گاه، تخت شما 3 تا 4 کیلوگرم سبک تر خواهد شد.
  3. و در آخر انتخاب یک تخت ماساژ با ابعاد کوچکتر؛ اما همچنان به یاد داشته باشید که اولویت با انتخاب تختی است که به کمک آن قادر باشید به مشتریان مختلف با فیزیک بدنی متنوع، خدمات دهی داشته باشید.

اما ویژگی حداکثر وزن قابل تحمل توسط تخت، اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی شما باید تخت ماساژی انتخاب کنید که بتواند دامنه‌ی گسترده ای از مشتریان را بدون آن که آسیبی ببیند، تحمل کند.

با پرکاربردترین تجهیزات ماساژ آشنا شوید
خواندن

لوازم جانبی ماساژ معمولا وزن زیادی ندارند. به همین دلیل در این فاکتور خیلی به این مورد توجه نداشته باشید؛ اما قطعا تخت ماساژی را انتخاب کنید که بتواند در طول فرآیند ماساژ، پایدار و بدون تحرک باقی بماند.

در واقع قابلیت تحمل وزن تخت ماساژور از مجموع وزن مشتری به علاوه‌ی فشار وارده توسط شما تشکیل می شود. در این مورد هم می توانید با آسودگی خاطر، دایره‌ی متنوعی از انتخاب ها را داشته باشید زیرا اکثر تخت های ماساژور به جز مدلهایی که پرتابل هستند و تحمل آن ها بین 120 تا 200 کیلو است، می توانند وزنی در حدود 250 تا 350 کیلوگرم را تحمل کنند و مشتریان شما نیز به ندرت وزنی بالای 120 کیلوگرم خواهند داشت. این وزن در کنار فشار وارده توسط شما، هرگز به نیمی از محدودیت تحمل وزن استاندارد تخت نخواهد رسید.

نکته‌ی جالب این که بسیاری از تخت های حرفه ای پیش از عرضه، تحت آزمایش های سخت تحمل وزن قرار می گیرند. در بسیاری از این گونه تخت ها، وزنه هایی در حدود 1000 کیلوگرم، مسئولیت آزمایش پایداری و مقاومت تخت را بر عهده دارند.

5- تخت ماساژ با فریم آلومینیومی انتخاب کنیم یا فریم چوبی؟

این موضوع یک انتخاب کاملا شخصی است و در بسیاری از مواقع وابستگی کاملی با سبک طراحی اتاق ماساژ شما دارد. البته همان طور که در بخش پیشین گفتیم، باید به خاطر داشته باشید که تخت های ماساژ با فریم آلومینیومی معمولا دارای مقاومت بیشتری هستند.

هر دو گونه‌ی تخت های چوبی و آلومینیومی در مدل های مختلف، از متریال های مختلفی ساخته شده اند و مهمترین نکته در هنگام انتخاب تخت ماساژ ، توجه به کیفیت این متریال ها است.

6- خرید تخت ماساژ با فوم ضخیم و پوسته‌ی تشک مناسب

در انتها باید به موضوع مهم تشک تخت ماساژ توجه کنید. تشک تخت ماساژ یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در آرامش مشتریان شما تاثیرگذار است. یک تشک نا مناسب، خیلی سخت و یا با پوسته ای ناخوشایند می تواند در تمام مدت ماساژ، ذهن مشتری شما را آشفته کند.

به فوم تخت ماساژ هم همچون فریم آن بسیار توجه داشته باشید. ضخامت استاندارد فوم تخت ماساژ باید حداقل 6 تا 9 سانتیمتر باشد. ضمنا جنس آن باید از نوع نیمه سخت و طبی باشد.

یک تشک مناسب با فوم استاندارد می تواند تا چندین سال بدون ایجاد مشکل یا خرابی، خیال شما را از کیفیت تخت ماساژتان راحت کند.

برای پوسته‌ی رویی تشک تخت ماساژ نیز 2 انتخاب مرسوم وجود دارد. نوع اول، چرم مصنوعی پی وی سی ( PVC ) است که کمی ارزان بوده اما مقاومت بیشتری دارد و گونه‌ی دوم چرم مصنوعی پی یو ( PU ) نام دارد که این گزینه کمی گران تر است، اما شباهت بسیاری به بافت چرمی طبیعی داشته و جنس تشک را بسیار دلپذیرتر می کند.

این مطلب را نیز بخوانید :

مقایسه هیتر سنگ داغ دیجیتال 18 لیتری و 6 لیتری

باید در هنگام خرید تخت ماساژ به این نکته توجه داشته باشید که تشک هایی با کاور پی وی سی ارزان قیمت، در طول فرآیند ماساژ، حس چسبندگی و ناخوشایندی به مشتری القا کرده و ضمنا موجب تعریق شدید می گردد.به شما توصیه می کنیم با کمی هزینه‌ی بیشتر در هنگام انتخاب تخت ماساژ گزینه ای را تهیه کنید که تشک آن علاوه بر بهره مندی از یک فوم استاندارد و مقاوم، دارای رویه‌ی مطلوب و لطیفی باشد.

منبع : massageworld.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *