ورزشی

یوگا یا پیلاتس؟ کدام یک مناسب شما است

یوگا یا پیلاتس؟ کدام یک مناسب شما است

در مقاله ” یوگا یا پیلاتس – کدام یک مناسب شما است” قصد داریم تا به فرمی کاربردی و خلاصه، شما را با مهمترین ویژگی ها و البته تفاوت های این دو سبک ورزشی پرطرفدار آشنا کنیم.

یوگا یا پیلاتس بیش از آن که یک ورزش باشند، یک سبک زندگی هستند. سبکی از زندگی که برای انتخاب آن باید به سلامت جسم و جان خود توجه داشته باشید.

یوگا ورزشی کل نگر و با رویکرد آرامش جان و پرورش جسم است. ورزشی که ریشه در هند باستان دارد. در نقطه مقابل پیلاتس طراحی شده توسط یک آناتومیست آلمانی در اوایل قرن بیستم است.

گویا در نگاه اول بین یوگا و پیلاتس دو دنیا فاصله وجود داشته باشد و در عین حال شباهت های بسیاری بین این دو در سبک اجرا و هدف گذاری وجود دارد.

محبوبیت پیلاتس و یوگا این روزها بیش از هر زمان دیگری است. محبوبیتی که ریشه در منافع بی شمار این دو ورزش در سلامتی عمومی بدن، کاهش استرس، افزایش انعطاف پذیری، قدرت، تعادل و ایمنی بدن دارند.

همچون بسیاری از ورزش ها و سبک های تمرینی امروزی، برداشت های مختلفی نسبت به یوگا یا پیلاتس هم وجود دارد. این برداشت ها در بسیاری از مواقع بیش از آن که به حقیقت این ورزش ها مرتبط باشد، به برداشت فرد تمرین گیرنده مرتبط است. یک جلسه ورزش هوازی ممکن است برای شخصی بسیار پر فشار باشد و برای شخصی دیگر تنها تمرینات ساده‌ی تعادلی. در نتیجه باید برای یافتن بهترین راهکار به سراغ نکات مشترک این دو ورزش رفت.

اولین شباهت ها در کجاست؟

اولین نقطه اشتراک بین این دو ورزش شاید بسیار ابتدایی و پیش پا افتاده به نظر آید؛ اما همین نقطه‌ی اشتراک ساده، پایه‌ی حیات و سلامت ما است. ” تنفس صحیح ” نقطه اشتراکی است که به هیچ وجه نباید به راحتی از آن گذر کرد. در پیلاتس یا یوگا تنفس اهمیت یژه ای دارد. مربیان هر دو سبک تمرینی در کنار روش های منحصر به فرد خود، تاکید ویژه ای بر روی تنفس شما در طول انجام تمرینات دارند.

تنفس صحیح در یوگا یا پیلاتس می تواند فارغ از تمامی مزایای فوق العاده‌ی این ورزش؛ آرامش روحی عمیقی برای شما ایجاد کند. موضوع توجه به روح و جنبه های درونی مبحثی است که شاید اصلی ترین تفاوت یوگا با بسیاری از ورزش های هوازی و کششی مشابه باشد.

یوگا یا پیلاتس؟ کدام یک مناسب شما است (2)

بیشترین تفاوت یوگا و پیلاتس در چیست؟

همان طور که گفتیم در یوگا بیش از آن که عملکردهای فیزیکی مورد توجه باشد، برقراری تعادل و یکپارچگی بین جسم و روح در اولویت است. کلاس های یوگا ترکیبی از تنفس صحیح، حرکات کششی و مدیتیشن است. جالب است بدانید که تمرینات یوگا، ریشه های عمیق فلسفی، اخلاقی و باستانی دارد.

البته این موضوع باعث نخواهد شد که تمرینات یوگا دارای چالش یا فشار کافی جسمانی نباشد. این تمرینات می تواند در بسیاری از مواقع بدن شما را به شدت به چالش کشیده، به گونه ای که کاملا خیس و عرق کرده از کلاس تمرین خود بیرون بیایید.

این موضوع یکی از اصلی ترین تفاوت های یوگا یا پیلاتس است. برخلاف یوگا شما در بیشتر جلسات تمرینی پیلاتس، با حرکات شدید کششی و گاها قدرتی، فشار بیشتری را بر روی جسم خود تحمل خواهید کرد. هدف از طراحی پیلاتس نیز دقیقا همین موضوع بوده است.

پس می توان گفت پیلاتس علاوه بر حرکات کششی، بر روی افزایش حجم تنفس شما نیز تاثیر جدی دارد. شاید نقطه‌ی اشتراک این دو ورزش در حرکات فیزیکی، افزایش انعطاف پذیری جسمانی باشد.

مقایسه ناین بات پلاس هوشمند شیائومی با ناین بات مینی هوشمند شیائومی
خواندن

موضوع دیگری که می تواند در تصمیم گیری شما تاثیرگذار باشد، حجم استاندارد تمرین و تعداد جلسات مورد نیاز برای اثرگذاری است.

پیلاتس یا یوگا – برای کدام یک باید ممارست بیشتری داشته باشید؟

قطعا یکی از اولین شرط ها در نتیجه گیری در تمرینات پیلاتس، تکرار منظم آنها بر روی یک برنامه‌ی زمانی ثابت است. پیلاتس به شدت بر روی تقویت هسته‌ی مرکزی بدن شما تمرکز دارد و این موضوع نیازمند تکرار تمرینات است.

در نقطه‌ی مقابل، انجام تمرینات یوگا می تواند در بازه های زمانی بلندتری برنامه ریزی شود. پس اگر به دنبال انتخاب یک گزینه بین یوگا یا پیلاتس هستید، باید به برنامه‌ی زمانی خود و استمرار تمرین ها نیز توجه داشته باشید.

مزایای یوگا یا پیلاتس برای سلامت جسمی

اگر هدف شما برای انتخاب بین یکی از این دو گزینه، تقویت عمومی بدن و به ویژه هسته‌ی مرکزی آن و در کنارش تعادل بیشتر است، تمرینات هر دو گزینه‌ی یوگا یا پیلاتس می تواند ایده آل باشد.

تعدد تمرینات و ژست های متنوع در این دو سبک تمرینی که با عث می شود شما از وزن بدن خود به عنوان اصلی ترین وزنه در تمرینات استفاده کنید، در کنار به کار گیری تعداد بسیار زیادی از ماهیچه های بدن، این نتیجه‌ی فوق العاده را به شما هدیه خواهد داد.

به صورت عمومی پیلاتس با حرکات محدود خود اصلی ترین تمرکز را نه بر روی یک نقطه، بلکه به تقویت تمامی عضلات بدن شما گذاشته است. هماهنگی بین ماهیچه ها، افزایش قوای عمومی، کنترل بیشتر بر روی حرکات بدن و البته انعطاف پذیری، از اصلی ترین مزایای تمرینات منظم پیلاتس است.

به طور خلاصه می توان گفت اگر شما به تمرینات کششی با میزان اندکی فشار ورزش های هوازی علاقه مند باشید، پیلاتس بهترین گزینه است.

در مورد یوگا تفاوت های زیادی وجود ندارد؛ اما به جز چند سبک مدرن امروزی از آن در بسیاری از مواقع، حجم تمرینات هوازی بسیار محدودتر است. البته در یوگا هم قطعا شما افزایش قدرت عمومی بدن و انعطاف پذیری ماهیچه ها و مفاصل را تجربه خواهید کرد.

برای تصمیم گیری بهتر بین پیلاتس یا یوگا در این جا لازم است به یک نکته مهم دیگر نیز اشاره کنیم. برخلاف باور عمومی، شما در تمرینات یوگا هم حجم بسیار زیادی از کالری را مصرف خواهید کرد.

حتی در سبک های تمرینی بسیار آهسته همچون « ین یوگا » حجم متنوع حرکات کششی و تعادلی باعث می شود تا شما علاوه بر تقویت و ایجاد کشش در دست نیافتنی ترین ماهیچه ها و مفاصل، حجم مناسبی از کالری را هم بسوزانید.

بیشترین تاثیر بر روی سلامت ذهن – یوگا یا پیلاتس

طبق تحقیقاتی که توسط Mindbody انجام شده است، 70 درصد از افرادی که تمرینات یوگا یا پیلاتس را انجام می دهند اعلام کردند که این تمرینات تا حد بسیار زیادی، استرس و اضطراب آنها را کاهش داده است.

شاید اصلی ترین علت این موضوع، تاکید هر دو ورزش بر سلامت و افزایش کیفیت تنفس است. در این موضوع تفاوت چندانی بین پیلاتس یا یوگا وجود ندارد. اولین شرط در هر دو ورزش، آموختن نحوه‌ی صحیح تنفس در تمرینات است. جایی که شما به خوبی خواهید آموخت تنفس صحیح چه ویژگی هایی دارد و انجام مستمر آن تا چه حد می تواند در جزئیات زندگی و مواجهه‌ی شما با استرس و فشارهای روزانه تاثیرگذار باشد.

شما عاشق این دو وسیله خواهید شد | صندلی ماساژور و تردمیل در خانه
خواندن

موضوع دیگری که نقطه‌ اشتراک این دو ورزش در سلامت ذهنی هستند، توجه بر یک یکپارچگی جسم و ذهن است. البته همان طور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم، یوگا در رابطه با این سرفصل توجه بیشتری دارد.

تمرینات یوگا به صورت عمومی ریشه در ذهن و نگاه شما به زندگی دارند. همه چیز در خدمت برقراری تعادل بین ذهن و جسم شما است. حتی تمریناتی که بر پایه‌ی حرکات کششی است بیش از آن که جسم شما را هدف گذاری کرده باشد، ریشه در سبک های متنوع مدیتیشن است.

انجام مستمر این تمرینات باعث می شود تا شما به مرور و هر روز بیشتر از روز قبل از استرس های همیشگی دور شده و بیشتر به خود و جهان درونی‌تان توجه داشته باشید.

صرف زمان برای تمرینات یوگا باعث می شود که شما در بخش قابل توجهی از روز خود، از سرعت زندگی شلوغ و ماشینی بکاهید و صلح و آرامش درونی را در خود بیابید.

پیلاتس یا یوگا؟

تمرکز فراوان یوگا بر روی موضوعات ذهنی، قطعا بیشتر از پیلاتس است؛‌ اما این بدان معنا نیست که تمرینات پیلاتس عاری از این ویژگی فوق العاده است.

حرکات کششی پیلاتس هم مانند یوگا باعث تقویت عمیق سیستم ایمنی شما شده و اصلاح تنفس موجب می گردد تا سیستم عصبی شما به یک تعادل پایدار و سلامت عملکرد بازگردد.

برای داشتن یک انتخاب صحیح بین پیلاتس یا یوگا ، شما باید به چندین فاکتور اثرگذار توجه داشته باشید. یکی از مهمترین فاکتورها پس از برنامه‌ی زمانی‌تان، قطعا علاقه مندی است. علت مطرح کردن این فاکتور مهم در این بخش، تاثیرگذاری علمیِ اثبات شده‌ی آن است.

برای این که بیشترین تاثیر را از بخش ذهنی هر دو ورزش یوگا یا پیلاتس دریافت کنید، علاقه مندی و ممارست در اجرای آنها، شرط اصلی است.

جالب است بدانید در یک بدن با ذهنی آرام، گردش خون و خون رسانی به ارگان های اساسی بدن، بسیار دقیق تر و صحیح تر صورت می پذیرد. موضوعی که به ویژه در مورد یوگا بسیار مرسوم است.

افزایش انعطاف پذیری بدن و تعادل در حرکات باعث می شود از حجم خستگی روزانه‌ی شما در محیط کار کاسته شده و این موضوع به شما ذهنی آرام و اضطرابی کمتر هدیه می دهد.

در صورتی که شما از علاقه مندان پیلاتس هم باشید، جای نگرانی وجود ندارد. تمرینات این ورزش نیز به گونه ای طراحی شده است که به کمک آنها سیستم عصبی بدن، کنترل بسیار دقیق تری بر روی حرکات ماهیچه ها و مفاصل دارند.

همین ویژگی باعث می شود تا افرادی که به صورت حرفه ای و در بازه ای بلندمدت تمرینات پیلاتس را انجام می دهند، احساس بسیار بهتری را نسبت به سلامت عمومی جسم و ذهن خود داشته باشند.

پیلاتس یا یوگا – تاثیر کدام یک بر توانبخشی بیشتر است؟

هر دو ورزش یوگا یا پیلاتس توسط پزشکان و تراپیست های ورزشی برای گذار سریع تر از دوران آسیب دیدگی توصیه می شود. آسیب پذیری بسیار کم و گستره‌ی محدود حرکات این دو ورزش باعث شده است تا با کمترین فشار ممکن شما بتوانید هر چه سریع تر آسیب دیدگی وارده از ورزش های سنگین را پشت سر بگذارید.

بررسی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر
خواندن

ضمنا این ویژگی می تواند در مورد دردهای مزمن و آسیب های جسمی ناشی از کار روزانه نیز تاثیرگذار باشد.

در سرفصل توانبخشی تفاوت زیادی بین یوگا یا پیلاتس وجود ندارد. تمرینات اختصاصی این دو ورزش و تنوع تمرینات با هدف گذاری مشخص بر روی بخش خاصی از بدن به شما کمک می کند تا هر چه سریع تر دوران بازسازی بدن را پشت سر بگذارید. جالب است بدانید برای افرادی که از آسیب های جسمی شدیدتری نیز رنج می برند، هر دو ورزش بسیار موثر است.

در بسیاری از مواقع این افراد بیش از آن که از آسیب جسمی آزرده باشند، درگیری های ذهنی بسیار شدیدی دارند. انجام تمرینات پیلاتس یا یوگا با رفع سریع محدودیت های حرکتی و بازگرداندن تعادل بین سیستم عصبی و ماهیچه ها باعث می شود تا این گروه از افراد هر چه سریع تر اعتماد به نفس خود را بازیافته و در نتیجه با اشتیاق بیشتری به تمرینات بازپروری خود مشغول شوند.

یوگا یا پیلاتس؟ کدام یک مناسب شما است (4)

مزایای پیلاتس و یوگا در دوران بارداری

بدن بانوان در دوران بارداری آسیب های فراوان جسمی را تجربه می کند. تداوم محدودیت های حرکتی و همچنین فشار وارده‌ی بسیار زیاد در این دوران باعث می شود تا آنها تحت فشارهای سنگین ذهنی نیز باشند.

ورزش های محدودی برای دوران بارداری وجود دارد؛ اما هر دو گزینه‌ی یوگا و پیلاتس فوق العاده هستند. پیلاتس به عنوان مهمترین تمرین دوران پیش و بعد از زایمان شناخته می شود. حتی تمریناتی اختصاصی برای این دوران نیز وجود دارد.

تمرینات پیلاتس موجب می شود تا دردهای رایج دوران بارداری همچون کمردرد و دردهای شدید لگن تا حد زیادی کاهش یابد. اصلی ترین دلیل آن نیز تقویت قابل توجه هسته‌ی مرکزی بدن است.

در مورد این سرفصل حرکات یوگا نیز موثر است. آموزش تنفس صحیح و افزایش همزمان توان ذهنی باعث می شود تا افرادی که قصد دارند زایمان طبیعی را تجربه کنند، با درد و ناراحتی بسیار کمتری این دوران را پشت سر بگذارند.

پیلاتس یا یوگا – انتخاب نهایی شما کدام است؟

همان طور که گفتیم پیش از هر چیز به علاقه مندی خود توجه کنید. شما باید از ساعات تمرین خود لذت ببرید. تجربه‌ی افرادی که به صورت جدی پیلاتس و یوگا را دنبال می کنند، به ما نشان داده است که این جلسات برای آنها بسیار سریع تر از آنچه فکر می کنند تمام می شود و این موضوع یعنی لذت بردن فراوان از لحظه لحظه‌ی هر جلسه.

این مطلب را نیز بخوانید :

16 برنامه و راهکار در برنامه غذایی افزایش حجم بانوان

برای شروع خیلی نگران وضعیت جسمی حال حاضر خود نباشید. در هر دو ورزش پیلاتس یا یوگا تمرینات به صورت گام به گام طراحی شده اند تا شما قادر باشید در یک بازه‌ی میان مدت، بدن خود را برای تمرینات جدی تری آماده نمایید. در انتها و همچون همیشه به شما توصیه می کنیم اگر از آسیب دیدگی های مزمن و یا شدید، محدودیت هایی خاص و یا از مشکلات حرکتی مشخصی رنج می برید، پیش از هر انتخابی با پزشک متعمد خود مشورت داشته باشید

منبع : harpersbazaar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *