ماساژ

درمان بی خوابی با ماساژ

درمان بی خوابی با ماساژ

در این مقاله قصد داریم در رابطه با درمان بی خوابی با ماساژ نکاتی مهم و جذاب را به شما یادآور شویم. اکنون دهه ها است که علم پزشکی اثبات کرده است، ماساژ درمانی می تواند بر روی عارضه های متعدد ذهنی و جسمی تاثیرگذار باشد. از این میان می توان به اضطراب، افسردگی، دردهای مزمن، خستگی و بی خوابی اشاره کرد.

بی هیچ شکی اولین نتیجه‌ی ماساژ، ریلکسی و احساس آرامش است و این موضوع قطعا می تواند منجر به یک خواب آرام شود. اما چالشی که ما در مقاله‌ی درمان بی خوابی با ماساژ دنبال می کنیم، بررسی عمیق تر این موضوع  مشخصا دریافت ماساژ در بازه‌ی زمانی پیش از خواب است. سوال اصلی این جا است که ” آیا درمان بی خوابی با ماساژ تنها یک تاثیر سطحی و امیدواری کاذب است و یا این که می توان بر روی آن به عنوان یک راهکار جامع حساب کرد؟ “

در همین ابتدای کار می خواهم به شما بگویم که خبر خوب این است که تاثیر ماساژ بر روی بسیاری از بیماری های ذهنی و جسمی و به گواه داوطلبین تحت آزمایش، بارها اثبات شده است. در ادامه‌ی مقاله‌ی درمان بی خوابی با ماساژ ، شما را با جزئیات مهم و بیشتری آشنا خواهیم کرد.

پیش از هر چیز، کمی از ماساژ درمانی بدانید

به گواه تحقیقات جامعی که در دانشگاه علوم سلامت Northwestern انجام شده است، ماساژ درمانی می تواند به صورت موقت یا بلندمدت و همچنین موضعی یا عمومی، تاثیرات مثبتی داشته باشد. این اثرگذاری وابستگی کاملی به نوع نیازها و شرایط ماساژ گیرنده و همچنین سبک ماساژ انتخابی دارد.

در نتیجه در همین ابتدای کار می توان گفت اگر انتخاب درستی داشته باشید و ریشه‌ی مشکل را به خوبی تشخیص دهید، امکان درمان بی خوابی با ماساژ وجود دارد.

ضمنا شما با مطالعه‌ی مقالات قبلی ما می توانید با انواع سبک های ماساژ آشنا شده و همان گزینه ای را انتخاب کنید که برای شما موثر است. در صورتی که به یک مرکز ماساژ معتبر مراجعه کرده یا تراپیست شما متخصص و متبحر باشد، می تواند با انتخاب سبک ماساژ مناسب و مطابق با نیازهای جسمی و ذهنی شما، تاثیرات این درمان شگفت انگیز را تا حد زیادی افزایش دهد.

ماساژ درمانی چگونه احساس ریلکسی و آرامش ایجاد می کند؟

حرکات دست یک تراپیست و فضای ایجاد شده در حین ماساژ، موجب ترشح سراتونین و پس از آن ملاتونین می گردد. موضوعی که بلافاصله به بدن شما پیغامی آرامش بخش ارسال کرده و موجب می شود بسیاری از استرس های روزانه را فراموش کنید.

ضمنا ماساژ تراپی ترشح هورمون های بدن را متعادل کرده و جالب است بدانید که پیگیری جلسات ماساژ‌ می تواند موجب کاهش 30 درصدی ترشح هورمون کورتیزول گردد.

درمان بی خوابی با ماساژ (2)

کورتیزول یکی از هورمون هایی است که در شما احساس تشویش و اضطراب ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده است ماساژ تراپی می تواند تاثیر مستقیمی بر روی شیمی و هورمون های وابسته به خواب شما داشته باشد.

ترشح سراتونین و ملاتونین، آرامشی را در شما ایجاد می کند که به کمک آن، فرآیند خوابیدن تسهیل می شود .

فواید استفاده از لوسیون ماساژ بدن
خواندن

برای اثبات موضوع درمان بی خوابی با ماساژ ، تحقیقی جامع در دانشگاه کالیفورنیای آمریکا انجام شده که به ما یادآور می شود انسان ها می توانند از طریق لمس یکدیگر، احساس آرامش، پشتیبانی و حال خوب را منتقل کنند.

این تحقیق با تکیه بر ماساژ اثبات می کند این درمان نه تنها در ایجاد احساس آرامش موثر است، بلکه می تواند تا حد زیادی علائم افسردگی را نیز برطرف نماید.

درمان بی خوابی با ماساژ و تاثیر مستقیم بر سلامت شما

ماساژ درمانی می تواند موجب بهبود فرآیند گردش خون شده، بافت های نرم بدن شما را بازسازی نماید، موجب ترشح هورمون های مفید شده و در نتیجه سلامت عمومی بدنتان را تقویت نماید.

نتیجه‌ی این عملکردهای مثبت می تواند منجر به احساس بهتر، مدیریت درد و از همه مهمتر و مرتبط با موضوع این مقاله، درمانی برای بی خوابی باشد.

دریافت ماساژ پیش از خواب می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش داده و همچنین ترشح هورمون های استرس زا را تا حد زیادی کاهش دهد.

ضمنا ماساژ پیش از خواب می تواند برخی از علائم دردهای فیزیکی و عدم گوارش صحیح را کاهش داده و حتی احساس شما نسبت به روابط عاطفیتان را تقویت کند.

با انواع ماساژ آشنا شوید

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی مرسوم ترین و محبوب ترین نوع ماساژ است. در این نوع ماساژ، دسترسی ماسور به سطح اولیه‌ی ماهیچه ها است و کمتر به عمق بافت فشار وارد می شود. همین موضوع باعث می شود تا ماساژ سوئدی با فشار کمتر و در نتیجه درد کمتری اجرا شود تا ماساژ گیرنده احساس ریلکسی بیشتری داشته باشد.

شاید بتوان این سبک را بهترین گزینه برای درمان بی خوابی با ماساژ دانست. تاثیر ماساژ سوئدی بر افزایش کارایی مفاصل و احساس آرامش فیزیکی و ذهنی، فوق العاده است.

ماساژ شیاتسو

نام ماساژ شیاتسو از کلمه‌ی ژاپنی با همین اسم گرفته شده است که به معنی فشار انگشتان است. در این ماساژ، فشار انگشتان دست به نقاط خاصی از بدن به نام Meridians وارد شده که نتیجه ای بی رقیب برای سلامت عمومی بدن شما دارد.

ماساژ شیاتسو بهترین گزینه برای افزایش کارایی سیستم لنفاوی بدن و گردش خون بهتر است. در این سبک از ماساژ، ماسور از انگشتان دست، کف دست، آرنج و زانو نیز استفاده می کند. عقایدی سنتی در رابطه با این ماساژ نیز وجود دارد که مطابق با آنها، این سبک باعث آزادسازی و جریان Chi در بدن می گردد. Chi در فرهنگ ژاپنی همان انرژی حیات و زندگی در بدن انسان است.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ یکی از قدیمی ترین سبک های ماساژ با بیش از 2000 سال سابقه‌ی تاریخی است. در این سبک از ماساژ، سنگ هایی داغ که از جنس صخره های آتشفشانی صیقل یافته است، در نقاط خاصی از بدن قرار می گیرند.

حرکات دست ماسور و گرمای ایجاد شده از سنگ ها، احساسی فوق العاده از آرامش و ریلکسی را در شما ایجاد می کند. سنگ های این ماساژ دارای ابعاد و وزن های متغیری بوده و در نقاط مختلف بدن، از کمر و شکم تا دست ها، پاها و حتی صورت قرار می گیرند.

خواص رایحه روغن ماساژ لیمو در ماساژ رایحه درمانی
خواندن

این سبک هم می تواند یک گزینه‌ی مناسب برای درمان بی خوابی با ماساژ باشد.

ماساژ ورزشی

این سبک از ماساژ بیش از آن که بر روی ریلکسی تمرکز داشته باشد، باعث افزایش کارایی فیزیکی ورزشکاران و همچنین تسهیل فرآیند ریکاوری پس از مسابقات می شود. فواید این سبک از ماساژ نیز همچون سایر انواع آن، کاملا اثبات شده است. البته ماسور می بایست دارای تخصص های کافی در چند زمینه‌ی مختلف باشد.

علت حساسیت این سبک از ماساژ، کاربردهای آن در رفع برخی آسیب دیدگی های ورزشی است. در این مواقع ماساژ دهنده می بایست دانشی اولیه در رابطه با کایروپراکتیک و انواع درمان های فیزیکی و مفصلی داشته باشد.

ماساژ بارداری

اولین کاربرد این ماساژ، ‌کاهش اضطراب ها و همچنین افسردگی دوران بارداری است. بسیاری از تحقیقات علمی و پزشکان متخصص این حوزه اعتقاد دارند این سبک از ماساژ می تواند دوران بارداری و حتی زایمان را برای مادر بسیار آسان تر کند.

حالا حقیقتا ماساژ می تواند درمانی قطعی برای بی خوابی باشد؟

پاسخ ما به این سوال قطعا ” آری ” است؛ اما در کنار تمامی مواردی که به شما اعلام کردیم، علاقه مندیم تا پاسخ مثبت و خبر خوبمان همراه با فَکت های علمی و بر پایه‌ی تحقیقات معتبر باشد.

درمان بی خوابی با ماساژ برای میانسالان و سالمندان

طبق تحقیقاتی که در آلمان صورت گرفته است، ماساژ در ساعات نزدیک به خواب، تاثیر فوق العاده ای در رفع بی خوابی سالمندان داشته است.

در بسیاری از کیس های افراد تحت درمان ماساژتراپی حتی اعلام کرده اند که پس از گذشت 4 هفته، از میزان مصرف داروهای خواب آور کاسته اند.

این تحقیق که به صورت مشخص بر روی درمان بی خوابی با ماساژ و در میان میانسالان و سالمندان تمرکز داشت، نتایج جالب دیگری را نیز به همراه داشت.

از دیگر نتایج این تحقیق می توان به کاهش افسردگی های میانسالی در میان افراد تحت آزمایش اشاره کرد.

در انتهای بررسی این آزمایش جالب است بدانید که میزان سراتونین ترشح شده در افراد ماساژ گیرنده دقیقا مشابه با تاثیر داروهای آرامش بخش بوده است.

تحقیقات مشابه دیگری نیز نتایج یکسان در این مورد داشته اند. به طور مثال برای درمان بی خوابی با ماساژ علاوه بر سبک های رایج ماساژ می توان به درمان های ماساژتراپی کوتاه مدت نیز اشاره کرد.

در تحقیقاتی با شرایط مشابه نتایج بدست آمده نشان می دهد حتی دوره های زمانی کوتاه با زمان های حدودی 15 تا 20 دقیقه ای هم می تواند احساس آرامش نسبی در ماساژ گیرنده ایجاد کند.

درمان بی خوابی با ماساژ (3)

درمان بی خوابی با ماساژ حتی برای کودکان نیز موثر است

کودکان به صورت معمول دارای ساعات خواب نا منظم و متعددی هستند که برای والدین دردسرهای بسیاری به دنبال دارد. ماساژ ملایم کودک با روغن ماساژ می تواند از بی قراری ذاتی او کاسته و خواب آرام به همراه داشته باشد.

صندلی ماساژور چیست ؟
خواندن

ماساژ ملایم شکم و پاهای کودک بهترین نتیجه را در خواب آرام کودکان دارد.

ضمنا در صورتی که ماساژ قبل از بردن کودک به تخت خواب صورت بگیرد، می تواند از گریه های مدام و یا تلاش او برای نخوابیدن بکاهد.

آیا ماساژ، درمان مناسبی برای سایر علت های بی خوابی نیز هست؟

تمامی دلایل بی خوابی ریشه در مشکلات ذهنی و یا اضطراب های روزانه ندارد. همانطور که گفتیم ماساژتراپی نتایج شگفت انگیزی در درمان مشکلات فیزیکی نیز دارد. در ادامه به چند نمونه اشاره خواهیم کرد.

درمان بی خوابی با ماساژ برای مشکل پای بی قرار

این چالش در بسیاری از افراد به صورت دائمی وجود دارد. البته افراد زیادی هم پس از فشار کاری روزانه در هنگام خواب دچار این چالش می شوند. جالب است بدانید بی خوابی ناشی از پای بی قرار یکی از رایج ترین ریشه های بی خوابی است.

تحقیقات علمی و آزمایشات گروهی بر روی افرادی که دارای مشکل پای بی قرار در هنگام خواب هستند نشان می دهد، خوابیدن در تخت گرم و دریافت ماساژ پا پیش از خواب می تواند بسیاری از این مشکلات را کاهش دهد.

در صورتی که شما هم دچار این مشکل هستید به شما توصیه می کنیم به ماساژتراپی به عنوان یک گزینه سلامت و موثر فکر کنید. ضمنا انجام حرکات کششی در ابتدای روز و انتهای شب می تواند موثر باشد.

درمان بی خوابی با ماساژ (4)

بی قراری در خواب و درمان آن به کمک ماساژ

بی خوابی موضوعی گسترده تر از عدم به خواب رفتن است. بسیاری از افرادی که دچار بی خوابی مزمن هستند، علاوه بر مواجه با دشواری در به خواب رفتن، در طول خواب چندین بار از خواب بیدار می شوند.

بسیاری از این افراد دارای خوابی کم کیفیت و نا آرام هستند.

تحقیقاتی که در تایوان بر روی این گروه از افراد با مشکل بی خوابی یا خواب نا آرام صورت گرفته است نشان می دهد، مراجعین پس از گذشت چندین جلسه کیفیت خوابی به مراتب بهتر را تجربه کرده اند.

این افراد شب ها کمتر از خواب پریده، خر و پف کمتری می کنند و صبح با احساس بهتر و انرژی بیشتری از خواب بیدار می شوند.

و در انتها، آیا شما می توانید مشکل بی خوابی خود را با دریافت ماساژ خانگی رفع کنید؟

فارغ از تکنیک های تخصصی ماساژ که جنبه های درمانی جدی و البته تاثیرگذاری دارند، شما می توانید در ابتدا و برای آن که خیلی سریع نتایج این تحقیقات را به صورت شخصی نیز تجربه کنید، ماساژ درمانی را در خانه و با حداقل ابزار و امکانات انجام دهید.

این مطلب را نیز بخوانید :

صندلی ماساژور چیست ؟

تنها کافی است کمی در رابطه با سبک های ماساژ و حرکات دست در روش های مبتدی تحقیق کنید.

البته همچون همیشه به شما توصیه می کنیم پیش از انجام هرگونه ماساژی، با پزشک معتمد خود مشورت داشته باشید.

منبع : sleepadvisor.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *