ماساژ

ماساژ دیپ تیشو ( Deep Tissue ) چیست؟ فواید ماساژ دیپ تیشو

ماساژ دیپ تیشو ( Deep Tissue ) چیست؟فواید ماساژ دیپ تیشو

ماساژ دیپ تیشو ( Deep Tissue ) سبکی محبوب و متداول در ماساژ است که بر پایه‌ی فشار محدود و ضربات آهسته طراحی شده است. در این سبک از ماساژ، ماهیچه های هدف و نتایج انجام فرآیند ماساژ تا حدی با سایر انواع ماساژها متفاوت است.

از مهمترین اهداف یا مزایای ماساژ دیپ تیشو می توان به رفع دردهای مزمن و همچنین قسمت هایی از بدن که به صورت مستمر دارای گرفتگی هستند اشاره کرد.

هر سبک از ماساژ به طور عمومی با هدف تاثیرگذاری بر روی بخشی از عضلات، ماهیچه ها و مفاصل ما طراحی شده است. در کنار این موضوع می توان گفت تمامی ماساژها جنبه‌ی ریلکسی و آرامش بخشی نیز دارند.

شاید ماساژ دیپ تیشو به اندازه‌ی ماساژ سوئدی در ایجاد آرامش پیشتاز نباشد اما بدون هیچ شکی یکی از موثرترین ماساژها برای رفع گرفتگی عضلات ناحیه‌ی بالایی و پایینی کمر و همچنین گردن است.

این ماساژ همچنین برای رفع گرفتگی عضلات ماهیچه های پا و همین طور دردهای مزمن شانه نیز بسیار کاربردی است.

در این مقاله ما قصد داریم به مهمترین فواید ماساژ دیپ تیشو و همین طور نکاتی مهم برای افزایش آشنایی شما با این سبک کاربردی از ماساژ و بایدها و نبایدهای آن بپردازید. همچنین در بخش کوتاهی از این مقاله آموزشی، شما را با تفاوت های ماساژ دیپ تیشو و ماساژ سوئدی آشنا خواهیم کرد.

مهمترین فواید ماساژ دیپ تیشو چیست؟

بر خلاف ماساژ سوئدی و چند ماساژ پرطرفدار دیگر، ماساژ دیپ تیشو به طور استاندارد و معمول بر روی مشکلاتی خاص در فیزیک بدنی شما و یا دردهای مزمن ناحیه‌ای، تمرکز دارد.

این مشکلات مزمن می توانند غالبا در زیر مجموعه‌ی 2 عنوان اصلی دردهای مزمن ماهیچه ای و باز سازی آَسیب های فیزیکی تجمیع شوند.

مواردی که در زیر به آنها اشاره شده است، مهمترین مزایای ماساژ دیپ تیشو هستند :

ماساژ دیپ تیشو ( Deep Tissue ) چیست؟فواید ماساژ دیپ تیشو 1

دردهای مزمن ناحیه‌ی پایین کمر :

دردهای مزمن پایین کمر دلایل بسیاری دارند که از مهمترین آنها می توان به سبک زندگی و کاری دنیای مدرن اشاره کرد. زمانی که شما مدت زمان طولانی از روز را با تحرکی اندک و در عین حال فرم بدنی نامناسب در پشت میز کار سپری می کنید.

ماساژ دیپ تیشو می تواند در یک بازه‌ی میان مدت، این دردها را برطرف کند.

محدودیت های حرکتی :

محدودیت های حرکتی یکی از عواملی هستند که می توانند کارایی روزانه‌ی ما در زندگی شخصی و کاری را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

فارغ از سن و سال ما این محدودیت های حرکتی می توانند دلایل مختلفی داشته باشند؛ اما نقطه‌ی مشترک تمامی آنها احساس درد مزمن و آزار دهنده و همچنین کاهش کارایی جسمی و ذهنی است.

از مهمترین فواید ماساژ دیپ رفع این محدودیت های حرکتی با کمترین میزان آسیب و فشار است.

بازپروری دوران آسیب دیدگی :

آسیب دیدگی های ورزشی، زمین خوردن و حتی یک ضربه‌ی جزئی در یک تصادف می تواند تا مدت ها بخش هایی از عضلات و مفاصل شما را درگیر کرده و این درگیری موجب شود تا شما در بلند مدت دچار دردهایی مزمن و آزار دهنده شوید.

ماساژ دیپتیشو حتی می تواند به خوبی آثار کوفتگی از این ضربات را نیز جبران نماید. در نتیجه یکی از مهمترین فواید ماساژ دیپ تیشو ، گذار و ریکاوری آسان تر از آسیب دیدگی های معرفی شده در این موارد است.

۵ تاثیر مهم ماساژ درمانی در سلامت روح و جسم
خواندن

از سرگیری توان جسمی بعد از آسیب دیدگی های ورزشی :

کشیدگی عضلات یکی از مرسوم ترین آسیب های جسمی در هنگام انجام ورزش های حرفه ای و گاها ورزش های روزمره است. یکی از مهمترین کاربردها و فواید ماساژ دیپ تیشو ، درمان سریع تر و ریکاوری بهتر این کشیدگی های ورزشی است.

مشکلات مرتبط با فرم و پوستچر بدنی :

بسیاری از ما بدون آن که بدانیم، مدت زمانی طولانی از روز را در فرم و وضعیت بدنی غیراستاندارد سپری می کنیم. این موضوع در بلند مدت آسیب هایی جدی به ساختار مفاصل و حتی استخوان بندی ما وارد می کنید.

با ماساژ دیپ می توان یک عملکرد اصلاحی با کمترین میزان فشار و آسیب دیدگی را بر روی فرم بدنی ایجاد کرده و آن را اصلاح نمود.

رفع گرفتگی و فشار بر روی ماهیچه ها :

برخی از ماهیچه های بدن ما بیش از سایرین در طول انجام فرآیندهای روزانه و یا ورزش، تحت فشار قرار دارند. ماهیچه های گروه همسترینگ، ماهیچه های پشت ساق، نوار ماهیچه های موسوم به IT ، ماهیچه های گلات، ماهیچه‌ی چهار سر ران و ماهیچه های لوزی شکل رومبوئید.

این گروه ماهیچه هایی که از آنها نام بردیم در صورت کمبود آمادگی جسمانی، گرم کردن کافی قبل از شروع ورزش و حتی یک کشیدگی ساده می توانند به شدت آسیب ببینند.

در پایه ای ترین سطح این آسیب دیدگی ها، فشار زیادی بر روی ماهیچه ها وارد شده که تداوم آن می تواند منجر به آسیب دیدگی یا کاهش توان بدنی ورزشکار شود.

از مهمترین مزایای ماساژ دیپتیشو برای ورزشکاران حرفه ای و حتی آماتور، رفع سریع و کم دردسرتر این دوران آسیب دیدگی و گرفتگی ماهیچه ها است.

کاهش دردهای آرتروز :

آرتروز یکی از مشکلاتی است که با این حال معمولا در افرادی با سنین بالا اتفاق می افتد، اما جامعه ای گسترده از جوان ترها را نیز درگیر کرده است.

ماساژ Deep tissue می تواند در کاهش دردهای آرتروز به شما بسیار کمک کند.

کاهش آسیب و دردهای سیاتیک :

گرفتگی سیاتیک یکی دیگر از مشکلاتی است که بسیاری از ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

ماساژ دیپ تیشو و تکنیک های آن، فشار را از روی سیاتیک شما برداشته و موجب می شود پس از چند جلسه کم کم از دردهای آن خلاص شوید.

رفع مشکل آرنج تنیسی یا التهاب تاندون آرنج :

این چالش که در اصطلاح به درد آرنج تنیسی شهرت دارد، در بسیاری از ورزشکاران و حتی افرادی که در طول روز با کامپیوتر زیاد کار می کنند، پیش می آید.

ماساژ دیپ تیشو می تواند در چند جلسه، دردها و آسیب دیدگی های این مشکل را برطرف کند.

رفع دردهای مزمن ناحیه‌ی بالایی کمر و گردن :

ناحیه‌ی بالایی کمر در اطراف کتف ها و همین طور گردن، یکی از مستعدترین بخش های بدن برای تجربه‌ی دردهای مزمن است. بسیاری از سبک های ماساژ می توانند این مشکل را برطرف کنند اما یکی از کاربردی ترین فواید ماساژ Deep tissue ، درمان فوق العاده‌ی این چالش فراگیر است.

مهمترین تفاوت های ماساژ دیپ تیشو و ماساژ سوئدی

با این حال که بسیاری از فشارها و ضربه های ماساژ دیپ تیشو به ماساژ سوئدی شباهت دارد اما هرگز نباید این 2 سبک ماساژ را با یکدیگر اشتباه گرفته و یا آنها را جایگزینی برای همدیگر بدانیم.

فواید ماساژگان
خواندن

یک باور اشتباه دیگر در مقایسه‌ی این 2 سبک ماساژ نیز وجود دارد. بسیاری از افراد فکر می کنند ماساژ Deep tissue ، نسخه‌ی قدرتمندتری از ماساژ سوئدی است؛ که این باور نیز کاملا اشتباه است.

برای آن که به ساده ترین شکل ممکن به تفاوت ماساژ دیپ تیشو و ماساژ سوئدی بپردازیم بهتر است به این 2 تعریف توجه داشته باشیم.

– ماساژ Deep tissue و تکنیک های وابسته به آن بر پایه‌ی شکستن و اثرگذاری بر روی گرفتگی ها و آسیب دیدگی های بافت ماهیچه قرار دارند. همان طور که در بالا خواندید، ماساژ دیپ تیشو تا حد زیادی جنبه‌ی درمانی داشته و بر روی بافت های عمیق تری از ماهیچه اثرگذار است.

در هنگام انجام فرآیند ماساژ دیپ ، بافت های ارتباطی ماهیچه ها از طریق فشار و ضربه از شر آسیب یا درد ایجاد شده خلاص می شوند.

همین فشار بر روی بافت های ماهیچه است که گاها موجب می شود شما تا چند روز پس از انجام ماساژ دیپ تیشو کمی احساس درد یا سوزش در ناحیه‌ی هدف گذاری شده داشته باشید.

ماساژ دیپ تیشو

ماساژ دیپ تیشو ( Deep Tissue ) چیست؟فواید ماساژ دیپ تیشو 2

جالب است بدانید این دردهای مزمن و آسیب های بافت ماهیچه، موجب کاهش گردش خون، محدودیت دایره‌ی حرکت بدن، درد و حتی عفونت می شود. در نتیجه می توان گفت ماساژ دیپ تیشو بیش از آن که جنبه‌ی ریلکسی داشته باشد، فرآیندی درمانی و تخصصی است.

– در نقطه‌ی مقابل، ماساژ سوئدی بیشترین میزان تمرکز خود را بر روی ایجاد احساس ریلکسی دارد. البته نباید فراموش کرد که در ماساژ سوئدی نیز بسیاری از گرفتگی های بدنی به شکل خفیف تر، رفع می گردد.

اگر خاطرتان باشد در بخش مزایای ماساژ دیپ تیشو به مواردی اشاره کردیم که بیشتر مربوط به آسیب دیدگی های جدی فیزیکی یا ورزشی بود.

ماساژ سوئدی اما بیشتر می تواند به دردها و آسیب های محدود فیزیکی که در زندگی روزمره و به ویژه کاری به وجود می آیند، التیام بخشد.

این ماساژ برخلاف ماساژ دیپ تیشو بر روی بافت بیرونی ماهیچه ها تاثیرگذار است.

آیا انجام ماساژ دیپ تیشو می تواند موجب درد یا احساس سوزش در ناحیه‌ی هدف شود؟

قطعا در برخی از دقایق انجام این ماساژ شما احساس دردی محدود یا فشار خواهید کرد. البته باید بدانید که این دردها هرگز بی تاثیر نیستند. سبک ماساژ دیپ تیشو همان گونه که از نام آن پیدا است، بر عمقی بیشتر از سطح ماهیچه ها تاثیرگذاری دارد. در نتیجه زمانی که ماساژور مشغول انجام تکنیک های ماساژ در ناحیه های دارای گرفتگی یا آسیب است، شما قطعا احساس درد خواهید کرد.

این درد در واقع آسیبی است که بافت یا تاندون های ماهیچه با آن درگیر بوده و موجب درد مزمن یا مشکل حرکتی شما شده است. ضمنا تا چند روز پس از انجام ماساژ دیپ تیشو ، این درد می تواند همراه با شما باشد.

برای رفع این موضوع بهترین گزینه، استفاده از کمپرس آب گرم و سرد یا حوله های نیمه مرطوب با دمای نسبتا گرم است.

البته نباید اشتباه کنید که بروز درد در هنگام دریافت ماساژ دیپ تیشو همیشه به معنی عملکرد صحیح ماسور است.

این درد می تواند یک نشانه برای ابراز درد گرفتگی شدید ماهیچه ای یا از دست رفتن فرم صحیح اتصال ماهیچه ها به استخوان بندی بدن شما باشد.

4 تکنیک ماساژ صورت برای جوان سازی پوست صورت
خواندن

دیپ تیشو

این درد و واکنش های شما گاهی می تواند باعث شود تا ماساژور نتواند میزان استانداردی از فشار را به عضلات شما وارد کرد و در نتیجه به عمق مناسب اثرگذاری ماساژ دیپ تیشو دست یابد.

به شما توصیه می کنیم در هنگام دریافت ماساژ دیپ تیشو میزان درد و ناراحتی خود را از فشار دست یا ضربه های او اعلام کنید. این اعلام و گفتگوی شما می تواند راهنمای ماساژور برای ارائه بهتر تکنیک های ماساژ باشد؛ زیرا در بسیاری از مواقع وارد کردن فشار زیاد برای مفاصل یا ماهیچه های درگیر می تواند میزان آسیب دیدگی را افزایش دهد.

ضمنا این اعلام می تواند راهنمای ماساژور برای انتخاب تکنیک یا نواحی جایگزین برای رفع مشکلات ناحیه هدف باشد.

آسیب های جانبی و احتیاط هایی که می بایست در هنگام ماساژ دیپ تیشو در نظر داشته باشید

اما ماساژ دیپ تیشو برای همه افراد هم مناسب و گزینه ای بی خطر نیست. به طور مثال افرادی که دارای مشکل غلظت خون و یا لختگی خون هستند باید با احتیاط بیشتری نسبت به سایرین اقدام به دریافت ماساژ دیپ تیشو داشته باشند.

زیرا ماساژ دیپ تیشو می تواند باعث رهایی این لخته های خونی شود. در نتیجه اگر دچار این چالش هستید به شما توصیه می کنیم حتما پیش از انجام این ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.

ضمنا اگر شما به تازگی عمل جراحی جدی، شیمی درمانی یا درمان پرتو درمانی داشته اید نیز باید قبل انجام ماساژ دیپ تیشو با پزشک متخصص خود مشورت داشته باشید.

اگر خاطرتان باشد، ماساژ دیپ تیشو یکی از راهکارهای درمان آرتروز است، اما به یاد داشته باشید اگر آرتروز شما شدید است باید ماساژور خودتان را در جریان بگذارید تا با احتیاط بیشتری فرآیند و تکنیک های ماساژ را رعایت کند.

این مطلب را نیز بخوانید :

تاثیر شگفت انگیز ماساژ برای کارمندان و افرادی که زیاد پشت میز و لپ تاپ هستند

در صورتی که دارای زخم باز و یا عفونت داخلی هستید به شما توصیه می کنیم تا زمان رفع این مشکل از دریافت ماساژ دیپ تیشو پرهیز کنید. این موضوع در رابطه با مشکلات و حساسیت های پوستی هم صادق است.

به افرادی که دارای سن بیشتری هم هستند توصیه می شود با احتیاط بیشتری ماساژ دیپ تیشو دریافت کنند. به علت فشار بالای این ماساژ ممکن است به استخوان ها یا مفاصل این افراد فشار بیشتری وارد شود.

این موضوع در رابطه با افراد دارای پوکی استخوان هم باید جدی تر گرفته شود.

در انتهای این مقاله چند توصیه مهم به شما داریم

  • آسیب ها و دردهای جسمی بدنتان را جدی بگیرید و به سرعت به آنها واکنش نشان دهید. ماساژ دیپ تیشو می تواند یکی از سالم ترین گزینه ها برای درمان و پیشگری از این چالش ها باشد.
  • تفاوت ها و مزایای انواع ماساژها را بدانید تا بتوانید برای مشکلات جسمی خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • به ماساژ هم به عنوان یک روش درمانی توجه کنید و در صورتی که یک چالش سلامتی جدی دارید پیش از دریافت ماساژ با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع : healthline.com

منبع : verywellhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *