تغذیه و سلامت

آنچه باید در رابطه با سلامت دهان و دندان بدانید

آنچه باید در رابطه با سلامت دهان و دندان بدانید

سلامت دهان و دندان یکی از مهمترین نکاتی است که باید در سلامت عمومی بدنتان همیشه به خاطر داشته باشید و به آن توجه ویژه ای بکنید. این موضوع به قدری اهمیت دارد که یکی از فاکتورهای تشخیص میزان سلامت عمومی جامعه، میزان سلامت دهان و دندان شهروندان آن جامعه است.

داشتن دندان های زیبا و توجه به سلامت این موضوع مهم می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی بسیاری از سیستم ها و ارگان های حیاتی بدن شما تاثیرگذار باشد.

افرادی که دندان های سلامتی ندارند قطعا سیستم گوارشی آسیب پذیرتری خواهند داشت. ضمنا عفونت دندان می تواند مشکلاتی جدی در سیستم قلب و عروق شما ایجاد کند.

فارغ از موضوع سلامتی، داشتن دندان های زیبا و سفید و مرتب از نظر احساس رضایت فردی و مقبول بودن اجتماعی نیز بسیار تاثیرگذار است. یک لبخند زیبا می تواند بهترین همراه شما برای ایجاد احساس خوشایند در خودتان و دیگران باشد.

افرادی که لبخند زیبایی دارند، خوش عکس تر بوده و در تصویر ذهنی ما موفق تر و جذاب تر هستند. اگر شما هم به دنبال دستیابی به راز داشتن دندان های زیبا هستید، با ما در این مقاله همراه باشید.

در این مقاله قرار است به ساده ترین بیان، شما را با راه هایی آسان جهت حفظ سلامت دهان و دندان و دستیابی به دندان هایی سفید و لبخندی جذاب آشنا کنیم. در این مقاله خبری از متدهای گاها پرهزینه و آسیب زا همچون جرم برداری های مستمر یا طراحی های لبخند گران قیمت نیست.

آنچه باید در رابطه با سلامت دهان و دندان بدانید 1

با این 7 راز در مسیر داشتن دندان های زیبا بدون صرف زمان و هزینه زیادی، لبخند دوست داشتنی خود را پیدا کنید

راز اول در داشتن دندان های زیبا : نوشیدنی خود را هوشمندانه انتخاب کنید تا دندان های شما جرم نگیرد

قهوه، چای و شراب قرمز از نوشیدنی هایی هستند که به سرعت می توانند سفیدی رنگ دندان شما را تحت تاثیر قرار دهند. به طور کلی برخی از نوشیدنی ها برای سلامت دهان و دندان شما مناسب نیستند.

غالب نوشیدنی های این فهرست با ایجاد جرم مضاعف بر روی لایه‌ی بیرونی دندانتان به آن آسیب وارد می کنند. به طور مثال انواع سوداها، نوشابه های گازدار و کوکتل های غیر طبیعی نیز از این دسته هستند.

نوشتن یک لیست کامل از این نوشیدنی ها قطعا در حوصله‌ی این مقاله نیست. اما به طور کلی لازم است بدانید تمامی نوشیدنی های خانواده‌ی قهوه و چای ( البته به جز چای سبز ) و مشوربات الکلی به سلامت و زیبایی دندان های شما آسیب وارد می کنند.

شما برای داشتن دندان های زیبا می بایست از نوشیدن انواع شربت های مصنوعی به صورت کوکتل های میوه ای یا غیره نیز پرهیز کنید.

جالب است بدانید در میان میوه های طبیعی نیز برخی از آنها این پتانسیل را دارند که بر روی دندان های شما جرم یا لک ایجاد کنند. از مهمترین آنها می توان به نارنگی، بلک بری، بلوبری و شاتوت اشاره کرد. میوه هایی که دارای رنگدانه های قوی هستند، این توانایی را دارند که بر روی لایه‌ی سرسخت مینای دندان شما نیز تاثیرگذار باشند.

دندان هایی زیبا

البته به خاطر داشته باشید وجود این میوه ها در آبمیوه های غیر طبیعی بسیار بیشتر از مصرف میوه های طبیعی و تازه‌ی آنها آسیب زا است. در بسیاری از بستنی ها و کوکتل هایی که با نام این میوه ها به فروش می رسد، از رنگ های غیر طبیعی و بسیار قوی استفاده می شود که به راحتی و در بازه ای طولانی مدت می توانند شما را از داشتن دندان هایی زیبای و سفید محروم کنند.

10 اقدام ساده ی روزانه برای بهبود کیفیت سلامتی شما ( مقاله دوم )
خواندن

به شما توصیه می کنیم پس از نوشیدن تمامی نوشیدنی هایی که به آنها اشاره کرده ایم و به ویژه چای، قهوه و شراب دهان خود را بلافاصله با آب شستشو دهید. ضمنا بهتر است در صورت نوشیدن آبمیوه ها، کوکتل ها و نوشابه و سودا، آنها را با نی میل کنید.

البته که همیشه این امکان را دارید با روش های سریع اما آسیب زا، دندان های خود را سفید کنید؛ اما پرهیز از نوشیدن این نوشیدنی ها می تواند برای مدتی طولانی و البته طبیعی، داشتن دندان های زیبا و البته لبخند دلنشین شما را تضمین کند.

راز دوم در داشتن دندان های زیبا : خمیر دندان معمولی و خمیر دندان سفید کننده‌ی استاندارد استفاده کنید

هیچ روشی بهرت از آن نیست که دندان ها خود را در خانه و با مسواک زدن به کمک یک خمیر دندان مناسب، سفید کرده و این سفیدی را حفظ کنید.

مسواک زدن منظم 2 فایده‌ی فوق العاده برای سلامت دهان و دندان شما و همچنین پایداری زیبایی دارند به همین دلیل است که تمامی دندانپزشکان تاکید دارند که برای داشتن دندان های زیبا اولین اصل، پیشگیری است.

در صورتی که روزانه 2 بار مسواک بزنید نه تنها پلاک های جرمی روی دیواره‌ی دندان را کاملا پاک می کنید، بلکه آنها را در برابر اسیدهای از بین برنده‌ی مینای دندان نیز محافظت خواهید کرد.

در صورتی که پس از نوشیدنی هایی که به برخی از آنها در بالا اشاره کردیم و یا هر وعده غذای اصلی مسواک بزنید، احتمال ایجاد جرم و لک بر روی دندان را تا حد زیادی کاهش داده اید.

آنچه باید در رابطه با سلامت دهان و دندان بدانید 2

دندان هایی زیبا و صدفی

مسواک زدن پس از هر وعده‌ی غذایی، نه تنها به علت از بین برندن جرم های حاصله از آنها و یا برداشتن ذره های ریز خوراکی در میان دندان ها بسیار کاربردی و موثر است؛ بلکه میزان اسید تولید شده در بزاق دهان را نیز تا حد زیادی کنترل می کند. همین اسید موجود در برخی غذاها و نوشیدنی ها باعث ساییدگی و حل کردن مینای دندان شما می شود.

از بین رفتن مینای دندان یعنی بی دفاع شدن دندان در برابر آسیب ها و فشارهای عملکرد روزانه‌ی آن.

در صورتی که مینای دندان ضعیف شده یا از بین برود، به سرعت دندان های شما آسیب پذیر می شوند و شکل گرفتن پلاک های جرم بر روی آنها فوق العاده سریع تر اتفاق می افتد.

خمیر دندان های دارای سفید کننده، معمولا تا حدود 3 برابر بیشتر از خمیر دندان های معمولی قابلیت از بین بردن جرم و پلاک های رنگی را دارد. البته استفاده‌ی مستمر از آنها نیز می تواند تا حدی موجب سایش مینای دندان شود. در نتیجه در استفاده از آنها باید تعادل و میزان مصرف استاندارد را دانسته و رعایت کنید.

راز سوم در داشتن دندان های زیبا : استفاده از دهان شویه و نخ دندان برای دستیابی به نقاطی که مسواک به سختی به آنها دسترسی دارد

رعایت در خوردن و نوشیدن غذاهای آسیب زا بسیار کاربردی است و این محافظت در کنار 2 بار مسواک زدن روزانه، عملکردی فوق العاده است. اما برای دستیابی به یک سلامت دهان و دندان پایدار و بی نقص باید از 2 نیروی کمکی دیگر نیز بهره گرفت.

انتخاب تغذیه مناسب رکن اصلی سلامتی و تناسب اندام
خواندن

در صورتی که در هر بار مسواک زدن از دهان شویه و نخ دندان استفاده کنید، قطعا دندان هایی زیبا و لبخندی دلنشین تر خواهید داشت. دهان شویه ها می توانند تا حد زیادی سفیدی طبیعی دندان های شما را پایدار نگاه دارند. پس تنها به آنها به عنوان تازه کننده و خوشبو کننده‌ی تنفستان نگاه نکنید.

شستشوی دهان با دهان شویه پس از هر بار مسواک زدن، یک محافظت مضاعف در برابر باکتری ها و اسیدهایی است که تجمیع آنها می تواند به زرد شدن دندان های شما منجر شود.

ضمنا دهان شویه ها می تواند به روزنه های میان دندان ها، جایی که مسواک به سختی می تواند به آن نفوذ کند، به راحتی وارد شده و تاثیر مواد غذایی و باکتری های موجود در این ناحیه را خنثی کند.

در عین حال دهان شویه هایی وجود دارد که در فرمول ساخت آنها از میزان محدودی سفید کننده استفاده شده است. این دهان شویه ها در مسیر داشتن دندان های زیبا می تواند ترکیبی فوق العاده در کنار مسواک باشند.

نخ دندان نیز بهترین گزینه برای پاکسازی کامل منافذ بین دندان از تمامی بقایای هر وعده‌ی غذایی است. آیا تا به حال متوجه وجود لکه هایی سیاه رنگ در منافذ بین دندان های خود شده اید؟

علت اصلی تشکیل این پلاک های آزار دهنده، بقایای غذاهای وعده های روزانه‌ی شما است. استفاده‌ی منظم از نخ دندان می تواند این پلاک را شکسته و از تشکیل و افزایش آنها جلوگیری کند.

راز چهارم در سلامت دهان و دندان : لبخند بزنید و سیگار نکشید

حالا که به مهمترین نکات در سلامت دهان و دندان اشاره داشتیم و شما را با آسان ترین روش داشتن دندان های زیبا آشنا کردیم، باید به یک موضوع بسیار مهم بپردازیم. شما می توانید با راه هایی طبیعی و غیر طبیعی، دندان های خود را در بلند مدت یا کوتاه مدت، زیبا و سفید کنید اما شرط اصلی، حفظ این ظاهر زیبای لبخند شما است.

شما ناچار هستید از برخی از عادت های آسیب زننده به سلامت دهان و دندان تان دست بردارید و هیچ چیز بدتر از سیگار دشمن سفیدی و درخشان بودن دندان های شما در هنگام لبخند زدن نیست.

آسیب زننده بودن سیگار و تنباکو برای سلامت عمومی بدن، دیگر نیاز به توضیح ندارد. سیگار بیشترین عاملی است که می تواند دندان ها و مینای دندان شما را از رنگ طبیعی خود دور کرده و سریع تر از هر عامل دیگری می تواند موجب زردی دندان های شما شود.

ضمنا لازم نیست خودتان را با گفتن این که من از سیگار الکترونیک یا دیگر دستگاه هایی که به کمک آن نیکوتین به بدن شما می رسد، قانع کنید. هر گونه نیکوتین و یا تنباکو که از راه دهان استنشاق شود، می تواند نتایج ناخوشایندی که به آن اشاره کردیم را به دنبال داشته باشد.

چگونه غذا به چربی شکم تبدیل می شود
خواندن

ضمنا نیکوتین از تولید طبیعی میزان استاندارد بزاق نیز جلوگیری می کند. بزاق فردی با سلامت دهان و دندان طبیعی، یک محافظ داخلی و قدرتمند برای پایدار نگاه داشتن سلامت مینای دندان ها است. در نتیجه عدم تعادل در تولید بزاق در افراد سیگاری موجب می شود نه تنها دهانی بد بود داشته باشند، بلکه پلاک های جرمی نیز به سرعت بر روی دندان های آنها نقش ببندد.

آنچه باید در رابطه با سلامت دهان و دندان بدانید 3

راز پنجم در داشتن دندان های زیبا : برای زیبایی لبخندتان غذا بخورید

اول از همه و قبل از اشاره به باقی سرفصل های این بخش باید از خوردن شکر بپرهیزید!

این موضوع را در ابتدای این بخش نوشتیم تا بدانید که شکر در میان تمامی خوراکی ها دشمن شماره یک سلامت دهان و دندان شما است. البته که بدون شک خوراکی های دارای شکر بسیار لذیذ هستند اما باید در خوردن آنها بسیار احتیاط کنید.

باید بدانید سلامت دهان و دندان شما و در نتیجه آن داشتن دندان های زیبا ریشه در سبک تغذیه شما دارد. از خوردن خوراکی ها و تنقلات نا سالم دست بردارید و رژیم غذایی خودتان را از سبزیجات پر کنید. این رژیم غذایی فوق العاده علاوه بر سلامت دهان و دندان شما می تواند سلامت عمومی تمامی ارگان های حیاتی بدنتان را تضمین کند.

راستی فراموش نکنید که بسیاری از میوه های طبیعی نیز حجم بالایی از شکر دارند. همین شکر طبیعی هم می تواند موجب پوسیدگی دندان های شما شود. پس باید در خوردن این میوه ها هم احتیاط کنید و همچون همیشه پس از خوردن آنها حتما دندان های خود را به صورت کامل شستشو دهید.

به طور خلاصه همچون هر عملکردی در زندگی، باید تعادل را حفظ کنید!

راز سلامت دهان و دندان در داشتن دندان های زیبا : از مسواک خوب استفاده کنید

مسواک های خوب بهترین گزینه برای استفاده تمام و کمال از قدرت یک خمیر دندان مناسب است. بسیاری از ما بسیار بیشتر از مسواک به انتخاب خمیر دندان خود توجه می کنیم. این در حالی است که مسواک های قدرتمند نیز می توانند به داشتن دندان های زیبا به اندازه خمیر دندان سفید کننده موثر باشند.

مسواک های مختلف با انواع موها و زائدهای پلاستیکی کاربردهای متنوعی دارند. برخی از مسواک های جدید با موهای نانو و بسیار ظریف، عمق دسترسی مسواک به بخش های دستنیافتنی را افزایش می دهد.

راز هفتم در داشتن دندان های زیبا : هر کاری می کنید مراقب مینای دندانتان باشید!

اولین آسیب خوراکی ها و نوشیدنی های ناسالم و سیگار کشیدن، بر روی مینای دندان شما دیده خواهد شد.

درست است که مینای دندان یکی از سرسخت ترین ماده های طبیعی روی زمین است اما، این موضوع باعث نمی شود که غیر قابل نفوذ یا آسیب ناپذیر باشد.

این مطلب را نیز بخوانید:

رازهای لاغری سلامت چیست؟

رعایت کردن تمام موارد بالا و تبدیل کردن آنها به عادت های روزمره می تواند تضمین کننده‌ی سلامت دهان و دندان شما و همچنین پایداری در داشتن دندان های زیبا باشد.

در پایان به شما توصیه می کنیم بیش از گذشته به سلامت دهان و دندان توجه کنید زیرا این موضوع علاوه بر خلق یک لبخند زیبا، برای سلامت عمومی بدن شما نیز امری حیاتی است.

منبع : pepsodent.in

منبع : webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *