تغذیه و سلامت

رژیم افراد دیابتی | چگونه مواد غذایی بر میزان قند خون شما اثر می گذراند؟

رژیم افراد دیابتی - چگونه مواد غذایی بر میزان قند خون شما اثر می گذراند؟

رژیم افراد دیابتی و رژیم غذایی سلامت نقش اثرگذاری در روند بهبود بیماران دیابتی دارد. این که بدانید غذای مصرفی شما چگونه بر روی میزان قند خونتان اثرگذار است، می تواند راهنمای شما در مسیر این برنامه تغذیه سلامت باشد.

دیابت بیماری ای است که بسیاری از ما مستعد ابتلا به آن هستیم؛ مشکلی که در صورت عدم توجه به آن می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

چگونه غذای مصرفی روزانه، قند خونتان را تغییر می دهد؟

غذاها بر روی گلوکوز خون اثر می گذارند و برخی از غذاها میزان گلوکوز خون را بیش از دیگران افزایش می دهند. در نتیجه معنای صحیح رژیم افراد دیابتی یعنی ” بدانید از کدام غذاها و تا چه میزان می بایست مصرف کنید “. برنامه غذایی مشخص و مطابق با سطح زندگی شما موجب می شود تا احتمال ابتلا به دیابت کاهش یافته و یا اگر دیابتی هستید، یک رژیم غذایی سلامت را تضمین نماید.

در ابتدا بهتر است کمی با 3 گروه اصلی مواد غذایی آشنا شوید :

کربوهیدرات ها :

کربوهیدرات ها بافت، قند و فیبر موجود در غذاهایی همچون میوه ها، سبزیجات، حبوبات و حتی فرآورده های لبنی و شیرینی جات هستند. این گروه از مواد غذایی، قند خون را سریع تر و به میزان بیشتری نسبت با سایر گروه ها افزایش می دهند یعنی بیشتر از انواع پروتئین ها و چربی ها. در نتیجه دانستن آن که کدام نوع از کربوهیدرات تا چه میزان در مواد غذایی نامبرده وجود دارد، یکی از پایه های اصلی رژیم غذایی سلامت و به ویژه رژیم افراد دیابتی است. در نهایت آن که تامین کربوهیدرات مورد نیاز بدن از طریق منابع سلامت همچون سبزیجات، میوه ها و حبوبات بهتر از تامین آن از طریق مواد غیر طبیعی که به آنها شکر، چربی و نمک اضافه شده است، می باشد.

رژیم افراد دیابتی - چگونه مواد غذایی بر میزان قند خون شما اثر می گذراند؟ 1

پروتئین ها :

پروتئین ها هم یکی از ستون های اصلی مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند که علاوه بر بالانس کردن رژیم غذایی سلامت باعث می شوند تا احساس گرسنگی نکنید. مصرف پروتئین در رژیم دیابت مناسب بوده زیرا به طور مستقیم همچون کربوهیدرات ها میزان قند خون را افزایش نمی دهد. افراد دارای دیابت نوع 2 با مصرف پروتئین کمک می کنند تا انسولین سریع تر در خونشان عمل کرده و این موضوع یک نکته مثبت و پایه در رژیم غذایی آنها است. افراد دیابتی که ناگهان دچار افت قند خون می گردند بهتر است به جای استفاده از مواد پروتئینی، چیزی در حدود 15 گرم کربوهیدرات با جذب قند بالا مصرف کنند. سلامت ترین انتخاب در این بین آبمیوه های طبیعی یا ژل های گلوکوز دارویی است.

اهمیت رژیم بدنسازی در حفظ تناسب اندام و عضله سازی
خواندن

چربی ها :

با این حال که بسیاری از افرادی که به دنبال رژیم غذایی سلامت و یا رژیم دیابت مناسب می گردند از مصرف مواد غذایی این گروه پرهیز می کنند؛ اما لازم است بدانید که چربی نقش مهمی در متعادل کردن رژیم غذایی شما دارد. البته نباید فراموش کرد که این چربی می بایست از منابع سالم و طبیعی تامین گردد. بهترین گزینه چربی موجود در غذاهای دریایی، آجیل و سایر مغزها است.

درست است که چربی تاثیری در رژیم افراد دیابتی و در افزایش میزان قند خون آنها ندارد؛ اما مصرف بیش از اندازه آن می توان به سرعت آنها را دچار افزایش وزن نماید.

ساده ترین نتیجه گیری در رابطه با گروه های غذایی برای رسیدن به رژیم غذایی سلامت ، حفظ تعادل مصرف آنها و البته توجه به سوخت ساز و سبک زندگی شما است.

چند راهنمای ساده برای آن که افراد دیابتی رژیم غذایی سلامتی داشته باشند

رژیم دیابت و رعایت اصول آن یکی از مهمترین فاکتورها و شاید بتوان گفت اصلی ترین راهکار در کاهش اثرات ناخوشایند این بیماری است. توجه به این چند نکته ساده می تواند رژیم افراد دیابتی را به گونه ای تنظیم نماید که بتوانند همچون یک فرد عادی به زندگی روزمره خود ادامه داده و ناگهان با حملات کاهش یا افزایش میزان قند خون مواجه نگردند.

رژیم افراد دیابتی - چگونه مواد غذایی بر میزان قند خون شما اثر می گذراند؟ 2
  • حجم معینی از پروتئین سالم را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. در صورتی که شدت بیماری دیابت شما بالا است، بهتر است حتی غذاهای این گروه را نیز با مشاوره پزشک انتخاب نمایید. اما خیالتان راحت باشد که پروتئین همان طور که گفتیم، تاثیر مستقیمی بر روی قند خون شما نخواهد داشت. سعی کنید تا حد امکان، پروتئین مورد نیازتان را از غذاهای دریایی تامین نمایید و تعادل مصرف بین گوشت و قرمز و سفید را حفظ کنید.
  • سعی کنید در هر 3 وعده غذایی ترکیبی غنی و متعادل از هر سه گروه اصلی مواد غذایی را رعایت کنید. یک رژیم غذایی سلامت و قطعا رژیم غذایی افراد دیابتی می بایست به گونه ای تنظیم شود که در وعده صبحانه و نهار از کربوهیدرات کم و پروتئین بالا تشکیل شده باشد. البته همان طور که گفتیم میزان چربی غذا نیز بسیار با اهمیت بوده و بهتر است در حداقل میزان ممکن باشد. غذاهای رژیم افراد دیابتی می بایست از کربوهیدراتی تشکیل شده باشد که علاوه بر دارا بودن میزان فیبر بالا، مواد قندی کمتری داشته باشد. این موضوع به آنها کمک خواهد کرد تا در کنار حفظ سلامت رژیم غذاییشان، فیبرهای مورد نیاز بدن را نیز دریافت کنند. لازم است بدانید فیبرها نیز همچون انواع چربی ها برای بدن شما و به ویژه سطح انرژی روزانه تان بسیار اثرگذار هستند. در نتیجه هرگز نباید آنها را به صورت کامل از زنجیره غذایی تان حذف کنید. به خاطر داشته باشید که یک رژیم غذایی سلامت می بایست متعادل و تشکیل شده از هر 3 گروه اصلی مواد غذایی باشد.
10 اقدام ساده ی روزانه برای بهبود کیفیت سلامتی شما ( مقاله دوم )
خواندن

رژیم دیابت

  • در صورتی که در رژیم افراد دیابتی میزان پروتئین دریافتی از انواع گوشت ها کم باشد، بهتر است از پروتئین های جایگزین همچون حبوبات و پروتئین های لبنی استفاده کنند. پروتئین های موجود در حبوبات می تواند اسید آمینه های مورد نیاز بدن شما را تا حد زیادی تامین نمایند و در عین حال برخی از مضرات مصرف گوشت را نداشته باشند.
  • همه ما در طول روز نوشیدنی هایی را مصرف می کنیم که بسیاری از آنها جایی در رژیم غذایی سلامت ندارند. افراد دیابتی بهتر است تمامی نوشیدنی های خود همچون چای و قهوه را بدون شکر مصرف نمایند زیرا مصرف مستقیم شکر باعث برهم زدن تعادل میزان قند خون شما به صورت ناگهانی شده و همین افزایش و کاهش ناگهانی می تواند سلامتی شما را دچار چالش نماید.
  • و در آخر این که رژیم افراد دیابتی همچون هر رژیم غذایی سلامت دیگری می بایست دارای حداقل میزان نمک باشد.

این مطلب را بخوانید :

10 اقدام ساده ی روزانه برای بهبود کیفیت سلامتی شما ( مقاله اول )

بسیاری از بیماری ها ریشه در انتخاب غلط گروه مواد غذایی مصرفی روزانه ما دارند. در این بین همان طور که گفتیم حفظ تعادل و توجه به میزان کالری مصرفی روزانه بسیار با اهمیت است. رژیم دیابت و رعایت آن در واقع کار سختی نیست و می توان گفت تنها کمی توجه کافی است تا افراد دیابتی بتوانند یک زندگی سلامت و بی دغدغه را تجربه کنند.

منبع : onetouch.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *