تغذیه و سلامت

بهترین مکمل ها برای افزایش ایمنی بدن

بهترین مکمل ها برای افزایش ایمنی بدن

ایمنی بدن شما از مجموعه پیچیده ای سلول ها، فرایندها و عملیات شیمیایی تشکیل شده است که به صورت مداوم از بدن شما در برابر عوامل بیماری زا و مهاجم مانند ویروس ها، سموم و باکتری ها جلوگیری میکند، نگه داشتن ایمنی بدن و افزایش ایمنی بدن در طول سال کلید جلوگیری از عفونت ها و بیماری ها است.

ساختن یک شیوه زندگی سلامت با انتخاب های مناسب که شامل غذاهای مغذی ، خواب کافی و داشتن تمرین و ورزش بوده از مهم ترین راه ها برای افزایش ایمنی بدن میباشد.

به علاوه تحقیقات نشان داده که مکمل هایی با مقدار مشخص از ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهی و دیگر مواد مفید میتواند واکنش سیستم دفاعی بدن را در مقابل بیماری ها بهبود دهد

البته توجه داشته باشید که بعضی از مکمل های میتواند با نسخه های دکتر شما تداخل داشته باشد، پس حتما قبل از مصرف با دکتر مربوطه مشورت کنید.

15 مورد از بهترین مکمل ها که برای افزایش سیستم ایمنی بدن مشخص شده اند را بررسی کنید:

ویتامین دی ، واجب برای افزایش ایمنی بدن :

ویتامین دی یک مواد مغذی ضروری بوده که محلول در چربی میباشد و سلامت و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود میدهد.

ویتامین دی تقویت کننده عملکرد مبارزه مونوسیت ها، ماکروفاژ ها و گلبول های سفید خون بوده که با عوامل بیماری زا مقابله میکنند.

بسیاری از افراد دارای کمبود ویتامین دی هستند که همین مسئله تاثیر منفی روی سطح ایمنی بدن آنها میگذارد، در حقیقت کمبود ویتامین دی با افزایش احتمال به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند آنفلونزا و آسم آلرژیک در ارتباط است.

بهترین مکمل ها برای افزایش ایمنی بدن (2)

در بعضی تحقیقات نشان داده شده که مکمل های ویتامین دی میتواند پاسخ بدن به درمان های ضدویروسی را در بعضی عفونت ها و بیماری ها بهبود دهد مانند هپاتیت سی و اچ آی وی.

بهترین غذاها برای تقویت مغز و حافظه
خواندن

بسته به نوع خون مقداری بین 1000 تا 4000 واحد از ویتامین دی در روز برای بیشتر افراد مناسب است، اگرچه افرادی که دارای کمبود ویتامین دی هستند باید مقدار بسیار بیشتری مصرف داشته باشند.

زینک :

زینک یک ماده معدنی بوده که به طور معمول به بسیاری از مکمل ها اضافه میشود به دلیل اینکه به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک میکند.

زینک یکی از مهمترین نیاز های سیستم ایمنی بدن بوده و برای توسعه و ارتباطات سلول های ایمنی بدن نقش حیاتی را بازی میکند.

کمبود این ماده مغذی میتواند تاثیر چشمگیری در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایجادکند، در نتیجه ریسک ابطلا و بیماری مانند ذات الریه افزایش میابد.

همچنین طبق تحقیقات مصرف مکمل زینک میتواند باعث کاهش سرماخوردگی های معمولی شود که این عملکرد ضدویروسی زینک را نشان میدهد.

مصرف زینک در طولانی مدت معمولا برای افراد بزرگسال امن میباشد، مصرف روزانه توصیه شده باید زیر 40 میلی گرم در روز باشد، مصرف زیاد زینک هم میتواند باعث افزایش جذب مس شود که برای بدن مناسب نیست.

ویتامین سی :

ویتامین سی شاید از معروف ترین مکمل هایی باشد که در برابر  ابطلا به بیماری و مریضی ها و افزایش سیستم ایمنی بدن استفاده میشود.

این ویتامین از انواع مختلفی از سلول های ایمنی بدن حمایت کرده و عملکرد آنها را در محافظت از بدن بهبود میدهد. همچنین این ویتامین برای سلول های مرده مورد نیاز است، ویتامین سی ایمنی بدن شما را با از بین بردن و پاک کردن سلول های مرده و جایگزین کردن آن ها با سلول های جدید حفظ میکند.

آیا تاثیر ورزش در دوران کرونا ثابت شده است یا یک ریسک جدی است؟
خواندن

ویتامین سی همچنین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده که در محافظت از بدن شما بسیار مفید است، این نوع ویتامین شدت و زمان بیماری هایی مثل سرماخوردگی را کاهش میدهد.

شاه توت سیاه :

شاه توت سیاه که مدت زیادی است برای درمان انواع عفونت ها از آن استفاده شده و در تحقیقات متعد مشخص شده که برای افزایش ایمنی بدن مفید است.

همچنین در تحقیقات دیگری نشان داده که عصاره شاه توت سیاه خاصیت آنتی باکتریال و ضدویروس نیز داشته و سیستم ایمنی بدن را در مقابل عفونت ها و بیماری هایی مانند انفلونزا بهبود میدهد.

قارچ های دارویی :

 قارچ های دارویی برای جلوگیری از عفونت ها و بیماری ها از زمان کهن مورد استفاده قرار گرفته است، انواع مختلفی از قارچ های دارویی برای افزایش سیستم ایمنی بدن مورد بررسی قرار گرفته شده.

بیش از 270 نوع از این ماده برای افزایش و بهبود ایمنی بدن شناخته شده اند.

بعضی تحقیقات نشان داده است که مکمل هایی با نوع مشخصی از قارچ های دارویی میتواند به سلامت بدن در چندین حالت کمک کند، مانند کاهش علائم و بیماری هایی مانند آسم و عفونت های ریوی.

بهترین مکمل ها برای افزایش ایمنی بدن (3)

باقی مکمل هایی که برای افزایش ایمنی بدن مفید هستند:

گون : نوعی گیاه دارویی بوده که معمولا در درمان های سنتی چین مورد استفاده بوده، تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده که عصاره این ماده میتواند برای ایمنی بدن مفید باشد.

با محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاها و خوردنی کالری منفی آشنا شوید
خواندن

سلنیوم : یک ماده معدنی است که برای ایمنی بدن ضروری است و در برابر بیماری هایی مانند آنفلونزا از بدن محافظت میکند.

سیر : خاصیت بسیار قوی ضد التهابی و ضدویروسی دارد، این ماده با بهبود سلامت بدن و ایجاد گلبول های سفید بیشتر در بدن باعث افزایش سطح ایمنی میگردد.

شیرین بیان : حاوی مواد بسیاری است، شامل گلیسیریزین که میتواند به مراقبت از بدن در مقابل عفونت ها کمک کند.

ویتامین بی کمپلکس : ویتامین های بی شامل ب 12 – ب 6 از مهم ترین ها برای سلامت ایمنی بدن هستند، بعضی از بزرگسالان کمبود این نوع ویتامین را دارند که برای ایمنی بدن خطرناک است

جمع بندی درباره افزایش ایمنی بدن :

مکمل های زیادی در بازار هستند که به سلامت ایمنی بدن و افزایش ان کمک میکنند.

زینک، شاه توت سیاه و ویتامین هایی مانند ویتامین سی و دی و انواع بی میتوانند برای بهبود وضعیت ایمنی بدن بسیار تاثیرگذار باشند

این مطلب را نیز بخوانید :

پیاده روی در طبیعت چقدر کالری میسوزاند؟

اما در نظر داشته باشید که این مکمل ها میتواند تا حدودی برای ایمنی بدن مفید باشد و شما نباید استفاده از آن ها را به این منظور که از سبک زندگی و تغذیه سالم غافل شوید برداشت کنید.

خوردن غذا و مواد مغذی، داشتن خواب کافی ، فعالیت های بدنی مانند دویدن در فضای باز اگر وقت دارید و یا بجای آن استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت در منزل و استعمال نکردن هیچ نوعی از دخانیت از بهترین و مهم ترین راه ها برای نگه داشتن سیستم ایمنی بدن در حالت مطلوب میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *