ورزشی

با 10 عدد از فواید تمرینات یوگا آشنا شوید

با 10 عدد از فواید تمرینات یوگا آشنا شوید

یوگا ریشه در کلمه­ ی سانسکریت YUJI دارد که به معنای اتحاد، همبستگی و همین طور عبودیت است. تمرینی باستانی که همچنان نیز اصلی ترین منبع برای داشتن ذهن و جسمی سلامت و یکپارچه است. فواید تمرینات یوگا بسیار فراوان بوده و متخصصین این رشته اعتقاد دارند هیچ فعالیت روزانه ای نمی تواند جایگزین آن گردد. فارغ از برخی باورهای قدیمی، ما در این مقاله به 10 عدد از فواید تمرینات یوگا که به صورت علمی اثبات شده اند، اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

10 فایده­ ی علمی و اثبات شده ­ی یوگا

یوگا می تواند استرس شما را تا حد زیادی کاهش دهد

بیشترین شهرت یوگا برای همین موضوع است. در دنیای علم نیز چندین تحقیق اثبات کرده است که انجام منظم یوگا می تواند سطح ترشح هورمون کورتیزول را تا حد زیادی کاهش دهد. کورتیزول یکی از اصلی ترین هورمون های به وجود آورنده ­ی استرس است. یوگا نیز همچون مدیتیشن، تاثیرات ضد استرسی دارد؛ چه به صورت گروهی و یا به صورت انفرادی انجام شود.

رهایی از احساس اضطراب مزمن

زندگی مدرن امروزی تقریبا برای همه­ی ما سرشار از لحظات پر استرس است. در یک آزمایش که بر روی 34 زن دارای استرس شدید کاری انجام شد، آنها اعتقاد داشتند پس از گذشت 2 ماه و با انجام 2 جلسه­ ی یوگا در هفته، سطح استرس بسیار کمتری را تجربه می کنند. ضمنا یوگا برای درمان بیماری ذهنی PTSD که منشاء در اضطراب مزمن دارد نیز بسیار موثر بوده است. پس از گذشت 10 هفته، بیش از 50 درصد از مبتلایان به این بیماری اعتقاد داشتند که دیگر شاهد بروز نشانه های PTSD نبوده اند.

با روش های استفاده صحیح از تردمیل آشنا شوید
خواندن

کاهش التهاب

جالب است بدانید فواید تمرینات یوگا تنها محدود به موضوعات ذهنی و روانی نمی گردد. در تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شد، 218 شرکت کننده به 2 گروه تقسیم شدند. گروه اول شامل افرادی بود که به صورت مستمر تمرینات یوگا انجام می دادند و گروه دوم هرگز یوگا نکرده بودند. هر دوی این گروه ها تحت تمرینات سخت و پر استرس ورزشی قرار گرفتند و نتیجه ­­­ی این تحقیق نشان داد گروهی که به صورت معمول یوگا انجام می دادند، کمترین میزان و نشانه های التهاب را دارند. التهاب پوستی علاوه بر یک پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن به اضطراب، ریشه های ذهنی نیز دارد.

با 10 عدد از فواید تمرینات یوگا آشنا شوید 1

یوگا باعث می شود تا قلب سالم تری داشته باشید

بدون شک سلامتی قلب، یکی از ارکان های مهم در سلامت عمومی بدن است و این موضوع یکی از مهمترین فواید تمرینات یوگا به صورت منظم است. این موضوع به صورت علمی اثبات شده است که تمرینات منظم یوگا می تواند از قلب شما در مواجهه با چندین خطر اصلی و شایع محافظت کند. در تحقیقی که بر روی افراد بالای 40 سال انجام شده است نتایج جالبی به دست آمده، گروه که بیش از 5 سال تمرینات یوگا انجام می دادند، فشار خون کمتر و ضربان قلب استانداردتری داشتند. ضمنا از دیگر فواید تمرینات یوگا برای قلب می توان به کاهش آثار مخرب بیماری های قلبی در بلندمدت اشاره کرد.

افزایش کیفیت زندگی با فواید تمرینات یوگا

افزایش کیفیت زندگی عبارتی بسیار کلی است که اشاره به بهبود شرایط ذهنی، جسمی و احساسی افراد دارد. افرادی که به صورت منظم یوگا می کنند در طول روز احساس بهتری داشته و از خستگی کمتری رنج می برند. جالب است بدانید در این بین افراد مبتلا به سرطان نیز پس از انجام تمرینات یوگا، همکاری بیشتری در مراحل درمان داشته و اعتقاد دارند کیفیت زندگی آنها ارتقاء یافته است.

یوگا می تواند درمانی طبیعی و حقیقی برای افسردگی باشد

تحقیقات نشان می دهد که یوگا می تواند علاوه بر تاثیرات ضد افسردگی، علائم و عوارض این بیماری را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. طبیعتا یکی از دلایل آن، کاهش هورمون های به وجود آورنده­ی اضطراب می باشد. یوگا همچنین می تواند سطح ترشح هورمون ACTH را نیز کاهش داده که رابطه­ی مستقیمی با افزایش سطح اضطراب و استرس های درونی دارد.

5 ترفند برای آن که یک تی آر ایکس کار موفق باشید
خواندن

یوگا می تواند دردهای مزمن را تا حد زیادی کاهش دهد

یکی دیگر از فواید تمرینات یوگا ، کاهش دردهای مزمن عضلانی و مفصلی است. البته خوب است بدانید که یوگا می تواند آرامش بخشی برای دردهای بیماری های حاد و حتی مزمن و جدی نیز باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که به بیماری های جدی و با عوارض دردناک دچارند، از طریق یوگا و مدیتیشن توانسته اند از نظر ذهنی و جسمی، با این دردها کنار آمده و آنها را کاهش دهند.

فواید تمرینات یوگا می تواند کیفیت خواب شما را افزایش دهد

خواب بی کیفیت، سرمنشاء های متعددی دارد که از مهمترین آنها می توان به افسردگی، نگرانی، بالا بودن فشار خون و همچنین دردهای مزمن اشاره کرد. همان طور که گفتیم یوگا بسیاری از این چالش ها را از میان برده و در نتیجه شما خواب باکیفیت تری را تجربه خواهید کرد. در تحقیقی که در سال 2005 بر روی 69 فرد انجام شد، این افراد اعتقاد داشتند پس از گذشت چند هفته از آغاز تمرینات یوگا، سریع تر به خواب رفته و همچنین خوابی باکیفیت تر را تجربه کرده اند. آنها همچنین اذعان داشتند که پس از بیدار شدن از خواب، هیچ نشانی از خستگی همیشگی و مرسومشان را تجربه نکرده اند.

با 10 عدد از فواید تمرینات یوگا آشنا شوید 2

افزایش انعطاف پذیری و بالانس بدن

حرکات و ژست های یوگا به شما کمک می کند تا بدن انعطاف پذیرتری داشته باشید و همچنین کارایی و بالانس بدنتان نیز افزایش یابد. این موضوع ریشه در سبک و نوع تمرینات یوگا داشته و شما می توانید به راحتی و پس از گذشت چند هفته، تاثیرات شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

یوگا یا پیلاتس؟ کدام یک مناسب شما است
خواندن

فواید تمرینات یوگا ساختار تنفسی شما را اصلاح کرده و ارتقاء می دهد

تنفس صحیح یکی از پایه های تمرینات یوگا است و تقریبا در تمامی تمرینات و حرکات یوگا، بخش مهمی از عملکرد شما را شامل می شود. مطابق با تحقیقات علمی صورت گرفته، افرادی که تنها 15 هفته به صورت منظم یوگا انجام می دهند، حجم تنفسی بیشتری داشته و اعتقاد دارند راحت تر و سلامت تر تنفس می کنند. آنها همچنین اذعان داشته اند که دیگر با کمبود نفس در انجام ورزش های هوازی مواجه نیستند

این مطلب را بخوانید :

چگونه با حفظ سلامتی ،در خانه لاغر شویم؟

منبع : healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *