ورزشی

اسکی فضایی یا تردمیل | کدام دستگاه مناسب شماست؟

اسکی فضایی یا تردمیل کدام دستگاه مناسب شماست؟

بدون هیچ شکی و وقتی صحبت از ورزش و تمرینات خانگی است، دستگاه اسکی فضایی یا تردمیل ، اولین و محبوب ترین گزینه ها هستند. تردمیل یا اسکی فضایی با توجه به ویژگی هایی که دارند برای انجام تمرینات اروبیک و هوازی، امکان های فوق العاده را در اختیار علاقه مندان به ورزش در خانه قرار می دهند.

هر دوی این دستگاه ها شبیه سازی طبیعی برای فرآیند پیاده روی در طبیعت بوده و شما با استفاده از آنها می توانید توانایی های بدن خود در ورزش های هوازی را افزایش دهید.

از دیگر ویژگی های اسکی فضایی یا تردمیل می توان به امکان تغییر آسان حجم فشار تمرینات اشاره کرد. در دستگاه های مدرن تنها با فشردن چند دکمه، سرعت، فشار و یا شیب دستگاه را می توان تغییر داد.

تردمیل ها به شما این امکان را می دهند تا بر روی یک نوار غلطان پیاده روی کرده یا بدوید. شما همچنین امکان کنترل سرعت و میزان شیب دستگاه را در اختیار دارید.

الپتیکال یا تردمیل

در دستگاه اسکی فضایی هم پای شما بر روی سطوح متحرک این دستگاه قرار گرفته تا در حرکتی دوار به گونه ای دیگر پیاده روی را شبیه سازی کنید.

برای این که پاسخی کامل به این سوال داشته باشید که تردمیل یا اسکی فضایی برای شما مناسب است، لازم است در ابتدا بدانید این دو دستگاه در کنار شباهت های بسیار، تفاوت های کلیدی نیز با یکدیگر دارند.

در نتیجه پاسخ به این سوال که کدام یک از این دو دستگاه نسبت به دیگری برتری دارند، به هیچ وجه کار آسانی نیست و در نهایت انتخاب شما می بایست بر مبنای اهداف تمرینی، وضعیت جسمانی و سایر فاکتورهای مشابه باشد.

هر دوی این دستگاه ها قطعا در انجام تمرینات هوازی فوق العاده هستند؛ اما تفاوتی نمی کند و اسکی فضایی یا تردمیل هم هر کدام به صورت منحصر به فرد دارای مزایا و معایبی می باشند. در تهیه این مقاله تلاش داشته ایم علاوه بر اشاره به نقاط قوت و ضعف هر کدام از این دو دستگاه، کمی هم در رابطه با نحوه‌ی انتخاب و تاثیر آن بر روی سلامتی شما اشاره داشته باشیم.

اسکی فضایی یا تردمیل کدام دستگاه مناسب شماست؟ 1

مزایای دستگاه اسکی فضایی

کمترین میزان فشار به مفاصل شما

به طور کلی اسکی فضایی کمترین میزان فشار را بر روی مفاصل شما وارد می کند و دستگاهی با حداقل امکان ایجاد آسیب دیدگی است. اگر ایجاد تعادل و همگون سازی حرکاتتان با حرکت دوار الوپتیکال را در هنگام شبیه سازی پیاده روی یا دویدن نداشته باشید، این دستگاه یک انتخاب فوق العاده است.

تمرینات کم فشار ( Low-Impact ) به صورت عمومی کمترین میزان فشار را بر روی مفاصل وارد کرده و در مقایسه با تمرینات پر فشار، امکان ایجاد آسیب دیدگی را به حداقل می رسانند.

در نتیجه برای انتخاب بین اسکی فضایی یا تردمیل در صورتی که از مشکلات اسکلتی یا مفاصل رنج می برید، الوپتیکال گزینه‌ی بهتری است. دردها و مشکلاتی همچون کمر درد، گرفتگی زانو و مفاصل ران و باسن، آرتروز یا پوکی استخوان باعث می شوند تا شما با احتیاط بیشتری دستگاه ورزشی خود را انتخاب کنید.

شما عاشق این دو وسیله خواهید شد | صندلی ماساژور و تردمیل در خانه
خواندن

با این حال که در باور عمومی، تمرینات کم فشار نمی توانند خیلی تاثیر گذار باشند؛ اما لازم است بدانید تمرینات کم فشار می توانند در کنار ایجاد فشار کمتر بر روی مفاصل، همچنان یک گزینه‌ی بسیار مناسب در کنار ورزش های هوازی و اروبیک باشند.

تحقیقی که در سال 2017 انجام شده است نشان می دهد 24 هفته تمرینات اروبیک که کم فشار هستند می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در وضعیت سلامت جسمی شما، تناسب اندام و تقویت سیستم تنفسی داشته باشد.

تداوم ورزش، حتی پس از آسیب دیدگی

همان طور که گفتیم با این حال که اسکی فضایی دستگاهی با حداقل فشار است؛ اما توانایی بالایی در ایجاد یک فضای تمرینی جدی دارد. برای انتخاب بین تردمیل یا اسکی فضایی ، یک گزینه‌ی تاثیر گذار دیگر، تاثیر تمرینات با آنها پس از ایجاد آسیب دیدگی و در زمان ریکاوری است.

این ویژگی اسکی فضایی به افرادی که قصد دارند در طور دوران ریکاوری، تناسب اندام خود را حفظ کنند، کمک بسزایی می کند.

تحقیقات نشان می دهد کالری سوزی، حجم دریافت اکسیژن و همچنین ضربان قلب در هنگام انجام ورزش با تردمیل یا اسکی فضایی یکسان است. همچنین نتایج این تحقیقات اثبات کرده است که اسکی فضایی می تواند جایگزینی قابل قبول برای پیاده روی یا دویدن بر روی تردمیل در دوران ریکاوری باشد.

تقویت همزمان عضلات بالاتنه و پایین تنه

برخی از دستگاه های اسکی فضایی دارای دسته های متحرک نیز هستند. در این دستگاه ها شما می توانید همزمان با حرکت زانوهای خود، دسته ها را به عقب یا جلو هم فشار دهید.

مقاومت این دسته ها باعث می شود تا در هنگام استفاده از الوپتیکال شما عضلات شانه، سینه و پشت خود را هم تقویت کنید.

البته این امر مسلم است که در هنگام استفاده از اسکی فضایی، عضلات پایین تنه‌ی شما بیشترین میزان درگیری را داشته و از آن میان عضلات ران، گلوت و همین طور چهارسر به خوبی تقویت می شوند.

گزینه ای ایده آل برای تقویت سراسری عضلات بدن

در هنگام انتخاب اسکی فضایی یا تردمیل یکی دیگر از گزینه های تاثیر گذار، عملکرد آنها بر روی عضلات متنوع و گاها غیر قابل دسترس است. اسکی فضایی این گزینه را در اختیار شما قرار می دهد تا جهت حرکت را تغییر داده و حرکت پدال ها را برعکس کنید. با این کار تا حد زیادی عضلات درگیر در هنگام تمرین نیز تغییر می کنند.

در هنگام حرکت برعکس پدال های الوپتیکال، بیشترین میزان فشار به ماهیچه های ساق پا و همسترینگ ( عضلات پشتی ران ) وارد خواهد شد.

اسکی فضایی یا تردمیل کدام دستگاه مناسب شماست؟ 2

معایب دستگاه اسکی فضایی

عادت کردن به اسکی فضایی ممکن است کمی زمانبر باشد

اگر تا امروز از الوپتیکال استفاده نکرده اید، عادت کردن به تمرینات آن ممکن است کمی زمان گیر باشد. حرکت پدال ها در ابتدا کمی عجیب و غیر طبیعی به نظر می آید. البته برای انتخاب بین اسکی فضایی یا تردمیل خیلی دغدغه‌ی این موضوع را نداشته باشید. زیرا به سرعت و پس از چند جلسه تمرین، شما به کارکردهای آن عادت خواهید کرد.

حجم گیری کمتر ماهیچه ها

همان طور که گفتیم الپتیکال یا اسکی فضایی، دستگاهی است که در آن فشار وارده تا حد امکان محدود بوده و این امر باعث کاهش میزان آسیب دیدگی می شود. اما لازم است بدانید که حجم عضله سازی با دستگاه الپتیکال کمتر از تردمیل است.

فواید ورزش زومبا برای سلامتی و لاغری
خواندن

در صورتی که فارغ از مزایای عضله سازی و انجام تمرینات هوازی به دنبال عضله سازی سریع تر می باشید، قطعا تردمیل گزینه‌ی بهتری است.

اگر هدف شما در خرید الپتیکال عضله سازی بیشتر است می توانید در هنگام تمرین از چند وزنه استفاده کنید.

مزایای دستگاه ترمیل

کنترل بسیار بیشتر

قطعا یکی از مهمترین مزایای تمرین با تردمیل گستردگی دامنه‌ی تنوع تمرینات شما است. از یک پیاده روی بسیار ملایم تا دویدن با سرعت بالا و یا پیاده روی سریع در شیب تند، همه و همه تنها با فشردن چند دکمه امکان پذیر است.

این امکانات در دستگاه های تردمیل جدیدتر بسیار در دسترس و متنوع تر نیز شده است. همین تنوع به شما کمک خواهد کرد تا اهداف ورزشی خود را دقیق تر طراحی کرده و آسان تر به آنها دست یابید.

تمرینات پر فشار ورزشی ( HIIT ) که این روزها محبوبیت بسیاری دارند، به راحتی با تردمیل قابل انجام است. تحقیقات متعددی نشان می دهد که این سبک جدید از تمرینات ورزشی، تاثیر بسیار بیشتری در فرآیند کالری سوزی، از بین بردن چربی های زائد و همین طور تقویت سیستم تنفسی بدن در بازه ای بسیار محدودتر را دارند.

در نتیجه اگر برای خرید تردمیل یا اسکی فضایی به دنبال تنوع بیشتر در تمرینات هوازی هستید، تردمیل گزینه‌ی برتر است.

تقویت فوق العاده‌ی‌ عضلات پا

قطعا هیچ ورزشی همچون پیاده روی و دویدن نمی تواند عضلات پای شما از جمله همسترینگ، ساق پا و چهار سر ران را تقویت کند. تردمیل همچنین عضلات باسن و گلوت را نیز به خوبی تقویت می کند. در نتیجه می توان گفت با استفاده از تردمیل شما به صورت عمومی و بر روی تمامی عضلات پای خود تمرکز ویژه ای خواهید داشت.

در این جا به شما توصیه می کنیم برای تقویت بیشتر عضلات این نواحی و همچنین کاهش احتمال آسیب دیدگی در کنار تردمیل، از حرکات اسکات و همچنین ورزش های هوازی دارای جهش نیز بهره ببرید.

اضافه شدن این 2 تمرین علاوه بر تقویت عضلات به شما کمک می کند تا نوع فشار بر روی مفاصل را تغییر داده و یک ورزش فراگیر را تجربه کنید.

معایب دستگاه تردمیل

استفاده از تردمیل می تواند منجر به آسیب دیدگی شود

همان طور که پیشتر گفتیم، در هنگام خرید اسکی فضایی یا تردمیل یکی از مهمترین نکات توجه به میزان فشار آنها بر روی عضلات و مفاصل شما است طبیعتا پیاده روی و دویدن می توان فشار بیشتری بر روی استخوان ها و مفاصل شما وارد کند.

از مرسوم ترین آسیب دیدگی های ورزشی در هنگام دویدن می توان به آسیب در مفاصل ساق و زانو اشاره کرد. همچنین احتمال کشیدگی عضلات نیز در هنگام دویدن های طولانی و پرفشار وجود دارد.

به شما توصیه می کنیم برای کاهش ریسک آسیب دیدگی، حتما قبل از استفاده از تردمیل بدن خود را گرم کرده و پس از آن نیز مدت زمانی کوتاه را برای سرد کردن عضلات خود اختصاص دهید.

حتما در هنگام انتخاب بین تردمیل یا اسکی فضایی به خاطر داشته باشید که همیشه ورزش ها و دستگاه هایی جایگزین وجود دارند که می توانند بخش هایی از مزایای استفاده از تردمیل را به شما ارائه دهد. از این میان می توان به الوپتیکال، دوچرخه ثابت و حتی شنا کردن اشاره کرد.

الپتیکال یا تردمیل؟ فواید و معایب هر دو را بخوانید
خواندن

استفاده کردن از کفش ورزشی مناسب می تواند تا حد زیادی از آسیب دیدگی های جدی جلوگیری کند. علاوه بر این در هنگام استفاده از تردمیل و با تجربه کردن اولین دردها در ناحیه‌ی مفاصل به شما توصیه می کنیم از سرعت دستگاه بکاهید و با آهستگی به پیاده روی بر روی آن مشغول شوید.

تردمیل عضلات بسیار کمتری را درگیر می کند

تردمیل یک دستگاه فوق العاده برای تقویت سراسری عضلات پایین تنه‌ی شما است. اما قطعا الوپتیکال با امکان استفاده از دسته ها می تواند تاثیر بسیار بیشتری بر روی تقویت عضلات شانه، پشت و سینه‌ی شما داشته باشد.

همچنین نباید فراموش کرد که با ایجاد حرکت برعکس در الوپتیکال، برخی از عضلاتی که حتی که کمک تردمیل هم دسترسی زیادی به آنها ندارید، فعال خواهند بود.

تردمیل یا اسکی فضایی ، حالا چگونه انتخاب کنم؟

بهترین جواب به این سوال : توجه دقیق به سلامت فیزیکی و اهداف ورزشی شما است.

هر دوی این دستگاه ها از نظر چربی سوزی، کالری سوزی و ایجاد فضای مناسب برای یک تمرین هوازی فوق العاده هستند. اما همان طور که گفتیم هر کدام از این دو دستگاه مزایا و معایبی دارند که ارتباط مستقیمی با میزان آمادگی جسمانی و اهداف ورزشی شما دارند.

اگر موارد زیر برای شما اهمیت دارد، اسکی فضایی گزینه‌ی بهتری است :

  • فشار کمتر بر روی استخوان ها و مفاصل
  • کاهش ریسک آسیب دیدگی
  • تقویت همزمان عضلات بالا تنه و پایین تنه

اگر موارد زیر برای شما اهمیت دارد، تردمیل گزینه‌ی بهتری است :

  • وضعیت فیزیکی و نوع تمرینات شما به گونه ای است که دغدغه ای برای ایجاد آسیب دیدگی ندارید
  • اگر برنامه و هدف منظمی برای تمرین هوازی دارید ( 5 یا 10 کیلومتر دویدن روزانه )
  • اگر تقویت سراسری عضلات پایین تنه‌ی شما اولویت بیشتری دارد

جمع بندی در انتخاب بین اسکی فضایی یا تردمیل

بدون شک هر دوی این دستگاه ها گزینه هایی بسیار جذاب و البته کارا در تمرینات هوازی هستند و تنها دلیل انتخاب بین هر کدام از آنها می تواند سلائق شخصی، روش های تمرینی و ویژگی های فیزیکی شما باشد.

این مطلب را نیز بخوانید :

دوچرخه ثابت و لاغری شکم

اگر به دنبال یک دستگاه مناسب برای انجام تمرینات هوازی با کمترین فشار و احتمال آسیب دیدگی هستید، اسکی فضایی انتخابی ایده آل است؛ و اگر افزایش سریع حجم کالری و چربی سوزی در کنار تقویت سریع تر عضلات پایین تنه از اولویت های شما است، به شما خرید تردمیل را توصیه می کنیم. همچون همیشه و در انتهای این مقاله به شما یادآوری می کنیم که برای انتخاب بهتر می توانید از کارشناسان ورزشی و مربی خود نیز مشاوره دریافت کنید

منبع : healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *