تغذیه و سلامت

آیا پیاده روی بعد از غذا مفید است؟

آیا پیاده روی بعد از غذا مفید است؟

پیاده روی یک فعالیت کم تاثیر است که دارای فواید زیادی برای سلامتی میباشد، شما باید طول مسیر و شدت پیاده روی را در نظر داشته باشید که از بهترین مزایای آن بهره ببرید، تحقیقات نشان داده که پیاده روی بعد از غذا میتواند به کنترل گلوکز خون و همچنین به سطح قند خون فرد کمک کند.

تمرین روزانه معمولی هم میتواند باعث کمتر شدن گاز معده و نفخ شود و همچنین خواب بهتری هم خواهید داشت.

اگرچه احتمال مسائلی را هم باید بدهید که شامل سوءهاضمه و دل درد میباشد، به همین دلیل شما باید طول زمان و شدت پیاده روی را با توجه به بدن خودتان در نظر بگیرید.

درحالی که پیاده روی دارای فواید زیادی میباشد، شواهد کمتری وجود دارد که فواید پیاده روی بعد از غذا را نشان دهد، از همین رو افراد باید با توجه به موقعیت شخصی خودشان این کار را انجام داده و به نوعی آن را امتحان کنند!

فواید احتمالی پیاده روی بعد از غذا خوردن

گاز و نفخ معده را کاهش می دهد

با اشاره به تحقیقاتی که در سال 2020 انجام شده، تمرین روزانه معمولی میتواند علائمی مانند گاز و نفخ را در افرادی با سندروم روده تحریک پذیر بهبود دهد، افزایش قدم ها در روز از 4000 به 9500 در افراد باعث بهبود تا 50% بوده است.

قند خون را تنظیم می کند

بعد از این که غذا خورده میشود، گلوکز خون افزایش پیدا میکند، مخصوصا اگر غذا دارای کربوهیدرات بالایی باشد، البته این یک افزایش موقت در قند خون است، در افرادی که دیابت ندارند بدن آن ها انسولین آزاد کرده و این باعث میشود که قند خون پایین آمده و به حد عادی برسد.

چگونه غذا به چربی شکم تبدیل می شود
خواندن

در افراد بدون دیابت این افزایش قند خون بعد از خوردن کربوهیدرات نرمال بوده، به این خاطر است که کربوهیدرات به قند تبدیل شده و بعد سیستم هاضمه آن را میشکند و قند در جریان خون وارد میشود.

این قند اضافه شده سلول های بدن را تغذیه میکند و برای مغز یکی از منابع مهم انرژی میباشد.

راه های زیادی هست که افراد میتوانند قند خون خود را مدیریت کنند، یکی از این راه ها پیاده روی بعد از غذا خوردن میباشد.

آیا پیاده روی بعد از غذا مفید است؟ (2)

از سلامت روان حمایت میکند

راه رفتن یکی از راه هایی است که به سلامت ذهن کمک میکند، به این خاطر است که هورمون هایی مانند استرس که شامل آدرنالین و کورتیزول هست را کاهش میدهد.

وقتی فرد به پیاده روی میرود، بدن اندورفین را آزاد میکند که مانند مسکن طبیعی عمل میکند، این هورمون ناراحتی را کاهش داده، خلق و خو را بهتر میکند، استرس را کاهش میدهد و حس ریلکسی را ایجاد میکند.

خواب را بهبود میدهد

تمرین عادی مانند بدنسازی یا هوازی در هر نوعی باعث بهبود بی خوابی میشود، این تمرین میتواند پیاده روی باشد.

تحقیقات نشان داده که در بعضی افراد تمرین عادی میتواند به انداره درمان های پزشکی بیخوابی تاثیر گذار باشد، تحقیقات نشان داده کسانی که در طولانی مدت تمرین مستمر عادی داشته اند در زمان بسیار کمتری به خواب میروند.

فشار خون را پایین تر

فعالیت بدنی مداوم باعث کاهش فشارخون و کلسترول خون شده که برای سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی و سکته عالی میباشد.

پیشنهاد شده که افراد برای 30 دقیقه در روز تمرین با شدت متوسط داشته باشند و این تمرین 5 روز در هفته انجام شود.

معایب احتمالی پیاده روی بعد از غذا

پیاده روی یک فعالیت ایمن و سالم برای اکثر مردم است، اگر چه در بعضی افراد اگر سریعا بعد از غذاخوردن به پیاده روی بروند شاید تجربه دل درد و گرفتگی وجود داشته باشد و  به این دلیل است که در این افراد تکان خوردن غذا در شکم باعث اخلال در هضم غذا میگردد.

آیا ماساژ میتواند به درد سیاتیک کمک کند؟
خواندن

اگر وعده ای سنگین و زیاد غذا خورده اید بهتر است کمی صبر کرده و بعد به پیاده روی بروید.

مقدار زمان پیاده روی ایده آل

طول پیاده روی یک مسیر میتواند برای فردی راحت ولی برای فرد دیگر سخت باشد.

برای افراد مقدار 30 دقیقه فعالیت بدنی 5 روز در هفته پیشنهاد شده، ولی اگر کسی نتواند این مقدار را انجام دهد بهتر است آن را در زمان های کوتاه تر و پیاده روی های کوتاه تر انجام دهد، در ماه های بعد میتواند کم کم مقدار را بر حسب توان افزایش دهد.

شدت را مدیریت کنید

پیاده روی آرام بعد از غذا فواید مختلفی برای سلامتی دارد، با این حال ورزش با شدت بالا همیشه هم ایده خوبی نیست.

پروسه هضم از زمانی که غذا را در دهان میگذارید شروع میشود و میتواند تا چندین ساعت بعد ادامه داشته باشد، به همین دلیل تمرین با شدت زیاد میتواند باعث ایجاد استرس در سیستم هضم شود.

به همین دلیل بهتر است که پیاده روی بعد از غذا را به آرامی و با شدت متوسط انجام دهید.

جمع بندی درباره پیاده روی بعد از غذا

پیاده روی مزایای سلامتی مانند تنظیم قند خون و خواب بهتر را فراهم می کند. همچنین می تواند فشار خون را کاهش دهد.

این مطلب را نیز بحوانید :

چطور خود را به صبح زود بیدار شدن عادت دهیم؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که پیاده روی کوتاه بعد از غذا به کنترل سطح قند خون فرد کمک می کند، با این حال شواهد محدودی در مورد مزایای پیاده روی بعد از غذا وجود دارد. پیاده روی از جهات مختلف سلامتی را بهبود می بخشد و فرد می تواند صرف نظر از زمان روز از مزایای آن بهره مند شود. افراد باید طول ، شدت و مقدار زمان پیاده روی را که مناسب آنهاست انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *