ماساژ

کایروپراکتیک چیست؟ با فواید کایروپراکتیک بیشتر آشنا شوید

کایروپراکتیک چیست؟ با فواید کایروپراکتیک بیشتر آشنا شوید

کایروپراکتیک یک روش درمانی فوق العاده سالم و عاری از هر گونه درمان تهاجمی است. از فواید کایروپراکتیک می توان به رفع مشکلات دیسک کمر، گرفتگی های مزمن شانه، گردن درد و کمردرد اشاره کرد.

اما به طور کلی و برای تعریف فواید کایروپراکتیک می توان گفت این روش صرفا راهکاری برای درمان کمردرد نیست، بلکه مسیری است در جهت یک سبک زندگی سالم به ویژه در ناحیه‌ی ستون فقرات.

در همین ابتدای مقاله لازم است به شما یادآوری کنیم که ستون فقرات یکی از اصلی ترین ارگان های حیاتی بدن شما و تکیه گاه اصلی سیستم اسکلتی بدنتان است. این ستون شگفت انگیز از 24 مهره‌ی مستقل تشکیل شده است که مسئولیت تمام حرکات اصلی بدن شما را برعهده دارد. تمام چرخش ها، حرکات و خم و راست شدن های روزانه‌ی بدن شما توسط این ستون پیچیده و توانمند انجام می شود.

همه چیز درباره ی کایروپراکتیک (Chiropractic)

مسئولیت دیگر ستون مهره ها محافظت از سیستم مرکزی اعصاب شما است. سیستمی که کنترل و حرکت تمام ماهیچه ها، بافت ها و ارگان های بدن شما را بر عهده دارد.

همین میزان اندک آشنایی شما با ستون فقرات کافی است تا بدانید تا چه میزان سلامت و کارکرد صحیح آن در سلامتی عمومی بدن شما و تواناییتان در انجام حتی ساده ترین کارهای روزانه تاثیرگذار است.

کایروپراکتیک طبیعی ترین و یکی از موثرترین راهکارها در درمان قطعی بسیاری از مشکلات ایجاد شده در ستون فقرات ما است. این موضوع در میان تمامی فواید انجام منظم کایروپراکتیک بیش از سایرین، اهمیت و کاربرد دارد.

باید به خاطر داشته باشید که سبک زندگی روزانه‌ی ما باعث می شود تا ستون فقراتمان، زمانی طولانی از روز را در حالتی غیرطبیعی و نا سالم قرار داشته باشد. همین امر در کنار فشارهای فیزیکی و حتی استرس ها باعث بروز انواع گرفتگی و شوک به این بخش از بدن ما می شود. پس چاره ای نیست تا ما نیز به دنبال راهکارهای نوین و در عین حال طبیعی برای محافظت از بدنمان باشیم.

این مقاله را دنبال کنید تا این روش درمانی را بیشتر شناخته و با فواید کایروپراکتیک با زبانی ساده آشنا شوید.

کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک روش درمانی ساده ای است که در نگاه اول شباهت بسیاری به ماساژ دارد؛ اما در واقع متخصص در این روش درمانی از راهکارهای متعددی از جمله فشار و ماساژ نقاط خاصی از بدن، رژیم غذایی متفاوت و ورزش استفاده می کند.

همان طور که در قسمت ابتدایی این مقاله گفتیم، افراد با دلایل مختلفی به کایروپراکتیک مراجعه می کنند و اصلی ترین محبوبیت این روش نیز به علت متد سلامت و عاری از روش های درمان تهاجمی است.

کایروپراکتیک چیست؟ با فواید کایروپراکتیک بیشتر آشنا شوید 1

در کایروپراکتیک پیش از هر چیز به اصلاح فرم و نحوه‌ی شکل گیری اسکلت اصلی بدن به ویژه ستون فقرات و ناحیه‌ی گردن توجه می شود. ستون فقرات ما به صورت طبیعی فرمی S مانند دارد که حفظ آن فرم طبیعی، تاثیر بسزایی در عملکرد صحیح و سلامت آن خواهد داشت.

یک متخصص کایروپراکتیک باید آگاهی کاملی به مسایل مربوط به توانبخشی و فیزیک بدن داشته باشد. همچنین آگاهی او به رژیم های غذایی می تواند باعث شود تا بسیاری از غذاهایی که در گرفتگی عضلات تاثیر گذار هستند، از سبد غذایی شما حذف شود.

۵ تاثیر مهم ماساژ درمانی در سلامت روح و جسم
خواندن

در کایروپراکتیک چند حرکت اصلی وجود دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شوید.

حرکات اصلی کایروپراکتیک و فواید عملکردی آنها

  • ایجاد تحرک و چرخش مفاصل در جهت های خاص :

از طریق این روش کایروپراکتیک ، گرفتگی های مفاصل برطرف شده و دامنه‌ی حرکتی شما از طریق آن مفصل خاص گسترش می یابد. همان طور که گفتیم یکی از فواید کایروپراکتیک ، تسهیل حرکت در مفاصلی از بدن شما است که دارای گرفتکی هستند.

متخصص دردها و چالش های حرکتی را با انجام این حرکات برطرف می کند. بسیاری از این مشکلات در ناحیه‌ی کتف، شانه ها و نقاط پایینی کمر شما هستند.

  • ایجاد فشار به همراه کشش بر روی عضلات دارای درد، گرفتگی یا کوفتگی :

بسیاری از دردهای مزمن در ناحیه‌ی کمر، گردن و شانه ها ارتباط مستقیمی با گرفتگی یا کشیدگی شدید عضلات این نواحی دارند. متخصص برای رفع این مشکلات، با دست بر روی این عضلات فشارهایی متناوب و گاها زیاد می آورد تا اسید لاکتیک یا دیگر علل گرفتگی برطرف گردد.

  • ایجاد فشارهای ضربه ای یا ناگهانی بر روی ستون فقرات :

دلیلی برای نگرانی از این حرکات وجود ندارد. یک متخصص کایروپراکتیک به خوبی آگاه است که تا چه میزان فشار بر روی هر بخش از ستون فقرات شما وارد کند تا آسیبی به آن وارد نگردد. در هنگام وارد آوردن این فشارها احتمال دارد شما درد اندکی نیز احساس کنید اما این درد که گاها همراه با صدای لذت بخش ترکیدن حباب های گاز در مفاصل است، به سرعت احساس فوق العاده ای در شما ایجاد می کند که توام با رهایی از درد و گرفتگی است.

کایروپراکتیک چیست؟

در پایان این بخش لازم است بدانید فواید کایروپراکتیک را می توان به شاخه های اصلی زیر تقسیم کرد :

  • درمان کمردردهای مزمن به ویژه در ناحیه‌ی پایینی کمر
  • درمان گرفتگی ها و عدم آزادی حرکت گردن
  • درمان دردهای عمیق کتف، شانه و ناحیه‌ی بالایی کمر
  • رفع مشکل سیاتیک که گاها در دست ها و بخش های مختلف ران و پشت پای شما احساس می شود
  • عمده‌ی دردهای مفاصل در تمامی نواحی دست و پا

جالب است بدانید کایروپراکتیک با رها کردن فشار غیرطبیعی ستون فقرات بر روی سلسله اعصاب مرکزی بدن شما می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی بسیاری از مشکلاتی که شاید در نگاه اول ارتباطی با مفاصل ماهیچه ها و یا ستون فقرات نیز نداشته باشد، موثر واقع گردد.

فراموش نکنید که اعصاب مرکزی به طور مستقیم بر روی تمامی ارگان های عمومی بدن شما تاثیر گذاشته و در عملکرد صحیح آنها تاثیر بسزایی دارد. در نتیجه در صورتی که فشار هر چند اندکی از طریق ستون فقرات به این سیستم حساس وارد گردد، ارگان ها و اندام های داخلی بدن شما دچار مشکل می گردند.

در صورت مراجعه به یک کایروپراکتیک مجرب و آگاه و انجام جلسات درمانی منظم، شما می توانید فواید بی شمار این روش را تجربه کنید. البته می بایست به خاطر داشته باشید که به رژیم غذایی و ورزش های توصیه شده نیز پایبند باشید.

با مهمترین فواید کایروپراکتیک آشنا شوید

فواید عمومی کایروپراکتیک

بهبود و گسترش سیستم اعصاب داخلی و ارتباط صحیح ارگان ها
ارتقاء عملکرد مفاصل در حرکت و فرمان پذیری
ارتقاء عمومی سطح سلامت فیزیکی و کارایی آنها
اصلاح روش نشستن، ایستادن و راه رفتن به شکل استاندارد
رهایی از دردهای مزمن ناحیه‌ی گردن و کمر
رهایی از دردهای ناحیه‌ی زانو، ساق پا و ماهیچه های قسمت های مختلف پا
رفع دردهای مزمن در تمام نواحی دست از جمله مچ، آرنج و شانه ها
رهایی از دردهای ناشی از اضطراب و فشار ماهیچه ها
رهایی از دردهای ناگهانی و عمیق مفاصل در برخی از حرکات و جهت ها
رهایی از مشکلات مرتبط با دردهای وابسته به کیسه های مفصلی
رهایی از مشکلات وابسته به آرتروز و ورم مفاصل
درمان و ریکاوری سریع از آسیب دیدگی های ورزشی

هر آنچه باید در رابطه با شمع ماساژ و ماساژ شمع بدانید
خواندن

فواید کایروپراکتیک : از تمام توانایی فیزیکی بدن خود استفاده کنید

همان طور که گفتیم اصلی ترین مسئولیت کایروپراکتیک، گسترش دامنه‌ی تحرک پذیری مفاصل و سیستم اسکلت عمومی بدن شما است. در جلسات کایروپراکتیک متخصص پیش از هر چیز به این نکته توجه می کند که اصلی ترین چالش های حرکتی بدن شما کجاست و چگونه می توان این چالش ها را با حرکاتی ورزشی یا از طریق ماساژ و فشار برطرف کرد.

ما در هر موقعیت کاری و شغلی که قرار داشته باشیم، به همراهی کامل عضلات، مفاصل و به ویژه ستون فقرات خود نیازمندیم. بدون این همراهی حتی ساده ترین کارهای روزمره نیز امکان پذیر نخواهد بود. این موضوع در میان تمامی فواید کایروپراکتیک بیشترین اهمیت را دارد.

پس اگر در انجام هر کدام از عملکردهای روزانه در محیط کار و یا زندگی شخصی خود دچار چالش هستید، کایروپراکتیک سریع ترین و سالم ترین مسیر برای رفع این معضلات است.

بهترین راهکار برای درمان آسیب دیدگی های ورزشی و دردهای قدیمی و مزمن

بسیاری از آسیب های جزئی به مرور زمان تبدیل به دردهایی ناراحت کننده و مزمن می گردند. دردهایی که نه تنها دایره‌ی حرکتی و عملکردی ما را محدود می کنند، بلکه در انجام امور عادی و روزمره نیز ما را به چالش می کشند.

بسیاری از ما به ویژه افرادی که دارای شغل های پر تحرک هستند، سال ها آسیب دیدگی هایی را همراه خود دارند. در اولین جلسات کایروپراکتیک این آسیب ها و دردهای مزمن شناسایی شده و با ورزش های معرفی شده در کنار حرکات هر جلسه، گام به گام رفع می گردند.

کایروپراکتیک چیست؟ با فواید کایروپراکتیک بیشتر آشنا شوید 2

در کنار این فواید کایروپراکتیک ، هر جلسه و تمرینات آن یکی از بهترین گزینه ها برای رفع آسیب های ورزشی است. ورزشکاران فارغ از نوع فعالیت خود به شدت در معرض ریسک آسیب دیدگی های جزئی و اساسی هستند.

کایروپراکتیک اولین انتخاب برای سریع تر گذشتن دوران ریکاوری و همچنین درمان قطعی این چالش ها است.

به کمک کایروپراکتیک استرس خود را کاهش داده و فشار ذهنی کار و فعالیت روزانه را به حداقل برسانید

یکی دیگر از فواید کایروپراکتیک که شباهت بسیاری به ماساژ تراپی دارد، کاهش میزان استرس است. زندگی ماشینی و پردغدغه‌ی این روزهای ما باعث شده است تا هر کدام، به نوعی درگیر فشارهای شدید کاری و اضطراب های ناشی از آن باشیم.

چگونه از ماساژ لذت بیشتری ببریم؟
خواندن

کایروپراکتیک به ما کمک می کند تا برای دقایق کوتاهی هم که شده تاثیرات منفی فشار کار روزانه را به حداقل برسانیم. در فرآیند کایروپراکتیک نیز همچون ماساژ، هورمون هایی در بدن ترشح می شود که به کاهش ضربان قلب و در نتیجه کاهش فشار خون منجر می گردد. این موضوع به سرعت در شما احساس آرامش ایجاد می کند.

تقریبا تمامی افرادی که تجربه‌ی چند جلسه کایروپراکتیک را داشته اند، به این موضوع گواهی دادند که خواب آرام تری را نیز تجربه می کنند.

دردهای شانه و گردن را برای همیشه فراموش کنید

بسیاری از ما عادت کرده ایم که به اشتباه با بروز هر درد عضلانی، به سراغ مسکن ها برویم. در حالی که این ترکیب های شیمیایی کاری به جز سرکوب درد انجام نمی دهند.

کایروپراکتیک سالم ترین و بهترین روش در درمان سریع تمامی این دردها است. دردهای مزمن به صورت عمده، ریشه در 2 ناهنجاری عمومی دارند. ابتدا گرفتگی های عضلانی و پس از آن معضلات اسکلتی و مفاصل.

از مهمترین فواید کایروپراکتیک ، رفع اصولی و ریشه ای این 2 چالش است. متخصص کایروپراکتیک با انجام فشار و حرکت بر روی مفاصل و ماهیچه ها، نه تنها گرفتگی های جدی را برطرف کرده بلکه مشکلات عمیق آنها که حاصل مدت های طولانی آسیب دیدگی یا فرم اشتباه نشستن و راه رفتن است را برطرف می کند.

مهمترین تاثیر کایروپراکتیک ، درمان معضلات ستون فقرات و تسهیل حرکت

در بخش عمده ای از این مقاله در رابطه با ستون فقرات و مشکلات ناشی از آن صحبت کردیم. هیچ فرد سالمی بدون آن که ستون فقرات سلامت و استانداردی نداشته باشد، وجود ندارد.

در صورت وجود کوچک ترین آسیب دیدگی یا ناهنجاری در ستون فقرات، شما قطعا با چالشی جدی در حرکت، عملکردهای فیزیکی، کار روزانه و یا ورزش مواجه خواهید بود.

اولین اقدام در جلسات کایروپراکتیک، کار بر روی اصلاح فرم ستون فقرات به حالت استاندارد است. ستون فقرات ما بدون حفظ فرم S شکل استاندارد خود نمی تواند عملکردی صحیح داشته باشد.

در جلسات کایروپراکتیک متخصص با وارد آوردن فشارهایی استاندارد و حساب شده، به این عضو حیاتی بدن شما کمک می کند تا آهسته آهسته به فرم ایده آل بازگشته و در نتیجه حرکت شما تسهیل شده، دردهای ناحیه‌ی کمر تسکین داده شده و فشار از سلسله اعصاب مرکزی بدن برداشته شود.

در صورتی که در محیط کار، پس از انجام فعالیت های روزمره و یا در هنگام ورزش احساس درد ناخوشایند یا گرفتگی در ناحیه‌ی کمرتان دارید، یکی از موثرترین و البته سلامت ترین راهکارها، مراجعه به یک کلینیک کایروپراکتیک است.

این مطلب را نیز بخوانید :

ماساژ دیپ تیشو ( Deep Tissue ) چیست؟ فواید ماساژ دیپ تیشو

فراموش نکنید که گرفتگی ها و دردهای مزمن به ویژه در ستون فقرات شما نه تنها حرکت و فرم فیزیکی بدنتان را تهدید می کند، بلکه می تواند چالش هایی بسیار جدی در سلامت عمومی بدنتان ایجاد نماید.

همچون همیشه به شما توصیه می کنیم پیش از هر گونه تصمیمی، با پزشک خود مشورت نمایید.

منبع : spine-health.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *