تغذیه و سلامت

چند روش آسان برای محافظت از مو

چند روش آسان برای محافظت از مو

موها می توانند از طرق مختلفی آسیب ببینند؛ از حرارت بالای آب حمام گرفته تا شرایط و آلودگی های محیطی. موی سر برای آقایان و خانم ها بدون شک بخش مهمی از زیبایی ظاهریشان را شامل می شود. در نتیجه محافظت از مو و جلوگیری از آسیب های احتمالی آن، برای هر شخصی با اهمیت است.

ما در این مقاله کوتاه قصد داریم شما را با روش های محافظت از مو ی سر آشنا کنیم. مواردی که در این مقاله مطالعه می کنید، اصولی پایه و در ظاهر بسیار روزمره هستند که البته سهم مهمی در سلامت عمومی موهای شما دارند.

چگونه موی سر خود را بشوییم؟

یکی از مهمترین سرفصل ها در مبحث محافظت از مو، راهکارهای شستشوی آن است. در ادامه چند توصیه‌ی کوتاه در این زمینه داریم :

لازم نیست هر روز موی سر خود را با شامپو بشویید

به جای آن که هر روز موهای سر خود را با شامپو بشویید، تلاش کنید تا برای محافظت از مو ی سرتان، هر 2 یا 3 روز درمیان آنها را شستشو نمایید. آب و مواد شیمیایی موجود در مو باعث می شوند تا چربی طبیعی تولید شده توسط پوست سر که نقش مهمی در سلامت موها دارند، از بین رفته و پس از مدتی پوست سر شما ناخودآگاه چربی بیشتری تولید نماید.

اگر احساس کردید که چربی موی شما در روزهای خاصی افزایش یافته است و نیاز به شستشو دارد، ترجیح از شامپوی مناسب موهای خشک استفاده کنید. این فرآیند به مرور زمان باعث می شود تا موهای شما پس از گذشت مدت کوتاهی، دیرتر چرب شوند.

چند روش آسان برای محافظت از مو

از شامپوهای فاقد سولفات یا سیلیکون استفاده کنید

شامپوهای دارای سولفات و سیلیکون، با مواد شیمیایی آسیب زننده به گونه ای طراحی شده اند که به سرعت تمام چربی موجود در موی سر شما را از میان بردارند. برای محافظت از مو ی سر خود به شما توصیه می کنیم تا حد امکان از شامپوهایی با ترکیبات طبیعی استفاده کنید تا بافت مو و چربی مفید آن پایدار بماند.

کالری مصرفی روزانه چقدر باید باشد؟
خواندن

در هنگام شامپو زدن، موهای خود را به آهستگی شستشو دهید

تنها کافی است مقداری شامپو بر روی کف سر خود ریخته و یا آن را به کمک و با آرامی به سطح موهای خود بمالید. هرگز با شدت زیاد شامپو را به پوست سر خود نمالید. این موضوع می تواند به شدت به بافت موهای شما آسیب رسانده و با خشک کردن بیش از اندازه‌ی پوست سر، چربی مفید آن را از بین برده و موجب به وجود آمدن شوره سر گردد.

سر خود را با آب خنک بشویید

گرمای آب زیاد همچون استفاده از سشوار می تواند موجب آسیب دیدگی شدید موهای شما شود. به شما توصیه می کنیم برای محافظت از مو ی سر خود و سلامت آن، تا حد امکان موهایتان را با دمای آب ولرم یا سرد شستشو دهید. این موضوع علاوه بر کاهش میزان آسیب دیدگی مو در هنگام استحمام موجب می شود تا موهای شما شفافیت و درخشش بیشتری داشته باشند.

بیش از یکبار در هفته از نرم کننده استفاده نکنید

استفاده‌ی بیش از اندازه‌ از نرم کننده می تواند شرایط طبیعی مو و چربی استاندارد آن را به صورت غیر طبیعی تغییر دهد. در صورت نیاز و در طول هفته 2 یا 3 بار و آن هم تنها به ساقه‌ی موهای سر خود نرم کننده بزنید و آن را به صورت کامل با آب سرد بشویید.

اجازه دهید موهای سرتان با دمای محیط خشک شوند

استفاده‌ی مکرر از سشوار یا خشک کردن شدید موها با حوله در هنگامی که آنها هنوز کاملا خیس هستند، موجب مو خوره و وز شدن مو می گردد. پس از استحمام و در صورت نیاز، کمی از رطوبت موی خود را با یک پارچه‌ی پنبه ای همچون یک تیشرت گرفته و سپس اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد به آهستگی خشک شوند.

برنامه مکمل رژیم بدنسازی
خواندن

استفاده از محصولات طبیعی برای سلامت پوست و نحوه‌ی شانه کردن آن بسیار اهمیت دارد

پیش از هر چیز جنس موی خود را بشناسید

بلندی و کوتاهی، قطر ساقه‌ی مو و بافت آن در کنار میزان چربی تولید شده توسط پوست سرتان، فاکتورهای مهمی هستند که به کمک آن می توانید مواد بهداشتی طبیعی و اختصاصی برای موی خود را بیابید. در این زمینه می توانید در ابتدا با یک پزشک زیبایی مشورت نمایید. اما مهمترین موضوع برای نگهداری از مو ، شناخت شخصی شما و احساستان پس از استفاده از محصولات متنوع است.

از روغن های طبیعی برای چرب کردن یا آبرسانی به مو استفاده کنید

روغن های طبیعی برعکس محصولات شیمیایی موجود می توانند علاوه بر ایجاد درخشش در موهای سر شما، حس بد چرب بودن را نیز از آن بگیرند. روغن های نارگیل، بادام و آووکادو از بهترین گزینه ها برای این موضوع هستند.

ضمنا پودرهای طبیعی همچون زنجبیل نیز می توانند ساقه موهای شما و ریشه آن را تقویت کنند.

برای محافظت از مو خود هرگز آنها را در هنگام خیس بودن شانه نکنید

پس از استحمام و با گذشت چند ساعت، موهای خود را به آهستگی شانه کنید. همان طور که گفتیم تا حد امکان از سشوار یا اتوی مو استفاده نکنید.

چند روش آسان برای محافظت از مو 2

هرگز چندین بار در روز موهای خود را شانه نکنید

شانه کردن بیش از حد موی سر موجب ایجاد موخوره و سست شدن ریشه‌ی مو می گردد. به شما توصیه می کنیم تنها 2 بار در روز و در هنگام صبح و همچنین شب ها قبل از خوابیدن موهایتان را شانه کنید.

فواید روغن ماساژ بادام شیرین
خواندن

موهای خود را به گونه ای ببندید که به آن آسیبی وارد نشود

ایجاد گره های محکم یا بستن آن با کش در فشار و کشیدگی زیاد، موجب شکستن مو و ایجاد موخوره می گردد. اجازه دهید موهایتان کاملا آزادانه بر روی سر بسته شود.

پیش از استفاده از سشوار یا اتوی مو، از سرم های محافظتی در برابر حرارت استفاده کنید

استفاده از این مواد نقش مهمی در نگهداری از مو دارند. برخورد مستقیم حرارت با پوست سر و ساقه‌ی مو، به شدت به آن آسیب وارد کرده و بافت آن را آماده‌ی آسیب های جدی می کند. تا حد امکان از این وسایل استفاده نکرده و حتما قبل از استفاده، سطح ساقه‌ی موی خود را با سرم بپوشانید.

برای محافظت از مو های خود هر چندوقت یکبار موهای خود را نوک گیری کنید

با دیدن اولین نشانه های موخوره یا شکستگی مو، موهای خود را نوک گیری کنید. تداوم وجود موخوره و یا شکستگی مو می تواند در بلندمدت، آسیب هایی جدی به موی سر شما وارد کند. به طور میانگین هر چند ماه یکبار انتهای موهای خود را کوتاه کنید.

این مطلب را هم بخوانید :

رژیم افراد دیابتی | چگونه مواد غذایی بر میزان قند خون شما اثر می گذراند؟

منبع : wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *