تغذیه و سلامت

نگران افزایش وزن قرنطینه هستید؟

نگران افزایش وزن قرنطینه هستید؟

زندگی در محدودیت و قرنطینه چالش های بسیاری را برای ما بوجود آورده و برنامه روتین روزانه میلیون ها انسان را در سراسر دنیا مختل کرده، این مسئله روی سلامت ذهنی و فیزیکی افراد تاثیر گذاشته و یکی از دلایل اصلی آن افزایش وزن قرنطینه میباشد.

اگر شما در در طول پاندمی نگران وزن خود هستید بهتر است بدانید که تنها نیستید! حتی در قرنطینه میتوانید با طی کردن چند مرحله وزن خود را در رنج مورد قبولتان نگه دارید.

این مطلب دلایل افزایش وزن قرنطینه را توضیح داده و راه حل های ساده را برای مقابله با آن پیشنهاد میدهد.

دلایل افزایش وزن قرنطینه

فاکتور های زیادی میتوانند در افزایش وزن قرنطینه تاثیرگذار باشند.

استرس از مهمترین دلایل افزایش وزن قرنطینه :

برای شروع نگرانی از سلامتی، مشکلات مالی و عدم اطمینان از آینده ناشی از پاندمی میتواند روی سطح استرس شما تاثیر بگذارد.

از همین رو استرس میتواند باعث افزایش وزن شما شود، در حقیقت یک تحقیق مربوط نشان داده که استرس مزمن و سطح بالای هورمون استرس کورتیزول باعث افزایش هوس غذایی و خوردن های کاذب میشود.

عوامل بهداشت روان :

علاوه بر این قرنطینه میتواند با تقویت کردن مشکلاتی مثل افسردگی ، اضطراب و احساس تنهایی مانع بزرگی در سلامت ذهنی شما شود.

تحقیقات نشان داده که افسردگی و اضطراب در طولانی مدت میتواند باعث افزایش وزن گردد.

همچنین تحقیقات بر روی انسان ها و حیوانات نشان داده که ایزوله سازی اجتماعی و تنهایی میتواند به خطر افزایش وزن مربوط باشد.

شیوه زندگی کم تحرک تر از دلایل افزایش وزن قرنطینه :

تغییرات در روتین روزانه شما همچنین میتواند باعث افزایش وزن شود.

روش های بازیابی توان بعد از مصدومیت پا
خواندن

نه تنها افراد کلی با خود خود کلنجار میروند که غذا یا میان وعده ای سالم برای خودشان درست کنند! کارکردن در منزل میتواند ریسک پرخوری به دلیل استرس یا بیکاری را افزایش دهد.

به علاوه بسیاری از باشگاه ها، پارک ها و مجموعه های ورزشی به دلیل کووید بسته شدند و همین باعث سخت تر شدن داشتن یک برنامه معمول برای تمرین میشود.

نکات برای کاهش وزن در قرنطینه :

در این قسمت چندین استراتژی برای ماندن در رنج وزن مورد نظر را خواهیم گفت، بعضی از این تکنیک ها شاید باعث کاهش وزن نیز بشوند.

هیدراته بمانید

وقتی صحبت از کاهش وزن میشود این که شما چه مینوشید هم به اندازه این که چه میخورید مهم است.

سودا، چای شیرین و بعضی نوشیدنی های ورزشی معمولا با مقدار زیادی شکر اضافه شده همراه هستند و دارای کمبود در ویتامین ها و مواد معدنی میباشند. این نوشیدنی ها نه تنها باعث بالا رفتن کالری دریافتی شما میشوند بلکه ریسک افزایش وزن را هم بیشتر میکنند.

برعکس نوشیدن آب بیشتر میتواند به شما کمک کند که بیشتر احساس سیری کنید در نتیجه باعث کالری دریافتی شما در روز میشود.

فعالیت های فیزیکی انجام دهید

درحالیکه رفتن به باشگاه یکی از گزینه های نیست، بسیاری از راه های دیگر برای اضافه کردن فعالیت بدنی به روتین روزانه در دسترس میباشد.

قدم زدن در محله را در نظر داشته باشید، یا انجام دادن تمرین های با وزن بدن مانند شنا و کار با کش های ورزشی، یا یک برنامه تمرینی آنلاین برای خانه پیدا کنید.

آیا کربوهیدرات ها برای شما خوب هستند
خواندن

تمرینات تناوبی شدت بالا مانند یوگا، ایروبیک و پیلاتس بعضی از این نوع تمرینات هستند که تقریبا همه جا با کمترین یا حتی بدون وسایلی خاص میتوانید انجام دهید.

این تمرینات عالی برای کالری سوزی هستند ولی در عین حال برای کنترل کردن استرس و اضطراب عالی هستند.

غذاهای سالم تهیه کنید

خوردن غذاهای سالم بسیار آسان تر است وقتی شما در یخچال موادی مثل میوه ها و سبزیجات را داشته باشید.

متقابلا خریدن و ذخیره غذاهای ناسالم مانند چیپس ها، بیسکویت ها و کیک ها میتواند باعث افزایش وزن شما شود.

دفعه بعدی که برای خرید به مغازه میروید سبد خود را با غذاهای مغذی و سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات پر کنید.

در خانه آشپزی کنید

آشپزی کردن یکی از بهترین راه ها برای بهبود دادن کیفیت رژیم  غذایی شما بوده درحالی که میتوانید غذاها و طعم های جدید نیز تجربه کنید.

به علاوه آماده کردن غذاهای سالم در خانه به شما قدرت کنترل چیزی که میخورید را میدهد.

بر اساس تحقیقی که بر روی 11396 نفر که در خانه آشپری میکردند انجام شده مشخص شد که رژیم غذایی آن ها به طور معمول سالم تر و با کیفیت تر بوده.

در حالی که رفتن به رستوران های مورد علاقه و سفارش دادن غذا در مناسبت ها هم نیز خوب هست، سعی کنید چندین دستور غذای سالم بلد باشید و روزهایی از هفته را در خانه آشپزی کنید.

به یک روتین پایبند باشید

وقتی که معمولا از خانه بیرون نمیروید، این میتواند راحت تر باشد که برنامه روزانه خود را کنار بگذارید.

غذاهای با فیبر بالا که حتما باید بخورید
خواندن

با این حال ایجاد یک برنامه و پایبند بودن به آن بهترین راه برای ساخت عادات سلامت میباشد و در همین حال این برنامه طبیعی زندگی شما میشود.

ساختن یک برنامه روتین این اطمینان را به شما میدهد که به صورت مداوم تمرین کنید که همین باعث کاهش وزن شما میشود.

حرف آخر درباره افزایش وزن قرنطینه

شما تنها کسی نیستید که در افزایش وزن در زمان قرنطینه را تجربه میکنید، این مسئله میواند به دلیل استرس، تنهایی و یا اضطراب و همچنین کاهش فعالیت های بدنی و مختل شدن روتین روزانه شما افزایش یابد.

این مطلب را نیز بخوانید :

فواید طناب زدن برای سلامتی و کاهش وزن

تعدادی از قدم های ساده ای که مناسب دوران قرنطینه بوده میتواند در راه این که شما وزن خود را در رنج مورد نظر نگه دارید یا حتی چربی سوزی کنید معرفی شد که شامل : ایجاد یک روتین روزانه، نوشیدن آب بیشتر  و ورزش کردن میباشد. به یاد داشته باشید که زیاد به خود سخت نگیرید و تغیرات را به تدریج در رژیم غذایی و شیوه زندگی تان اعمال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *