ورزشی

شباهت ها و تفاوت های تمرین با دمبل و هالتر

شباهت ها و تفاوت های تمرین با دمبل و هالتر

در این مقاله آموزشی کوتاه قصد داریم شما را با ویژگی ها، شباهت ها و همچنین تفاوت های دمبل و هالتر آشنا کنیم. تمرین با دمبل و همچنین تمرین با هالتر قطعا مرسوم ترین و پرطرفدارترین تمرینات در باشگاه های بدنسازی است. دایره گسترده حرکات بدنسازی در سبک های مختلف که به وسیله دمبل و هالتر میسر می گردد، باعث شده است تا بسیاری از ما اولین تصویرمان از باشگاه بدنسازی، تصویری پیوسته و متعدد از ردیف دمبل ها و هالترها باشد.

این دو وسیله ورزشی محبوب و بسیار با سابقه، بیش از آنکه دارای تفاوت باشند، شباهت های بسیار با یکدیگر دارند. ساختار طراحی هر دوی این تجهیزات کاملا یکسان و ساده بوده و تشکیل شده از یک میله پایدار با دو سر آزاد جهت افزودن وزنه است. اصلی ترین تفاوت آنها در ابعاد و امکان هایی است که این دو وسیله در هنگام انجام ورزش های مختلف، در اختیار شما قرار می دهند.

در ادامه به ویژگی ها و سایر مشخصات مهم آنها نگاهی کوتاه داریم.

تمرین با دمبل یا تمرین با هالتر

با کمی آشنایی به حرکات بدنسازی، قطعا درخواهید یافت که این دو وسیله کاربردی، دایره علمکردی متفاوتی دارند و می توان گفت هر کدام از آنها در جهت پوشش گروهی از تمرینات مناسب هستند. اولین و مهمترین تفاوت این دو وسیله نیز در همین موضوع است. شما به کمک هالتر انواع اسکات ها و پرس ها را می توانید انجام دهید و همچنین هالتر توان تحمل وزنه های به مراتب بیشتری را دارد. البته در این بین نباید فراموش کرد که برخی از حرکات هالتر را نیز می توان به وسیله تمرین با دمبل به انجام رسانید.

کار با وزنه آزاد و دلایل آن
خواندن

اصلی ترین ویژگی های دمبل و کارکردهای آن چیست؟

اولین موضوع در مورد دمبل که یکی از تفاوت های اصلی آن با هالتر است، وجود انواع وزن ثابت و وزن متغیر است. دمبل ها به این دو گروه اصلی تقسیم شده و معمولا و با توجه به سِت عرضه شده کارخانه، از وزن نیم کیلوگرم تا حتی حدود 100 کیلوگرم نیز ادامه دارد. استاندارد افزایش وزن هر دمبل نسبت به نمونه سبک تر در سِت های دمبل، معمولا 2 کیلو و 250 گرم است.

یک موضوع مهم دیگر در مورد دمبل ها که مشابهت کاملی با هالتر دارد، قطر محل قرار گیری وزنه ها است که در نمونه های استاندارد 1 اینچ و در نمونه های المپیکی 2 اینچ است.

شباهت ها و تفاوت های تمرین با دمبل و هالتر 1

تمرین با دمبل

از دیگر ویژگی های مهم دمبل می توان به دایره حرکتی گسترده این وسیله اشاره کرد که در انجام برخی از تمرینات بسیار کاربردی است. زیرا هالترها تنها می توانند در یک جهت ثابت و به صورت عمودی مورد استفاه قرار بگیرند. البته نباید فراموش کرد که انجام حرکات صحیح بدنسازی با دمبل نیازمند تجربه، تبحر و قدرت بیشتری است، زیرا انجام متعادل و اصولی حرکات بدنسازی به ویژه برای ورزشکاران تازه کار بسیار اهمیت دارد. در انتها جالب است بدانید که دمبل در عین حالی که می تواند بیش از هالتر قدرت عضلانی شما را افزایش دهد؛ اما احتمال آسیب دیدگی با آن به ویژه برای بدنسازان مبتدی بیشتر است.

اصلی ترین ویژگی های هالتر و کارکردهای آن چیست؟

هالتر نسخه بزرگتر دمبل است و اصلی ترین تفاوت آن با این وسیله نیز در شکل ظاهری آن می باشد. ضمنا تمامی انواع هالترها دارای وزنه متغیر بوده و هیچ نمونه ای با وزنه ثابت وجود ندارد. هالتر نیز همچون دمبل دارای دو گونه میله تعادل است که در مدل استاندارد قطر لوله آن 1 اینچ و در مدل المپیکی 2 اینچ است. طول میله هالتر در مدل المپیکی 220 سانتیمتر بوده و طبیعتا آنها توانایی تحمل وزن به مراتب بیشتری نسبت به گونه های استاندارد دارند. گونه های استاندارد نیز بین 150 تا 180 سانتیمتر طول داشته و به صورت معمول تحمل وزنی در حدود 100 کیلوگرم را دارند.

شباهت ها و تفاوت های تمرین با دمبل و هالتر 2

تمرین با هالتر

هالتر وسیله محبوب مربیان جهت آموزش بدنسازان تازه کار است. ضمنا بسیاری از حرکات بدنسازی به ویژه در بخش اسکات ها و پرس ها بر مبنای هالتر تنظیم شده است. بسیاری از تمرینات سنگین بدنسازی قابل اجرا با دمبل نبوده و قطعا ورزشکاران حرفه ای به ویژه در تمرینات سنگین خود چاره ای به جز استفاده از هالتر المپیکی ندارند.

10 عدد از فواید استفاده از تردمیل که دانستن آنها باعث می شود بیشتر بدوید!
خواندن

از مزایای تمرین با هالتر می توان به افزایش حجم عضلات، کاهش احتمال آسیب دیدگی و از همه مهمتر انجام تمرینات بدنسازی به شکل استاندارد و متعادل اشاره کرد.

این مطلب را بخوانید :

تفاوت بند تی ارایکس اصلی و تقلبی

تعهد ما در وب سایت تخصصی دلوکس کالا ، ارائه­ ی اطلاعات کاربردی به شما هموطنان عزیز است. شما می توانید پیش از هر خریدی، از کارشناسان متخصص ما مشاوره بگیرید. تمامی محصولات عرضه شده در فروشگاه آنلاین دلوکس کالا دارای کیفیت و اصالت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *