ورزشی

با انواع سیستم های تمرین بدنسازی آشنا شوید

با انواع سیستم های تمرین بدنسازی آشنا شوید

در این مقاله کوتاه قصد داریم شما را با انواع سیستم های تمرین بدنسازی به صورت تیتروار آشنا نماییم. همان طور که در مقالات پیشین هم اشاره کرده ایم، مهمترین موضوع در انجام صحیح ورزش بدنسازی که تاثیر بسزایی در موفقیت و مشاهده نتایج پیشرفت دارد، داشتن زمانبندی دقیق و برخورداری از یکی از سیستم های تمرین بدنسازی است.

بدون یک سیستم تمرینی مدون، قطعا شما نتایج دلخواه را دریافت نخواهید کرد و همین موضوع علاوه بر احتمال افزایش آسیب دیدگی، منجر به دلسردی زود هنگام بدنسازان مبتدی می گردد. در عین حال نباید فراموش کرد که استفاده از سیستم های تمرین بدنسازی سنتی می تواند دستیابی به نتایج دلخواه را با تاخیر طولانی به وجود آورد.

چرا به سیستم های تمرین بدنسازی متنوع نیاز دارید؟

با شروع جلسات تمرین، بدن یک ورزشکار مبتدی به مرور به حجم و فشار تمرینات عادت کرده و این اصلی ترین موضوعی است که مورد شکایت بدنسازان تازه کار است. آنها اعتقاد دارند پس از گذشت چند ماه، حجم عضله سازی و فرم دهی به عضلات و بدن آنها متوقف شده است.

با انواع سیستم های تمرین بدنسازی آشنا شوید 1

به طور خلاصه می توان گفت که سازگاری بدن با حجم و فشار تمرینات، موجب توقف فرآیند عضله سازی می گردد. به همین دلیل با تداوم فعالیت های ورزشی نیاز است که یک ورزشکار برنامه تمرینی خود را تغییر داده و یا از تمرینات پر فشار و شوک آور استفاده کند. ما در ادامه به برخی از به روزترین و محبوب ترین سیستم تمرین بدنسازی در این دو گروه اشاره ای کوتاه داریم.

الپتیکال یا تردمیل؟ فواید و معایب هر دو را بخوانید
خواندن

با چند سیستم تمرین بدنسازی آشنا شوید

  1. انواع سِت های هرمی بدنسازی

ست های هرمی بدنسازی یکی از محبوب ترین انواع سیستم تمرین بدنسازی است که همان گونه که از نام آن پیدا است، تمرینات به صورت گام به گام و از تمرین پر فشار به کم فشار و یا بالعکس انجام می شود.

  • سیستم تمرین بدنسازی پیش و پس خستگی

این دو سیستم از موثرترین انواع تمرین بدنسازی هستند که از نظر ترتیب اجرا، عملکردی معکوس نسبت به یکدیگر دارند. در سیستم پیش خستگی شما تمام توان عضله هدف را با انجام یک حرکت تک عضله خسته کرده و سپس به سراغ تمرینات ترکیبی با محوریت آن عضله می روید. این فرآیند در سیستم پس خستگی کاملا برعکس است. اصلی ترین علت محبوبیت این دو سیستم تاثیر فوق العاده آنها در فرآیند حجیم سازی عضلات است.

  • سیستم تمرین بدنسازی سوپر ست

این تمرین که بیشتر توسط بدنسازان حرفه ای صورت می گیرد، از ترکیب دو یا سه ست و دستگاه متغیر و متفاوت بر روی یک عضله تشکیل شده است. این سبک تمرین، حداکثر فشار و شوک را به عضلات وارد کرده و باعث شکستن عادت عضلات به تمرینات تکراری می باشد.

  • سیستم تکرار تا رسیدن به میزان حداکثر ناتوانی و خستگی

برای انجام این سیستم تمرین بدنسازی بهتر است یک همراه در کنارتان باشد. در این روش تمرینی شما حتی تمرین را تا جایی ادامه می دهید که ست های خود را نیمه کاره انجام می دهید. یار تمرینی در هنگام پایین آوردن وزنه در مرحله ناتوانی، می تواند در کنار شما باشد. شما این تمرین را می توانید به گونه ای دیگر نیز ادامه دهید و در این روش هرگاه که دیگر قادر به ادامه تمرین نباشید، تنها پس از چند ثانیه استراحت، مجددا باید تمرین را از سر بگیرید.

با سه تمرین دوچرخه ثابت برای سوزاندن چربی و لاغری آشنا شوید
خواندن

از دیگر سیستم های مشهور و با سابقه تر می توان به تنظیم ست های 15 یا 21 تایی اشاره کرد که در هر ست با تغییر وزنه، عضلات درگیر، با یک شوک مواجه می شوند.

با انواع سیستم های تمرین بدنسازی آشنا شوید 2

جمع بندی معرفی انواع سیستم تمرین بدنسازی

پیش از هر چیز به شما توصیه می کنیم تا هر گونه برنامه تمرینی و یا تغییر در آن را با مشورت مربی خود انجام دهید و از انجام تمرین های سرخود که می تواند به شدت به عضلات شما آسیب وارد کند، پرهیز کنید. انتخاب یک سیستم تمرین بدنسازی مناسب، به فاکتورهای متعددی وابستگی دارد و از هر ورزشکار تا ورزشکاری دیگر متغیر خواهد بود.

از تمرین های تکراری 3 ست 12 تایی پس از گذشت دوران هماهنگی بدن با ورزش پرفشار جدید فاصله گرفته و به مرور زمان تمرینات جدید خود را به گونه ای که مجددا بدن و عضلات شما را به چالش بکشد، آغاز کنید.

ست های تمرین معرفی شده غالبا شرایط پرفشاری را برای بدن شما ایجاد می کنند که این موضوع باعث تداوم مستمر فرآیند عضله سازی و حجیم شدن ماهیچه های شما می گردد. هر کدام از این تمرینات در انواع مختلفی قابل اجرا است که در رابطه با تعدد و نوع آنها می بایست با مربی بدنساز خود مشورت کنید.

این مطلب را بخوانید :

بدنسازی خانگی چیست و من چه گزینه هایی دارم؟

تعهد ما در وب سایت تخصصی دلوکس کالا ، ارائه­ ی اطلاعات کاربردی به شما هموطنان عزیز است. شما می توانید پیش از هر خریدی، از کارشناسان متخصص ما مشاوره بگیرید. تمامی محصولات عرضه شده در فروشگاه آنلاین دلوکس کالا دارای کیفیت و اصالت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *