ورزشی

بررسی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر

بررسی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر

ما در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت های بیلیارد و اسنوکر آشنا کنیم. سوالی که اگر در این ورزش حرفه ای نباشید، قطعا برای شما هم پیش آمده است.

برای شروع لازم است بدانید اسنوکر همچون چند روش دیگر، گونه و زیر مجموعه ای از بیلیارد است. فدراسیون جهانی این رشته در میان این تنوع گوناگون اما دو رشته‌ی پاکِت بیلیارد و اسنوکر را به رسمیت شناخته و در نتیجه آنها، هواداران و مسابقات جدی تری دارند.

بیلیارد بازی‌ای است جذاب و برای طرفداران آن ورزشی بسیار مهیج و دوست داشتنی است که سابقه‌ی آن، بیشتر از آنچه که فکر می کنیم قدمت دارد. از نخستین تصاویر و متونی که به بیلیارد اشاره داشتند، می توان آغاز این بازی را به حدود قرن 15 تا 16 میلادی در اروپا نسبت داد.

اولین نشانه ها از این ورزش در کشور انگلستان و فرانسه رویت شده است؛ اما به سرعت و به علت جذابیت های آن، به سراسر اروپا و سپس جهان تسری یافته است.

در کنار روش ساده‌ی بازی، این ورزش تکنیک ها و فنون بسیار جذابی دارد که آشنایی با آنها می تواند شما را با ورزشی مهیج آشنا کند. اما هدف ما از این مقاله، پاسخ به یک سوال مقدماتی برای افرادی است که به تازگی با این ورزش آشنا شده اند.

ما در ادامه به مهمترین تفاوت های بیلیارد و اسنوکر اشاره خواهیم داشت.

در انتهای این مقاله نیز شما را با نام رسمی ابزارهای این بازی آشنا می کنیم. در همین ابتدای کار لازم به ذکر است، بیلیارد در این ایران با روش روسی بازی می شود. در نتیجه ما هم تلاش داشته ایم از اصطلاحات مرسوم در بیلیارد ایران استفاده کنیم.

10 عدد از مهمترین تفاوت های بیلیارد و اسنوکر

با این حال که بیلیارد و اسنوکر در ظاهر و برای افراد نا آشنا به این ورزش بسیار شبیه به هم به نظر می آیند؛ اما جالب است بدانید که این دو، تفاوت های بسیاری دارند. ما در ادامه به 10 عدد از مهمترین تفاوت های بیلیارد و اسنوکر اشاره خواهیم کرد.

شماره یک : کدام بازی زودتر ابداع شد؟

قطعا و آنگونه که از اسم ها هم برمی‌آید، بیلیارد سابقه‌ی طولانی تری از اسنوکر دارد. این ورزش از سال 1800 میلادی در بریتانیا و توابع آن رونق گرفت.

اسنوکر هم ریشه در بریتانیا دارد؛ اما اولین نشانه های این بازی در اوایل قرون نوزدهم و در میان افسران انگلیسی حاضر در هند دیده شد.

با این حال که اولین دوره از مسابقات اسنوکر در سال 1916 برگزار گردید؛ اما این شاخه از بیلیارد تا دهه‌ی هفتاد میلادی همچنان به این میزان از محبوبیت نرسیده بود.

شماره دو : بررسی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر در رنگ توپ ها

رنگ توپ ها در بیلیارد تعیین کننده‌ی امتیاز هستند؛ اما اعداد مشخص شده بر روی آنها تعیین کننده‌ی جمع نتیجه‌ی بازی نبوده و تنها ترتیب ضربه زدن بازیکنان را مشخص می کنند.

در نقطه‌ی مقابل رنگ توپ ها در اسنوکر و وارد شدن آنها به سبدهای کنار میز، ارتباط مستقیمی با امتیاز جمع آوری شده توسط هر بازیکن دارند.

بررسی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر (3)

امتیاز توپ ها در اسنوکر بین عدد یک تا هفت متغیر بوده که در نتیجه هر توپ برای بازیکن اهمیت مجزایی دارد.

فواید پینگ پنگ برای سلامتی
خواندن

امتیاز توپ ها به ترتیب از کم به زیاد، قرمز، زرد، سبز، قهوه ای، آبی، صورتی و سیاه است. در انتهای این مقاله و به طور خلاصه کمی به جزئیات امتیاز گیری و گردش بازی در اسنوکر و بیلیارد خواهیم پرداخت.

شماره سه : مقایسه تعداد توپ ها

شاید بتوان اختلاف در تعداد توپ های این دو ورزش را از مهمترین تفاوت های بیلیارد و اسنوکر دانست. اسنوکر 22 توپ دارد. 15 عدد از این توپ ها به رنگ قرمز بوده، یک توپ اصلی بازی یا در اصطلاح کیو ( CUE ) به رنگ سفید است و 6 توپ دیگر دارای رنگ های متغیر هستند.

در نقطه‌ی مقابل، بیلیارد تنها 3 رنگ توپ دارد. رنگ توپ های بیلیارد سفید، زرد و قرمز است. در بیلیارد یک توپ کیو ثابت وجود نداشته و شما می توانید از توپ های هر دو رنگ سفید و زرد، برای ضربه زدن استفاده کنید.

البته همان طور که گفتیم بازی های جانبی دیگری نیز در زیر مجموعه‌ی بیلیارد وجود دارند که در آنها تعدد و رنگ ها و البته روش بازی متفاوت است. از مشهورترین بازی های فرعی بیلیارد که در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد، می توان به 8 Ball اشاره کرد.

شماره چهار‌ : تفاوت بین میزها

یکی دیگر از مهمترین تفاوت های بیلیارد و اسنوکر در نوع میز است. جالب است بدانید میز بیلیارد و اسنوکر، هر دو دارای یک سایز استاندارد هستند؛ اما ابعاد پاکت ها یا همان سبد توپ ها در این دو روش متفاوت است. پاکت های بیلیارد نسبت به اسنوکر، ابعاد به مراتب بزرگ تری دارند.

شماره پنج : توپ مرجع یا کیو

یکی از رایج ترین متریال ها برای ساخت توپ بیلیارد و اسنوکر، خاکستر است. البته از این ماده بیشتر در جهت توپ های بیلیارد استفاده می شود؛ اما از اصلی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر در رابطه با توپ کیو، می توان به تفاوت ابعاد آنها اشاره کرد.

توپ های بیلیارد معمولا دارای رِنج های متنوعی بوده در حالی که توپ های اسنوکر دارای محدودیت ابعاد بیشتری بوده و در نتیجه تنوع کمتری دارند.

برای افراد جوان و همچنین میانسالانی که ممکن است توپ کیو را در حین بازی نتوانند به درستی تشخیص دهند، یک علامت مشخصه به شکل دایره بر روی آن وجود دارد.

بررسی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر (2)

شماره شش : نحوه شروع بازی

در بازی بیلیارد هر دو بازیکن به صورت همزمان به توپ کیو ضربه وارد می کنند. بازیکنی که توپش به حاشیه‌ی تعیین کننده نزدیک تر باشد تصمیم می گیرد که چه کسی ( خودش یا حریف ) آغاز کننده‌ی بازی باشد.

تعیین کننده همچنین می تواند توپ کیو مورد نظرش را نیز برای ادامه‌ی آن سِت انتخاب کند؛ اما بازی در اسنوکر به صورت نوبتی بوده و شروع کننده‌ی بازی معمولا با انداختن سکه تعیین می گردد.

شماره هفت : بررسی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر در نحوه‌ی امتیاز گیری

امتیاز گیری در بیلیارد بسیار پیچیده تر از اسنوکر است و شامل قوانین و اصطلاحات متعددی است. بازیکنان از طریق بردن هازارد ( Hazard ) یا کانن ( Cannon ) یا از دست دادن هازارد امتیاز کسب می کنند.

شما عاشق این دو وسیله خواهید شد | صندلی ماساژور و تردمیل در خانه
خواندن

برای دریافت امتیاز هازارد تنها کافی است گوی قرمز را به کمک توپ کیو در پاکت قرار دهند. بازیکن با این کار 3 امتیاز دریافت خواهد کرد.

امتیاز کانن 2 است. برای دریافت امتیاز کانن بازیکن می بایست کیو بال حریف را با کیو بال خود هدف قرار دهد؛ اما امتیاز از دست دادن هازارد که آن نیز 3 امتیازی است، روش های مختلفی دارد.

در روش 3 امتیازی، پس از برخورد 2 توپ کیو بال و قرار دادن توپ قرمز در پاکت، ضربه زننده این امتیاز را به دست می آورد. در روش برعکس، بازیکن تنها 2 امتیاز کسب خواهد کرد.

2 روش دیگر 2 امتیازی، در ضربه‌ی از دست دادن هازارد شامل زدن همرمان توپ کیو و توپ قرمز و پات کردن ( POT ) توپ قرمز است.

همان طور که گفتیم دریافت امتیاز در اسنوکر بسیار مشخص تر است. بازیکن می بایست در ابتدا توپ های قرمز را وارد سبد کرده و سپس به ترتیب از کم امتیازترین توپ به سراغ پر امتیازترین توپ، یعنی رنگ سیاه برود.

شماره هشت : کسب امتیاز از خطای حریف

دقیقا برعکس روش سخت شمارش امتیاز در بیلیارد، کسب امتیاز از خطای حریف در این بازی بسیار مشخص است. این موضوع یکی دیگر از مهمترین تفاوت های بیلیارد و اسنوکر است.

در صورتی که حریف شما در بیلیارد مرتکب خطایی شود، شما در لحظه 2 امتیاز کسب خواهید کرد. ضمنا گردش بازی نیز تغییر کرده و شما می توانید آغاز کننده‌ی ادامه‌ی بازی باشید.

در صورت خطای حریف، بازیکن مقابل این امکان را دارد که بازی از محلی که توپ کیوی خودش قرار دارد و یا هر محل دیگری بر روی میز، آغاز کند.

برخورد با خطای حریف در اسنوکر نه تنها پیچیده تر، بلکه سخت گیرانه تر نیز هست. بازیکن مقابل با هر خطا 4 تا 7 امتیاز دریافت می کند. این امتیازدهی وابستگی کاملی به نوع خطا و توپی که در خطای حریف درگیر بوده است، دارد.

شماره نه : تفاوت های بیلیارد و اسنوکر در آغاز بریک یا نوبت بازی

به نوبت بازی هر کدام از بازیکنان بیلیارد یا اسنوکر در اصطلاح بریک ( Break ) می گویند. در بازی بیلیارد بازیکنان می توانند ترتیب ضربه زدن به توپ ها و کسب امتیاز از آنها را خودشان تعیین کنند.

آغاز نوبت بازی در اسنوکر اما متفاوت است و بازیکنان می بایست مطابق با میزان اهمیت توپ های باقیمانده بر روی میز به بازی کردن ادامه دهند.

مادامی که توپ های قرمز بر روی میز قرار دارند، هر بازیکن در نوبت خود باید آنها را هدف قرار دهد. پس از پایان توپ های قرمز نیز همچنان باید بازیکنان به ترتیب اهمیت و امتیاز هر توپ به ضربه زدن به آنها ادامه دهند.

بررسی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر (4)

شماره ده : سوال مهم این که کدام یک آسان تر هستند؟

به راحتی نمی توان عنوان کرد که کدام یک از این دو بازی راحت تر هستند و شما برای کسب مهارت در هر کدام همچون هر ورزش دیگری نیازمند تمرین بسیار هستید. تنها می توان گفت به علت بزرگ تر بودن پاکت های بیلیارد، شاید این روش برای افراد تازه کار راحت تر باشد.

بدنسازی خانگی چیست و من چه گزینه هایی دارم؟
خواندن

در مجموع اما آنچه مسلم است، میزان تسلط شما به چوب بیلیارد و هدایت کیو است. هر چقدر حرفه ای تر بتوانید ضربات خود را پیش بینی و مدیریت کنید، قطعا نتیجه‌ی بهتری دریافت خواهید کرد.

علاوه بر پاکت های بزرگ تر، برخی از بازیکنان اعتقاد دارند که قوانین بیلیارد نسبت به اسنوکر مشخص تر بوده و همین موضوع به آنها کمک می کند تا آنها تمرکز بیشتری به خود بازی و نحوه‌ی ضربه زدن به توپ ها داشته باشند.

آنچه تا این جا نتیجه گرفتیم، تفاوت های بسیار این دو در کنار شباهت های آنها است. موضوعی که قطعا باعث جذابیت هر دو روش می گردد.

آشنایی با برخی از ابزارها و اصطلاحات در بررسی تفاوت های بیلیارد و اسنوکر

پس از آن که تا حدی با مهمترین تفاوت های بیلیارد و اسنوکر آشنا شدید، لازم است به صورت مقدماتی با ابزارها و اصطلاحات بیلیارد نیز آشنا شوید.

توپ بیلیارد

جالب است بدانید همچنان در برخی از بازی های لوکس، از توپ هایی با جنس عاج فیل یا ترکیبات خاکستر و خاک رُس مرغوب استفاده می شود؛ اما غالب توپ های موجود از جنس رزین پلی استر است. این توپ ها قیمت بسیار کمتری دارند.

چوب بیلیارد

چوب بیلیارد نیز همچون توپ آن دارای جنس های متنوعی است که طبیعتا تعیین کننده‌ی قیمت نهایی آن است. به طور کلاسیک چوب بیلیارد می بایست از جنس چوب تهیه شود؛ اما انواع فایبرگلاس و آلومینیومی آن نیز وجود دارد.

یک چوب بیلیارد استاندارد باید یک و نیم متر طول و نهایتا 600 گرم وزن داشته باشد. نوک این چوب چرمی بوده و از 3 قسمت دسته، بدنه‌ی میانی و نوک تشکیل می شود.

گچ بیلیارد

برای آن که میزان اصطکاک نوک چوب و توپ کیو را به حداکثر میزان ممکن افزایش دهید، از وسیله ای به نام گچ که مکعبی تشکیل شده از پودر نرم فشرده است، استفاده می کنیم.

البته بازیکنان حرفه ای قبل از تمام ضربات خود از گچ استفاده نمی کنند و استفاده از این وسیله، وابستگی کاملی به شدت ضربه‌ی پیش بینی شده‌ی شما دارد.

راک بیلیارد

راک بیلیارد همان وسیله‌ی مثلثی شکلی است که در ابتدای بازی توپ ها را در آن قرار می دهند.

این مطلب را نیز بخوانید :

کراسفیت | سبکی تمرینی که می بایست بشناسید

قطعا برای فراگیری بیلیارد، آموزش روش های امتیاز گیری و تکنیک های آن و همچنین آشنایی دقیق با هر کدام از اجزاء و جزئیات آنها، نیاز به یادداشتی به مراتب طولانی تر از مقاله‌ی ارائه شده است.

هدف ما از ارائه‌ی این مقاله اما ایجاد آشنایی اولیه و از آن مهمتر،‌ دانستن مهترین تفاوت های بیلیارد و اسنوکر بوده است. امیدواریم مطالعه‌ی این مقاله توانسته باشد شما را با اصول اولیه‌ی یک ورزش جذاب آشنا کرده باشد.

منبع : gametablesonline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *