تغذیه و سلامت

با مضرات و مزایای رژیم گیاه خواری آشنا شوید

با مضرات و مزایای رژیم گیاه خواری آشنا شوید

آیا قصد دارید گیاه خوار شوید؟ پیش از هر انتخابی به شما توصیه می کنیم این مقاله را دنبال کنید تا با فواید و مضرات رژیم گیاه خواری بیشتر آشنا شوید. در باور عامی بسیاری اعتقاد دارند که تنها باید در رابطه با فواید رژیم گیاه خواری گفتگو کرد؛ اما این رژیم به ظاهر سلامت و دوست داشتنی، مضراتی هم دارد.

هدف ما از ارائه‌ی این مقاله، نه تایید و نه رد رژیم گیاه خواری است. بلکه تلاش داشته ایم به ساده ترین شکل ممکن، دیدگاهی واقع بینانه در رابطه با رژیمی که این روزها طرفداران بسیاری دارد، به شما ارائه دهیم.

البته گونه ای دیگر از رژیم گیاه خواری نیز وجود دارد که به آن در اصطلاح وگن می گویند. گیاه خواران هر گونه فرآورده های گوشتی اعم از گوشت قرمز و گوشت مرغ و ماهی را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند؛ اما وگن ها پا را از این نیز فراتر گذارده و هیچ گونه فرآورده های تولیدی حیوانات را مصرف نمی کنند. تمرکز ما در این مقاله بیشتر بر روی مضرات و فواید رژیم گیاه خواری از نوع وگن است تا بدانید این رژیم سرسخت چه ابعاد، ویژگی ها و تاثیراتی دارد.

مزایای رژیم گیاه خواری

از مزایای رژیم گیاه خواری بسیار صحبت شده و تقریبا غالب گیاه خواران اعتقاد دارند که این گونه از رژیم هیچ رقیبی ندارد. وگن ها اعتقاد سر سخت تری داشته و سایر رژیم ها را معادل مرگ تدریجی سلامت بدن می دانند. در ادامه به برخی از مهمترین استدلال های آنها و مزایای رژیم گیاه خواری اشاره ای کوتاه داریم.

با مضرات و مزایای رژیم گیاه خواری آشنا شوید 1

افزایش پتانسیل بهره مندی از سلامت غذایی

شاید بتوان حذف کلسترول و چربی های غیر اشباع را یکی از مهمترین فواید رژیم گیاه خواری نام داد. اگر دچار بیماری قلبی و یا یکی از انواع سرطان ها هستید، شاید رژیم گیاه خواری و حتی وگن، کم ریسک ترین گزینه برای انتخاب باشد. البته به شما توصیه می کنیم قبل از تغییر رژیم غذایی خود با یک پزشک متخصص تغذیه یا پزشک خود مشاوره کنید.

رازهای لاغری سلامت چیست؟
خواندن

افزایش حجم آنتی اکسیدان ها

رژیم غذایی گیاه خواران و وگن ها سرشار از آنتی اکسیدان است. سبزیجات، میوه ها، حبوبات و حتی لبنیات گیاهی مورد استفاده‌ی گیاه خواران مملو از آنتی اکسیدان است و این یکی از فواید رژیم گیاه خواری است. زیرا آنتی اکسیدان ها مهمترین فاکتور در تقویت توان سلول های بدن شما هستند. این ماده حیاتی مهمترین فاکتور برای مقابله با مواد غذایی رادیکال آزاد است، موضوعی که به شدت زندگی امروزی ما را احاطه کرده است.

استشمام هوای آلوده و سیگار کشیدن تا حد غیر مجازی سطح رادیکال های آزاد را در بدن شما افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها مهمترین محافظ بدن و متعادل کننده‌ی آن در مواجهه با این فاکتورهای مخرب هستند.

احساس بهتر از زندگی

این موضوع در میان سایر فواید رژیم گیاه خواری امری کاملا شخصی و احساسی است. بسیاری از گیاه خواران و به ویژه وگن ها در ابتدا به سختی این رژیم را می پذیرند؛ اما اعتقاد دارند که حفظ حیوانات و نکشتن آنها برای تغذیه، یک انتخاب انسانی است که رعایت آن به آنها احساس بهتری از زندگی می دهد.

این سبک زندگی وگن ها این روزها بسیار بیشتر از گذشته ای نه چندان دور طرفدار پیدا کرده است. به میزانی که به تعداد طرفداران حفظ محیط زیست و حقوق حیوانات افزوده می شود، تعداد وگن ها و گیاه خواران نیز درحال افزایش است. شاید نتوان در هیچ معیاری این مزیت را سنجید؛ اما احساس خوب نسبت به انتخاب هایی که در زندگی داریم می تواند کیفیت زندگی ما را ارتقاء بخشد.

با مضرات و مزایای رژیم گیاه خواری آشنا شوید 2

مضرات رژیم گیاه خواری

شاید شما هم گیاه خوارانی را دیده باشید که در سوپر مارکت ها یا حتی مگا مال های فروش مواد غذایی سردرگم در حال خواندن لیبل های روی محصولات غذایی هستند. این دشواری برای وگن ها چندین برابر است. گزینه های بسیار محدودی برای آنها وجود داشته و در نتیجه تنوع غذایی و حق انتخاب در میان هزاران گزینه در نهایت به چند محصول محدود می گردد.

کافئین چیست؟ برای سلامتی خوب است یا بد؟
خواندن

همان طور که گفتیم اگر وگن باشید علاوه بر دغدغه‌ی مرسوم گیاه خواران می بایست لیبل تمام مواد غذایی را به دقت مطالعه کنید تا در بین صدها خوراکی جذاب، گزینه ای را انتخاب نمایید که حتی کوچک ترین نشانی از شیر یا فرآورده هایش در آن وجود نداشته باشد.

یک رژیم سرسخت با دایره‌ی محدودی از انتخاب ها

پیشتر هم به شما گفتیم با این حال که تعداد علاقه مندان رژیم گیاه خواری و وگن ها در حال افزایش است؛ اما آنها همچنان با گزینه های بسیار محدودی مواجه هستند. تا وگن نباشید، متوجه این موضوع نمی شوید که تقریبا در تمامی غذاها حداقل یکی از فرآورده های لبنی وجود دارد. تقریبا شما هیچ گونه غذای فوری و حاضری را نمی توانید انتخاب کنید و یافتن سس و یا طعم دهنده ها، تقریبا امکان پذیر نیست. با حذف فرآورده های گوشتی و لبنی یکی از جدی ترین مضرات رژیم گیاه خواری نمایان می شود. شاید غذای ماهیانه‌ی شما محدود به چند ده قلم محصول پایه‌ی غذایی گردد.

بدتر از همه آن که از هر چند صد رستوران، تنها یکی از آنها چند انتخاب متنوع برای وگن ها دارد.

کمبود شدید ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما

یکی از جدی ترین مضرات رژیم گیاه خواری کاهش شدید سطح ویتامین ها و مواد حیاتی بدن است. تقریبا در تمامی مواد غذایی مورد مصرف گیاه خواران و وگن ها، ویتامین و مواد معدنی یافت می شود؛ اما مشکل این جا است که میزان آنها بسیار محدود است.

10 اقدام ساده ی روزانه برای بهبود کیفیت سلامتی شما ( مقاله دوم )
خواندن

این موضوع به ویژه در مورد آهن و ویتامین D گیاه خواران را دچار چالش می کند. یافتن ویتامین D در یک رژیم گیاه خواری و به ویژه وگن، تقریبا غیر ممکن بوده و این افراد در بازه ای بلند مدت، از کمبود آن به شدت متضرر خواهند شد. شاید بتوان کمبود این ویتامین حیاتی را از طریق نور خورشید جبران کرد؛ اما برای جبران کمبود آهن، چاره ای جز مصرف داروهای مکمل باقی نمی ماند. از مهمترین مضرات رژیم گیاه خواری می توان به استفاده‌ی ناگزیر از داروهای مکمل معدنی اشاره کرد که البته عواقبی نیز به همراه دارد.

کمبود شدید پروتئین

پروتئین ها یکی از 3 ستون ساختار اصلی تغذیه‌ی انسان ها هستند. از دیگر مضرات رژیم گیاه خواری می توان به کاهش شدید این عنصر حیاتی در بدن آنها اشاره کرد. البته وگن ها و گیاه خواران از طریق برخی از فرآورده های گیاهی در تلاش برای جبران این کمبود هستند. موضوعی که به سختی امکان پذیر است.

این مطلب را بخوانید :

ترک های پوستی : چگونه به وجود می آیند و چگونه می توان آنها را از میان برد؟

همان گونه که در ابتدای این مقاله به شما گفتیم، برای گیاه خوار یا وگن شدن، می بایست در ابتدا به صورت کامل در رابطه با مزایا و مضرات آن تحقیق کرده و قطعا از مشاوره‌ی پزشک تغذیه‌‎ی متبحر بهره مند گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *