تغذیه و سلامت

ترک های پوستی : چگونه به وجود می آیند و چگونه می توان آنها را از میان برد؟

ترک های پوستی چگونه به وجود می آیند و چگونه می توان آنها را از میان برد؟

بسیاری از ما بر روی بدنمان رگه هایی طولانی و با ساختاری شبکه ای داریم که فرمی مانند جای باقی مانده از زخم دارند. رگه هایی که حتی به خاطر نداریم چه زمانی بر روی بدنمان نقش بسته اند. درمان ترک پوست و پیشگیری از آن موضوعی است که با آگاهی به روش های آن می توانیم از شرّ این ردهای ناخوشایند رها شویم. اگر شما هم در اطراف شکم و یا ران و باسن خود ترک پوستی دارید، این مقاله را دنبال کنید تا بیشتر با علل پیدایش و راهکارهای درمانشان آشنا شوید.

ترک پوستی دقیقا چیست؟

ترک پوستی نوعی از زخم است که بر اثر کشیدگی و یا جمع شدگی سریع پوست به وجود می آید. این زخم ها به علت تغییرات کلاژن و اِلاستین پوست بر روی بدن شکل گرفته و ظاهری همچون رگه های قدیمی زخم دارند. کلاژن ها و حالت الاسیته­ی پوست، ضامن سلامتی آن می باشند. در نتیجه با تغییر ساختار تغذیه­ ی پوست و کمبود این مواد مغذی، ترک های پوستی نمایان می گردند. ترک های پوستی حتی پس از گذشت زمانی طولانی و بازگشتن پوست به حالت طبیعی خود نیز پا بر جا هستند.

جالب است بدانید همه­ ی افراد دچار ترک پوستی نشده و هورمونی با نام فلاکتوتینگ نقش مهمی در این بین بازی می کند. نکته ­ی جالب دیگر آن که امکان ابتلا به ترک های پوستی ، امری تقریبا موروثی است. از اصلی ترین دلایل بروز ترک های پوستی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • رشد ناگهانی و جهشی در هنگام بلوغ
  • حاملگی
  • کاهش یا افزایش ناگهانی وزن
  • انجام تمرینات سنگین بدنسازی در دوران عضله سازی
چای سبز و فواید آن برای بدن
خواندن

افرادی که از کورتون و یا استرویدهای هورمونی نیز استفاده می کنند، در معرض خطر ابتلا به ترک های پوستی هستند.

ترک های پوستی  چگونه به وجود می آیند و چگونه می توان آنها را از میان برد؟ 1

ترک های پوستی در ابتدا نوارهایی باریک به رنگ های قرمز، صورتی، قهوه ای و قرمز و یا قهوه ای تیره هستند که این موضوع وابستگی کاملی به رنگ پوست طبیعی بدن شما دارد. این ترک ها که به مرور افزایش می یابند در ابتدای پیدایش ممکن است باعث خارش و تحریک آن ناحیه از بدن گردند. با گذشت زمان این رگه ها رنگ خود را از دست داده و ردی بی رنگ و ناخوشایند از خود به جای می گذارند.

راهکار درمان ترک پوست چیست؟

همچون رد هر زخمی، ترک های پوستی نیز دائمی هستند و تنها می توان با روش های درمانی مختلفی، اثر آنها را کاهش داد تا کمتر به چشم بیایند. البته در صورتی که حامله هستید و یا در دوران شیردهی به سر می برید، باید با دقت بیشتر و همچنین با نظر پزشک، یکی از این روش های درمان را انتخاب کنید. به طور مثال درمان ترک پوست با رتینول برای شما توصیه نمی شود.

در همین ابتدای کار لازم است بدانید یک روش درمان واحد برای تمامی افراد مبتلا به ترک های پوستی وجود ندارد و برخی از داروها و راهکارها نیز اساسا بی نتیجه هستند. در ادامه شما را با برخی از راهکارهای تایید شده در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

استفاده از کرم، ژل و لوسیون های درمان ترک پوست

متاسفانه بسیاری از محصولات موجود در بازار تنها جنبه­ ی تبلیغاتی داشته و تعداد محدودی از آنها می توانند آثار به جای مانده از ترک پوستی را تا حدی تسکین دهند. ابتدا از اعتبار برند و عملکرد آن اطمینان حاصل کرده و سپس 3 فاکتور معرفی شده در استفاده از آنها را مورد توجه قرار دهید.

  • از همان روزهای نخستین پیدایش ترک های پوستی از این مواد استفاده کنید تا بتوانید گسترش آن را کمی کنترل کنید.
  • داروی انتخابی را به صورت کامل بر روی پوست خود مالیده و به آهستگی و حداقل چند دقیقه آن را ماساژ دهید.
  • نتایج استفاده از این داروها، تنها در صورت استفاده­ی روزانه و منظم و پس از چندین هفته نمایان می شود. در نتیجه انتظار نتایج سریع نداشته باشید.
کافئین چیست؟ برای سلامتی خوب است یا بد؟
خواندن

آیا درمان یا راهکار خانگی برای رفع ترک های پوستی وجود دارد؟

متاسفانه تحقیقات ثابت کرده است که هیچ کدام از راه های درمانی خانگی همچون ماساژ به وسیله­ ی روغن بادام، نارگیل، زیتون و حتی انواع ویتامین E بر روی ترک های پوستی نمی تواند موثر باشد.

ترک های پوستی چگونه به وجود می آیند و چگونه می توان آنها را از میان برد؟ 2

آیا با آفتاب گرفتن یا استفاده از دستگاه سولاریوم می توان آثار ترک های پوستی را از بین و یا آن را کمرنگ تر کرد؟

ترک پوستی با آفتاب گرفتن و یا استفاده از سولاریوم، نه تنها کمتر دیده نمی شود، بلکه به علت آن که آنها هرگز رنگ نمی گیرند، بیشتر نیز به چشم می آیند. زیرا اختلاف رنگ بدن شما و رنگ ترک پوستی بیشتر خواهد شد. شاید سریع تری راه پنهان کردن ترک های پوستی برای یک میهمانی یا شرایطی خاص، استفاده از کرم ها یا لوسیون های برنز کننده باشد. موضوعی که تنها جنبه­ی ظاهری داشته و راهکاری برای درمان آنها نیست.

چه داروهایی برای درمان ترک پوست وجود دارند؟

2 ماده­ ی طبیعی اصلی در بسیاری از داروها و فرآورده های درمانی جهت رفع این معضل وجود دارد.

  • اسید هیالورونیک که به صورت طبیعی در قالب کربوهیدرات هایی در بافت بدن موجودات زنده یافت می شود.
  • تریتنوئین که این ماده­ی طبیعی نیز بر پایه ی ویتامین A می باشد.

در تحقیقات گسترده ای که برای درمان ترک پوست با این مواد صورت گرفته است، اثر آنها در کاهش حجم و به چشم آمدن ترک های پوستی اثبات شده است. البته در این آزمایش افراد به صورت روزانه و برای 24 هفته، از این مواد استفاده کرده اند. بیشترین تاثیر این داروها، البته در هنگام بروز اولیه­­ ی این ترک ها بوده است.

این مطلب را بخوانید :

حفظ سلامتی بدن در هنگام استفاده از رژیم بدنسازی

آیا روش های معرفی شده توسط متخصصین پوست، راهکاری همیشگی برای از بین بردن ترک های پوستی هست؟

همانطور که گفتیم راهکار درمانی کاملی برای از بین بردن ترک های پوستی وجود ندارد. اما متخصصین پوست از روش هایی استفاده می کنند که می تواند آثار این زخم ها را تا حدی کاهش دهد. استفاده از لیزر، فرآورده های شیمیایی و همچنین دستگاه های رادیو فرکانس و التراساند از مهمترین روش های امروزی متخصصان پوست برای رفع و کاهش این عارضه است. به نظر می آید بهترین راهکار برای مقابله با ترک های پوستی، پیشگیری از بروز آنها است. متاسفانه همانطور که گفتیم این زخم ها ماندگار هستند و به سختی کم اثر می شوند. بهتر است زمانی که در خطر ابتلا به آنها می باشید، با مشاوره­ ی پزشک متخصص پوست، بهترین درمان را انتخاب نمائید تا حداقل از گسترش آنها جلوگیری کنید.

منبع : aad.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *