ورزشی

الپتیکال یا تردمیل؟ فواید و معایب هر دو را بخوانید

الپتیکال یا تردمیل؟ فواید و معایب هر دو را بخوانید

الپتیکال یا تردمیل دو تا از دستگاه های هوازی هستند که شما همیشه توی باشگاه به آن دسترسی دارید. هر دو دستگاه میتوانند یک تمرین هوازی و پرفشار را برای چربی سوزی و افزایش ظرفیت هوازی شما فراهم کنند. ولی خب هر گدام از این دو دستگاه هم مذایا و معایب خود را دارند.

آیا تردمیل در چربی سوزی تاثیرگذار تر است یا الپتیکال؟ کدام دستگاه را باید برای تمرین هوازی خود انتخاب کنید؟ تمام این سوال ها و حتی بیشتر از ان در این مقاله جامع پاسخ داده خواهد شد. که تمام مذایا و معایب تمرین با متود هر کدام از دستگاه توضیح داده میشود.

فواید تردمیل:

تنوع: از یک پیاده روی سریع تا یک تمرین سرعت بالا تردمیل رنج بیشتری از انتخاب را در سرعت و شیب و انواع برنامه های تمرینی به شما میدهد.

حرکات طبیعی بدن را تحریک میکند: هر چقدر که تکنولوژی بیشتر پیشرفت میکند غول های فیتنس و تناسب اندام بیشتر دستگاه های ناخوشایند و گیج کننده برای تمرین تولید میکنند! تردمیل شبیه سازی حرکت طبیعی انسان است و تمرین با ان باعث پیشرفت بدن در حرکات طبیعی مثل راه رفتن دویدن و جهش میشود.

تاثیر گذاری بیشتر: حرکت دادن وزن بدن در تمرین با تردمیل به میزان قابل تجهی تلاش و انرژی احتیاج دارد که نتیجه آن در بدن شما چربی سوزی بیشتر و عمیق تر است.

تحمل حمل وزن بیشتر: برخلاف باور های عموم در مورد تاثیر تردمیل بر روی استخوان ها و مفاصل راه رفتن و دویدن میتواند به قدرتمند تر کردن استخوان ها و عضلات کمک کند که باعث پایداری بیشتر بدن و مفاصل در هر سنی خواهد شد.

راهنمایی کوتاه و جامع برای انتخاب تردمیل در میان گزینه های سردرگم کننده
خواندن

استاندارد و تحقیق شده: تردمیل ها از زمان 1800 میلادی وجود دارند و از دستگاه های اساسی هر خانه و باشکاهی هستند. به همین دلایل به خوبی روی آن تحقیق شده و ساخته شده و در حال حاضر بهتر از هر دستگاه هوازی دیگری است.

معایب تردمیل :

میتواند به مفاصل اسیب وارد کند: دویدن روی تردمیل میتواند فشاری بر روی ستون فقرات لگن زانو و مفصل مچ پا قرار دهد البته موقعی که شما گرم نکرده باشید یا حرکات کششی پا را انجام نداده باشید و یا اینکه به کل زمان تمرین هوازی خود با سرعت بالا بدون استراحت بدوید. در حالی تردمیل های بی کیفیتی که دارای ضربه گیر های مناسب نیستند هم میتوانند تاثیر زیادی داشته باشند.

امنیت تمرین با دستگاه: تمرینات حرفه ای و با فشار بالا مانند دویدن در حالت شیب میتواند برای کسانی که مهارت انجام ان تمرین را ندارند خطرساز باشد.

جای دست ها معمولا طبیعی و مناسب نیست: بیشتر اوقات کاربر میخواهد که ضربان قلب خود را بداند و به ان هدف تمرینی خود برسد برای همین مساله تلاش میکند در حالی که میدود دسته های تردمیل را نگه دارد که این مسئله میتواند سخت و ناخوشایند باشد! (البته میتوان از بند های هوشمند ضربان قلب برای رغه این مشکل استفاده کرد)

مشکلات سطح دویدن: بعضی تحقیات نشان داده که سایز تسمه تردمیل میتواند باعث تغییر حالت دویدن یا راه رفتن افراد شود که تردمیل هایی با سایز تسمه باریک تر هستند و یا جنس تسمه مناسب نیست باعث این مسئله میشوند.

 

الپتیکال یا تردمیل؟ فواید و معایب هر دو را بخوانید 3

فواید الپتیکال:

تاثیر کمتر روی مفاصل: الپتیکال به بدن شما این اجازه را میدهد که حرکت دویدن را شبیه سازی کنید بدون اینکه باعث فشار جدی و تاثیرگذار روی مفاصل بیاورید.

تمرین کامل بدن با کش مقاومتی پاورباند
خواندن

تمرین دوجانبه: بیشتر الپتیکال ها الان به دسته های متحرکی مجهز هستند که به شما اجازه تمرین دادن همزمان بالاتنه و دست ها را با پاها میدهد.

گاه های جهت مخالف: بیشتر الپتیکال ها این امکان را میدهند که گام های مخالف بردارید که باعث فعال شدن گروه مختلف عضلانی شده و فشاری بیشتری روی عضلات چهار سر وارد میکند و یک مرحله بین تمرینی متفاوت را به شما میدهد.

بیشتر از چیزی که حس میشود تمرین میکنید: تحقیقات نشان داده که افراد در واقع فشار تمرینی بیشتر از ان چیزی که حس میکنند را هنگام استفاده الپتیکال دریافت میکنند. در این تحقیقات از افرادی خواسته شد که به میزان فشاری که در تمرین حس میکنند امتیاز دهند و نتیجه تحقیقات اکثریت افراد فشار تمرینی خود را با در نظر گرفتن ضربان قلبشان کمتر در نظر گرفته بودند. از این رو میتوان گفت که الپتیکال هم میتواند کالری سوزی نزدیک به تردمیل داشته باشد.

معایب الپتیکال:

پویایی کمتر: با یک تردمیل تنظیم کردن شیب و سرعت میتواند تنوع چشمگیری از شدت و نوع تمرین را به شما بدهد درحالی که بیشتر الپتیکال ها ضعف نبود این امکان شیب را دارند و یا اگر هم این امکان را دارند به تاثیر گذاری تردمیل نیست.

تحمل حمل وزن کمتر: درحالی که فشار کمتر میتواند به جلوگیری از مصدومیت کمک کند نکته منفی هم محسوب میشود به این دلیل که پدال های الپتیکال معلق و جدا از سطح زمین هستند و نبود تجمل حمل وزن که در دویدن بیشتر است احساس میشود . تمرین هایی با تحمل حمل وزن باعث تقویت استخوان ها و عضلات میشود و به شدت برای افراد مسن بهتر است و از پوکی استخوان جلوگیری میکند.

فوائد و نحوه صحیح تمرین با دستگاه های هوازی
خواندن

 

الپتیکال یا تردمیل؟ فواید و معایب هر دو را بخوانید 2

مقایسه چربی سوزی در الپتیکال و تردمیل:

یک تحقیق در دانشکده پزشکی ویسکانسین متوجه شده است که میانگین کالری سوخته شده با دویدن عادی روی یک تردمیل برای یک ساعت برابر با 705 تا 866 میباشد در مقایسه یک ساعت کار با الپتیکال تقریبا 773 کالری خواهد سوزاند. با توجه به این امار ها و مشاهدات دیگر تردمیل ممکن است برتری کمی در چربی سوزی نسبت به الپتیکال داشته باشد.

حرف اخر در مورد تردمیل و الپتیکال:

دستگاه الپتیکال میتواند برای تمرین هوازی کسانی که میخواهند استانه هوازی خود را افزایش دهند با کمترین فشار بر روی مفاصل و بدن مناسب است. تردمیل ها تنوع بیشتری در نوع تمرین و شدت ان به شما داده و موتور تردمیل شما را مجبور به حرکت کردن و تلاش بیشتر از مقدار روزانه خود میکند. اگه تجربه لازم در تمرینات دارید تمرین با تردمیل چربی سوزی بیشتری به شما میدهد و به این دلیل که شما تمام وزن بدن خود را تحمل میکنید. البته برای کسانی که مشکلات مفصلی متعدد دارند و تحمل وزن بدن همگام دویدن برای انها بد است بهتر است از الپتیکال استفاده کنند.

 

برای مشاهده انواع الپتیکال روی این لینک کلیک کنید

برای مشاهده انواع تردمیل روی این لینک کلیک کنید

 

راه های ارتباط با ما :

02191003039

09127364236

 

با ما در اینستاگرام همراه شوید !

اینستاگرام دلوکس کالا

2 دیدگاه در “الپتیکال یا تردمیل؟ فواید و معایب هر دو را بخوانید

  1. خسرو شاملو گفت:

    من این کامنت رو زدم که بدونی مطلبت رو خوندم.
    ممنون.

  2. مصطفی گفت:

    تردمیل فشار بیشتری میاره و کالری بیشتری هم میسوزونه ولی الپتیکال کالاورزشی هست که بیشتر روی عضله ها فشار میاره و برای کسایی که میخواین به بدنشون فرم بدن بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *