تغذیه و سلامت, ورزشی

آیا تاثیر ورزش در دوران کرونا ثابت شده است یا یک ریسک جدی است؟

آیا تاثیر ورزش در دوران کرونا ثابت شده است یا یک ریسک جدی است؟

بدون شک ورزش کردن در هوای آزاد، بهترین هدیه ای است که می توانیم به سلامتی بدنمان بدهیم؛ اما در این روزها سوال اصلی این است که آیا ورزش در دوران کرونا اساسا انتخاب درستی است؟

در رابطه با تاثیر ورزش بر کرونا بحث هایی جدی در جامعه پزشکی و ورزشی وجود دارد. در بسیاری از کشورهای اروپایی، شهروندان تنها به یک هدف می توانند از خانه خارج شوند و آن « ورزش کردن » است. در این کشورها قوانین سخت گیرانه ای برای طرح فاصله گذاری اجتماعی وضع شده است، اما به علت تاثیر ورزش بر کرونا شهروندان می توانند حداکثر یک ساعت و در اطراف خانه خود به ورزش مشغول شوند.

در این بین اما گروه دومی هم وجود دارند که خطر ویروس کرونا را به قدری جدی می دانند که حتی شهروندان برای ورزش در هوای آزاد نیز اجازه خروج از خانه های خود را ندارند.

اگر شما از علاقه مندان جدی ورزش در فضای آزاد هستید، مطالعه‌ی این مقاله می تواند برای شما بسیار جذاب باشد. در این مقاله از تاثیر ورزش بر کرونا و البته راهکارهای ورزش در دوران کرونا صحبت کرده ایم.

تصویر کلی : ورزش در دوران قرنطینه و خانه نشینی

علاقه مندان به پیاده روی و دویدن در فضای آزاد قطعا نمی توانند در برابر تصویر زیر آن هم در فصل بهار مقاومت کنند. آفتابی ملایم و نسیم لذت بخش در کنار دمایی متعادل که حتی تنبل ترین افراد را هم به سر شوق می آورد تا از خانه خارج شوند.

یکی از اولین اقدام ها توسط بسیاری از کشورهای دنیا در مواجهه با چالش کرونا، بستن اماکن ورزشی، پارک ها و مسیرهای پیاده روی بوده است. موضوعی با اولویت بالا در طرح فاصله گذاری اجتماعی که تقریبا در سراسر دنیا اما با اشکالی مختلف اجرایی شده است. بسیاری از شهروندان نیز از ترس درگیر شدن با این بیماری همچنان ناشناخته، ترجیح دادند این توصیه ها را جدی گرفته و در خانه بمانند.

آیا تاثیر ورزش در دوران کرونا ثابت شده است یا یک ریسک جدی است؟ 1

به صورت کلی ورزش در دوران کرونا ، چهره ای جدید و تجربه نشده را به تصویر کشیده است. تمام مسابقات ورزشی مهم، لیگ ها آماتور و حرفه ای و حتی المپیک 2020 توکیو لغو شده اند. پارک ها و فضاهای ورزشی که روزی مملو از افرادی بود که مشغول پیاده روی و دویدن بودند، این روزها کاملا خالی است.

تاثیر ورزش کردن بر کرونا

در این بین اما اصلی ترین سوال به این موضوع می پردازد که آیا با کمک تاثیر ورزش بر کرونا می توان همچنان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد تا از احتمال ابتلا به این بیماری کاست و یا در صورت مبتلا شدن، دوران درمان کوتاه تر و کم آسیب تری را پشت سر گذاشت؟

در طرف دوم سوالی مهمتر مطرح می شود، آیا ورزش در دوران کرونا به قدری دارای ریسک زیادی است که بهتر است از تمامی فعالیت ها خارج از خانه پرهیز کرد؟

قطعا اولین و مهمترین پیشنهاد ما « ترک نکردن کامل ورزش در دوران کرونا » است. زیرا بدون شک تقویت سیستم ایمنی بدن، اولین و مهمترین راهکار در عدم ابتلا به این بیماری است.

در عین حال شما در ایران این اجازه را خواهید داشت که بدون محدودیت از خانه خارج شوید. در نتیجه پیدا کردن محل هایی برای انجام پیاده روی در ساعات خلوت تر و با رعایت تمامی استانداردهای فاصله گذاری اجتماعی، می تواند خیال شما را از انجام یک ورزش مستمر روزانه راحت کند.

8 عدد از بهترین تمرینات هوازی در خانه
خواندن

آیا در حال حاضر اجازه دارم در هر فضایی که دوست دارم به ورزش کردن مشغول شوم؟

اگر شما هم همچون بسیاری از خوانندگان این مقاله ساکن ایران هستید، باید بدانید که در دوران چالش کرونا شما اجازه حضور در پارک ها و فضاهای ورزشی عمومی را نخواهید داشت. ضمنا تمامی سالن ها و باشگاه های ورزشی نیز تعطیل می باشند. اما در طرح فاصله گذاری اجتماعی ایران، شما بدون هیچ گونه محدودیتی می توانید در فضاهای عمومی و شهری حضور داشته باشید. در نتیجه ورزش در دوران کرونا برای افرادی که در ایران زندگی می کنند، نا ممکن نیست.

همان طور که گفتیم تاثیر ورزش بر کرونا امری کاملا اثبات شده است. در نتیجه اگر پیاده روی روزانه بخشی از برنامه سلامتی و تناسب اندام شما است، می توانید مسیرهایی خلوت را در ساعات کم تردد انتخاب کرده و با استفاده از تجهیزات محافظتی همچون ماسک و دستکش، به پیاده روی و دویدن بپردازید.

در طول پیاده روی و به ویژه دویدن باید حواستان باشد تا از هر گونه برخورد دست با صورت و به ویژه مجاری تنفسی خود اجتناب کنید.

جالب است بدانید تنها در چند کشور دنیا از جمله اسپانیا، ایتالیا و هند، شما با هیچ بهانه ای اجازه خروج از خانه ندارید و حتی ورزش در دوران کرونا در تمامی اماکن عمومی و خیابان های اطراف منزلتان نیز ممنوع است.

ورزش و کرونا

در صورتی که در این کشورها از خانه خارج شوید، پلیس شما را به منزل هدایت کرده و شامل جریمه نقدی نیز می گردید.

در کشورهای دیگر همچون اتریش، فرانسه و برخی از ایالت های آلمان، شما می توانید برای یک ساعت به صورت روزانه از منزل برای ورزش البته به صورت انفرادی خارج شده ولی نباید خیلی زیاد از خانه خود دور شده باشید.

این قانون با محدودیت های کمی بیشتر در انگلستان و هلند نیز اجرا شده است. در این کشورها کارشناسان ورزشی و بهداشتی، بیشترین تاکید را بر روی تاثیر ورزش بر کرونا و درمان و مقاومت عمومی بدن قرار داده اند.

ضمنا یک نگرانی عمومی نسبت به عواقب جهانی پسا کرونا بر سلامت افراد جامعه نیز وجود دارد. کارشناسان در این کشورها اعتقاد دارند که افراد زیادی پس از پایان چالش کرونا با مشکلات سلامتی و به خصوص اضافه وزن مواجه خواهند شد. با این حال که تقریبا در تمامی این کشورها باشگاه های ورزشی کاملا تعطیل است، اما بودجه هایی جدی و هنگفت برای تشویق و خلق امکان های جدید برای ورزش در خانه در نظر گرفته شده است.

در انگلستان و آمریکا این بودجه چیزی در حدود نیم میلیارد دلار است. پس می توان نتیجه گرفت با تمام محدودیت ها در طرح فاصله گذاری اجتماعی، باور به تاثیر ورزش بر کرونا امری اثبات شده و جهانی است.

9 عدد از فواید تمرینات کششی به همراه چند نکته طلایی برای شروع
خواندن

آیا بهتر نیست در این دوران، ورزش کردن را متوقف کنم؟

پاسخ ما قطعا خیر است. تقریبا تمامی جوامع پزشکی در سراسر دنیا اعتقاد دارند با تقویت سیستم ایمنی از طریق ورزش، نه تنها احتمال ابتلا به این بیماری کمتر خواهد شد، بلکه در مواجهه با این بیماری نیز فرد ورزشکار با عوارض و سختی های کمتری دوران بیماری را پشت سر می گذارد.

تا امروز هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا کشف نشده است و این بدان معنی است که تنها ابزار دفاعی ما همان سیستم ایمنی بدن خودمان است.

سازمان بهداشت جهانی به تمام افراد بزرگسال توصیه کرده تا تاثیر ورزش بر کرونا را جدی بگیرند. WHO به طور جد تاکید دارد تا تمامی افراد جامعه با توجه به میزان آمادگی جسمانی‌شان هفته ای 150 تا 300 دقیقه ورزش کنند.

افراد دارای بیماری های قلبی وعروقی، تنفسی، دیابت و انواع سرطان ها، در مواجهه با ویروس کرونا بسیار آسیب پذیرتر هستند. توصیه‌ی پزشکان قبل از بروز این چالش نیز به این دسته از افراد، تقویت مداوم سیستم ایمنی بدن بوده است.

در نتیجه ورزش در دوران کرونا نه تنها برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش بلکه برای تمامی افراد امری ضروری است.

از منظری دیگر نیز تاثیر ورزش بر کرونا می تواند بسیار کاربردی و راهگشا باشد. یکی از اولین آسیب ها به سیستم دفاعی بدن، بالا بودن سطح استرس عمومی ما است.

در این دوران یک استرس و دغدغه جهانی، تمام ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. نگرانی از ابتلا به این بیماری ناشناخته، بدون شک ذهن تمام ما را حتی پس از چند دقیقه خروج از منزل و یک خرید ساده، درگیر کرده است.

ورزش در دوران کرونا می تواند سطح این استرس را کاهش داده و به کمک آن از تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن کاست.

آیا تاثیر ورزش در دوران کرونا ثابت شده است یا یک ریسک جدی است؟ 2

آیا ورزش کردن انفرادی در فضای آزاد واقعا ریسک دارد؟

در حقیقت هر فعالیتی که موجب شود تا فاصله گذاری اجتماعی رعایت نگردد، خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می دهد.

یک دغدغه دیگر و باور عامیانه، احتمال ابتلا به این بیماری از طریق هوا است. تا امروز هیچ گونه سند علمی برای اثبات این موضوع ثبت نشده است.

در نتیجه افزایش میزان تنفس به صورت دم و بازدم در هنگام ورزش، آسیبی را متوجه ورزشکار نخواهد کرد. به همین دلیل اگر به صورت انفرادی به پیاده روی یا دویدن خارج از خانه مشغول شوید، ورزش در دوران کرونا ریسک ابتلا به آن را به هیچ وجه افزایش نخواهد داد. البته باید همواره به خاطر داشته باشید که از تجمع به هر دلیلی حتی « ورزش » پرهیز کنید.

یک توصیه مهم ایمنی دیگر آن که هرگز اشیایی که احتمال لمس کردن آن توسط گروه زیادی از افراد وجود دارد را لمس نکنید. این وسایل قطعا شامل ابزارهای ورزشی در پارک ها و فضاهای عمومی می باشد.

پس از بازگشت به خانه لباس و کفش ورزشی خود را در محدوده ای نزدیک به درب خروجی درآورده و دست های خود را به صورت کامل و برای حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

4 راه برای تقویت سلامت مغز در صورت ابتلا به روماتیسم مفصلی
خواندن

آیا برای ورزش در دوران کرونا در محیط خارج از خانه باید از ماسک استفاده کنم؟

استفاده از ماسک بدون شک بر روی فرآیند تنفس و دم و بازدم شما تاثیر می گذارد. ضمنا هر چه از زمان پیاده روی و دویدن بگذرد، تعداد تنفس شما افزایش یافته و شروع به عرق کردن می کنید.

این موضوع باعث می شود تا استفاده از ماسک برایتان آزار دهنده باشد. حالا سوال این جا است که « آیا استفاده از ماسک، امری ضروری است؟ » پاسخ ما به این سوال « خیر » است.

اگر نکات ایمنی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم را جدی بگیرید، شما برای ورزش کردن نیاز به هیچ گونه وسایل حفاظت شخصی نخواهید داشت.

باید این باور غلط را کنار بگذارید که همیشه ابری از ویروس به دنبال شما است!

تنها کاری که باید انجام دهید این است که از تجمعات دوری کنید. قطعا و در فضای آزاد و در حال ورزش انفرادی، هیچ ریسکی شما را تهدید نخواهد کرد به شرط آن که از لمس کردن اشیا بپرهیزید و از آن مهمتر، هرگز دستتان را به صورتتان نزنید.

در انتهای این بخش جالب است بدانید در برخی از کشورهای دنیا از جمله اسلواکی و ویتنام، تمامی افراد می بایست به صورت اجباری در فضاهای عمومی ماسک به صورت داشته باشند.

بالاخره تا گذر از این دوران، کجا می توانم ورزش کنم؟

در همه جا به شرط آن که در ارتباط با دیگران نباشید. خانه ایمن ترین و ایده آل ترین محل برای ورزش در دوران کرونا است.

دوره های ورزشی و فیلم های آموزشی متعددی در حال حاضر در رسانه های تصویری اینترنتی همچون یوتیوب و آپارات به اشتراک گذاشته شده است و همچنین شما می توانید از طریق عضویت در صفحات متعدد ورزشی در اینستاگرام، برنامه های استاندارد ورزش روزانه را دنبال کنید.

این قانون را به خاطر داشته باشید که در دوران چالش بیماری کرونا، شما باید از ارتباط مستقیم با جمع پرهیز کنید نه آن که از ورزش کردن پرهیز کنید!

تاثیر ورزش بر کرونا امری غیر قابل انکار است و در صورتی که ورزش در دوران کرونا را فراموش کنیم، قطعا جامعه جهانی پس از گذار از این بحران، با بحران سلامتی عمومی و جدی تری مواجه خواهد شد.

از همین امروز یک برنامه منظم ورزشی با حداقل 30 دقیقه فعالیت روزانه را انتخاب کنید. این فعالیت بهتر است شامل ورزش های هوازی و کمی تمرینات قدرتی باشد تا به کمک آن علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدنتان، تناسب اندام خود را نیز حفظ کنید.

این مطلب را نیز بخوانید :

انتخاب تغذیه مناسب رکن اصلی سلامتی و تناسب اندام

ضمنا توجه به تغذیه تا گذر از دوران قرنطینه و خانه نشینی، اهمیت بسیاری دارد. اجازه ندهید بیماری کرونا، تناسب اندام و سلامت عمومی بدن شما را این بار از طریق بی تحرکی تهدید کند. در وب سایت دلوکس کالا مقالات راهنمای بسیاری برای انجام تمرینات ورزشی در خانه تهیه شده است که به شما توصیه می کنیم آنها را از دست ندهید.

منبع : dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *