ماساژ

آشنایی با فواید روغن آرنیکا

آشنایی با فواید روغن آرنیکا

در این مقاله قصد داریم شما را با فواید روغن آرنیکا آشنا کنیم. از بدو تولد ابتدایی ترین راه های درمان و پزشکی، گیاهان و عصاره‌ی آنها نقشی اساسی در تامین مواد اولیه دارویی را داشتند.

این موضوع تا به امروز هم ادامه داشته و برای اثبات آن تنها کافی است نگاهی به انواع تولیدات آرایشی، بهداشتی و دارویی داشته باشید. پایه‌ی بسیاری از محصولات امروزی، عصاره یا روغن گیاهان هستند.

عصاره و روغن گیاه آرنیکا یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین مواد طبیعی است که کاربردهای فراوانی در طب های مختلف داشته است.

روغن آرنیکا چیست؟

برای آن که با فواید روغن آرنیکا بیشتر آشنا شوید، لازم است در ابتدا کمی در مورد این گیاه بدانید. در واقع روغن آرنیکا از گل و ریشه‌ی گیاهی با همین نام استخراج شده و سال ها است که به عنوان دارویی تحسین شده مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه ریشه در اروپای شرقی و بخش هایی از سیبری دارد. ضمنا در بخش های کوهستانی آمریکای شمالی و در ارتفاع بالاتر از 3000 پا از سطح دریا، این گیاه کشت می شود. می توان گفت تنها دلیل پرورش آرنیکا، کاربردهای دارویی و استخراج روغن از آن است. روغنی که به آرنیکا مونتانا نیز شهرت دارد.

آرنیکا از نظر شکل ظاهری، از خانواده‌ی گل آفتاب گردان بوده و شباهت بسیاری زیادی نیز به آن دارد. البته ابعاد آن تا حد زیادی کوچک تر از یک گل آفتابگردان کامل است.

روغن این گیاه به ویژه از گونه‌ی آرنیکای مونتانا، دارای مقادیر بسیاری از مواد ضد التهاب و درد است و همین خواص از ابتدا مورد توجه گیاه شناسان دارویی قرار گرفت. البته با گذر زمان، تولیدات متنوعی از آرنیکا با کاربردهای گوناگون ساخته شد.

استفاده از این روغن بر روی پوست، احساس گرما ایجاد کرده به خودی خود می تواند آرام بخشی طبیعی برای بسیاری از دردهای ناحیه‌ی پوست و عضله باشد.

همان طور که گفتیم با این حال که ریشه‌ی این گیاه در اروپای شرقی و شمالی است؛ اما در حال حاضر اصلی ترین مرکز تامین آن، آمریکای شمالی می باشد.

روغن Arnica

این گیاه زیبا دارای برگ هایی کشیده و گلبرگ هایی زرد و نارنجی است که طول آنها 5 تا 7 سانتیمتر است.

خاصیت ضد التهابی آرنیکا، از ماده ای با نام هلنالین است. جالب است بدانید هلنالین با تمام خواص معجزه آسای خود، به صورت خالص و رقیق نشده بسیار سمی و خطرناک است.

هلنالین موجود در آرنیکا که پایه‌ی بسیاری از روغن ها، پمادها و حتی داروها است، تا حد بسیار زیادی رقیق شده تا تاثیرگذاری آن بیش از حد توان سیستم ایمنی در مواجهه با آن نباشد.

آشنایی با فواید روغن آرنیکا 3

اصلی ترین کاربردهای روغن آرنیکا چیست؟

اصلی ترین شهرت روغن آرنیکا، کاربردهای آن در میان ورزشکاران و به صورت روغن های ماساژ و پمادهای ضد درد است. اما این گیاه شگفت انگیز تاثیرات بسزایی در درمان های متنوع و گاها بی ارتباط از یکدیگر دارند.

پیش از آن که به سراغ اصلی ترین دلایل استفاده از آرنیکا برویم، بد نیست که با فواید روغن آرنیکا در درمان و تسریع فرآیند گذار از بیماری های مختلف، کمی آشنا شوید.

درمان بی خوابی با ماساژ
خواندن

کاربردهای آرنیکا در هامیوپاتی

بی هیچ شکی از آرنیکا بیش از هر طب دیگری در هامیوپاتی استفاده می شود. از مرسوم ترین چالش هایی که آرنیکا می تواند موجب درمان یا تسهیل فرآیند درمانی شود، می توان به آرتروز، زونا، التهاب های دیابتیک، دردهای پس از جراحی و حتی برخی از انواع سرطان ها اشاره کرد. البته باید به خاطر داشته باشید که برای هر فرآیند درمانی، مشاوره‌ی پزشک ضروری است.

مشاهدات کلینیکی فراوانی نیز در کنار آزمایشات گوناگون، فواید روغن آرنیکا را اثبات کرده اند.

فواید روغن آرنیکا بسیار گسترده و متنوع است؛ اما به طور کلی می توان آن را به 3 شاخه‌ی اصلی زیر تقسیم کرد که در عنوان بعد با آنها آشنا خواهید شد.

فواید روغن آرنیکا در کاهش التهاب و تورم

عصاره‌ی رقیق شده‌ی روغن آرنیکا بیش از هر چیز دیگری به خاطر خواص ضد التهابی آن شهرت دارد. از گذشته های دور تا به امروز از این روغن معجزه آسا در درمان انواع التهاب های پوستی و تورم های ماهیچه ای استفاده شده است.

تنوع محصولات متنوع که پایه‌ی آنها روغن آرنیکا است، نشان دهنده‌ی توانایی های بی رقیب این گیاه در درمان ماندگار و آرامش بخشی به بافت های آسیب دیده است.

از روغن آرنیکا محصولات متنوعی تولید می شود که از روغن ماساژ تا کرم های دارویی ضد التهاب، گسترده هستند. ضمنا خواص دارویی این گیاه در کاهش التهاب و تورم، آن را به اولین انتخاب طبیعی در مواجهه با این چالش تبدیل کرده است.

فواید روغن آرنیکا در کاهش درد

از دیگر کاربردهای شناخته شده‌ی روغن آرنیکا می توان به خاصیت ضد درد طبیعی آن اشاره کرد. عصاره‌ی رقیق شده‌ی آرنیکا را می توان در بسیاری از کرم های ورزشی ضد درد و گرفتگی مشاهده کرد. به کمک ماساژ و جذب آرنیکا از طریق پوست می توان بسیاری از دردهای عضلانی و مفاصل را التیام داد.

توانایی آرنیکا در کاهش درد تا حدی است که در بسیاری از طب های مکمل، از این عصاره‌ی ارزشمند در کاهش عوارض و دردهای بعد از جراحی نیز استفاده می شود. ضمنا و قطعا معروف ترین کاربرد روغن آرنیکا در این زمینه را می توان در ده ها روغن ماساژ مشاهده کرد که پایه‌ی آنها گیاه آرنیکا است.

اولین انتخاب هر ماساژوری در مواجهه با مراجعینی که از دردهای مزمن گلایه دارند، ماساژ درمانی با این روغن است. از مهمترین فواید روغن آرنیکا در میان تمامی مزایای آن، قطعا باید به کاهش دردهای مزمن اشاره کرد.

فواید روغن آرنیکا در تقویت و حمایت از سیستم ایمنی

بسیاری از عصاره‌های طبیعی با خواص منحصر به فرد خود، تاثیرات مثبتی بر روی سیستم ایمنی بدن داشته و می توانند از آن در مقابله با بیماری ها و عفونت ها حمایت کنند. عصاره‌ی روغن آرنیکا یکی از به نام ترین راهکارهای طبیعی در این سرفصل است.

خواص رایحه روغن ماساژ لیمو در ماساژ رایحه درمانی
خواندن

همان طور که پیشتر گفتیم، این گیاه تاثیر فوق العاده ای بر روی عفونت و التهاب دارد و این خاصیت به راحتی تا حجم زیادی از فشار وارده بر سیستم ایمنی بدن در مواجهه با این مشکلات را می کاهد.

از مهمترین فواید روغن آرنیکا در این زمینه می توان به درمان های بلندمدت بیماری های مزمن که تا حد زیادی از قوای سیستم ایمنی می کاهند، اشاره کرد.

ضمنا استفاده از روغن این گیاه، راه حلی طبیعی و با آسیب های جانبی محدود است؛ البته و همچون همیشه به شما توصیه داریم پیش از استفاده های دارویی و بلندمدت از آن، با پزشک خود مشورت کنید.

مهمترین کاربردها و فواید روغن آرنیکا به ویژه برای ورزشکاران

بدون شک هر شخصی که از دردهای مزمن عضلانی و گرفتگی های آن رنج می برد، با یک بار استفاده از این روغن می تواند تفاوت در درمان و آرامش بخشی را تجربه کند. این موضوع به ویژه برای ورزشکاران و علاقه مندان به فیتنس، می تواند فوایدی محسوس و کاربردی داشته باشد.

این ورزشکاران در بسیاری از مواقع با دردهای حاد ناشی از رگ به رگ شدن ماهیچه ها مواجه هستند. این ناراحتی رایج، معمولا به علت فشار وارده‌ی بالا به عضلات به وجود می آید. در نتیجه روغن آرنیکا در این مواقع می تواند با کاهش التهاب و تورم ماهیچه ای، به سلامت ترین شکل ممکن، دوران ریکاوری را تسریع بخشیده و از دردهای آن بکاهد.

این موضوع مشهورترین و پرکاربردترین روش استفاده از روغن آرنیکا است؛ اما فواید روغن آرنیکا تنها به این عنوان ختم نمی شود.

ماساژ موضعی به کمک این روغن می تواند تا حد زیادی موجب کاهش التهاب و درمان موارد زیر گردد :

  • دردهایی با ریشه‌ی روماتیسمی از جمله آرتروز
  • درمان اسپاسم های عضلانی
  • کاهش التهاب و خارش نیش حشرات
  • رفع برخی از مشکلات پوستی
  • رفع سریع تر آثار کبودی و التهاب های ناشی از آن

همان طور که می بینید به صورت کلی استفاده از روغن آرنیکا، راهکاری قدیمی اما موثر در کاهش درد و التهاب است. البته باید در نحوه‌ی استفاده و دوز آن نیز توجه ویژه ای داشت.

برخی از افراد ممکن است به این گیاه و روغن استخراج شده از آن حساسیت هایی نشان دهند که بلافاصله باید درمان را متوقف کرده و با پزشک متخصص مشورت داشته باشند.

آیا ماساژ با روغن آرنیکا می تواند موثر واقع شود؟

آرنیکا یکی از روغن های پایه و محبوب در آروماتراپی است. از این روغن به تنهایی یا در ترکیب با رایحه های دیگر به طور معمول استفاده می کنند.

عطر روغن ماساژ آرنیکا بسیار خوشایند و دارای ترکیبی از رایحه های شیرین و تند همچون آناناس و مریم گلی است.

اصلی ترین کاربرد روغن ماساژ آرنیکا در آروماتراپی هم همچون خواص درمانی آن است و می تواند در زمانی کوتاه دردها و گرفتگی های ماهیچه ای و التهاب های سطح پوست را درمان کند.

از دیگر فواید روغن آرنیکا می توان به حالت گرم کنندگی آن در مواجهه با پوست اشاره کرد. در نتیجه ماساژ با این روغن، یک انتخاب ایده آل برای ورزشکارانی است که دچار کشیدگی و یا آسیب دیدگی ماهیچه شده اند.

آشنایی با فواید روغن آرنیکا 1

درمان آرتروز به کمک آرنیکا

اصلی ترین داروی رایج برای درمان دردهای آرتروزی در پزشکی رایج، داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب است که به آنها به اختصار NSAIDs می گویند. هامیوپات ها و پزشکان سایر طب های سنتی اعتقاد دارند آرنیکا با توجه به خواص ضد التهابی خود می تواند پیشنهادی منطقی و ایمن برای جایگزینی این داروی تهاجمی باشد.

کایروپراکتیک چیست؟ با فواید کایروپراکتیک بیشتر آشنا شوید
خواندن

در یک تحقیق جامع که در مجله‌ی پزشکی Cochrane Database of Systematic Reviews به چاپ رسید، نتایج هفت تحقیق مجزا نشان می دهد که افراد دارای آرتروز دست واکنش های مناسبی به درمان آرنیکا نشان داده اند.

به 2 گروه هدف این آزمایش آرنیکا و ادویل جهت کاهش درد و التهاب داده شد. گروهی که از ژل آرنیکا استفاده کرده بودند نتایج تقریبا یکسان و رضایت بخشی نسبت به مصرف کنندگان ادویل داشته اند.

البته عوارض جانبی گروهی که با آرنیکا درمان شده بودند نسبت به ادویل بیشتر بود. برخی از آنها دچار گرفتگی و درد عضلانی شده بودند.

درمان دردها و کبودی های بعد از جراحی

طرفداران آرنیکا اعتقاد دارند این داروی طبیعی می تواند بسیار سریع آثار تورم و کبودی بعد از جراحی را درمان کند. در سال 2016 و پس از تایید مجله‌ی پزشکی American Journal of Therapeutics به صورت رسمی استفاده از داروی آرنیکا را به عنوان جایگزینی برای داروهای ضد التهابی پس از جراحی اعلام کرد.

این مجله همچنین از آرنیکا به عنوان راهکار سریع و سلامت و برای درمان انواع اِدِم نیز نام برده است. البته استفاده از آن باید به صورت دقیق زیر نظر پزشک بوده تا فرمولاسیون، دوز و روش استفاده کاملا کنترل شده باشد.

عوارض جانبی احتمالی در استفاده از آرنیکا

آرنیکا می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند به ویژه اگر تا حد زیادی رقیق نشده باشد. بیشترین آمار عوارض جانبی مصرف نیز مرتبط با استفاده خوراکی از این دارو بوده است.

شایع ترین عوارض جانبی مصرف آرنیکا، ایجاد واکنش های آلرژیک سطح متوسط است. جایی که بیمار دچار آزردگی خفیف شده اما با گذشت زمان از شدت التهاب و تهاجمی بودن آلرژی کاسته می شود.

تحقیقات نشان می دهد واکنش آلرژیک به آرنیکا در بین افرادی است که سابقه واکنش های آلرژیک به ویژه به گیاهان گرم را دارند.

آرنیکا همچنین می تواند به صورت مقطعی باعث بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب شود. البته این احتمال در مواقعی که پماد یا روغن آن بر روی سطح پوست باز استفاده شود، افزایش می یابد.

این مطلب را نیز بخوانید :

ماساژ رایحه درمانی و خواص رایحه های روغن ماساژ

لازم است بدانید تقریبا در تمامی راهکارهای استفاده از آرنیکا، عصاره‌ی این گیاه تا حد بسیار زیادی رقیق شده تا استفاده از آن کاملا ایمن باشد. فواید روغن آرنیکا بسیار گسترده و قابل تعمق است، البته همچون همیشه به شما توصیه می کنیم پیش از هر تصمیم گیری برای استفاده از آن، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : verywellhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *