ورزشی

کدام یک مناسب شما است؟ تی آر ایکس یا کراس فیت؟

کدام یک مناسب شما است؟ تی آر ایکس یا کراس فیت؟

امروز به سراغ دو ورزش و تمرین پرطرفدار و فوق العاده آمده ایم و قصد داریم به شما بگوییم تی آر ایکس یا کراس فیت ! کدام مناسب شما است؟

آیا اهل ورزش هستید؟

امروزه و در این عصر پر تنش،عموم افراد دوست دارند خوش اندام باشند و برای دستیابی به این تناسب اندام، مدام به دنبال راه هایی جدید و البته آسان هستند. بهترین راهی که در کمترین زمان آنها را به اندام ایده آل‌شان برساند.

اما بهترین راه چیست؟

آیا راهی سریع و پایدار وجود دارد؟

آیا تا به حال اسم ورزش های تی آر ایکس و کراس فیت را شنیده اید؟

یا می دانید تی آر ایکس و کراس فیت برای چه اهدافی ایجاد شده اند؟

برای بسیاری از افراد سوالات گوناگونی مانند تی آر ایکس چیست؟ یا کراس فیت چیست؟ و یا چه تفاوتی بین این دو رشته وجود دارد؟ پیش می آید، در ادامه سعی داریم تا به این سوالات پاسخی مناسب دهیم.

و از همه مهمتر به شما بگوییم کدام یک از این گروه تمرینات مناسب شما است.

همراه ما باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

تی آر ایکس یا کراس فیت ؟ مسئله اصلی چربی سوزی و تناسب اندام است

به نظر می ‌رسد تعداد بی شماری از ورزش ها و برنامه ‌های تناسب اندام برای کاهش وزن و عضله سازی طراحی شده اند.

اما بهترین برنامه و ورزش برای هر شخص چیست؟

آهسته و آسان آغاز می ‌کنیم، می ‌خواهیم در مورد دو ورزش محبوب تی‌ آر ایکس و کراس‌ فیت که هرکدام دارای مزایای زیادی هستند صحبت کنیم. بر آن هستیم تا تکنیک و اهداف هر رشته و اینکه چه کسی بیشترین بهره از کدام‌ یک را می‌ برد؛ تجزیه و تحلیل کنیم.

 باید بگوییم تناسب اندام کاربردی، رشته ‌ای از ورزش است که با هدف بالا بردن استقامت بدن در زندگی روزمره انجام می‌ شود. برخلاف تمرینات بیش از حد برای ساختن بازوهای غول پیکر که تاثیری هم در زندگی روزمره ندارند، تمرینات تناسب اندام استفاده همزمان از ورزش‌ ها برای تقویت عضلانی و ایجاد ثبات، بهبود تعادل و قدرت تمرکز برای زندگی بهتر را پیشنهاد می‌ دهد.

در هر  حال تی آر ایکس و کراس فیت جز رشته‌ی تناسب اندام عملکردی ( یا کاربردی ) هستند و غالبا افراد تصور می ‌کنند که این دو ورزش مکمل یکدیگر هستند. اما باید بدانید که بیشتر اوقات فعالیت‌ های سنگین مانند Calisthenics و Cross fit به منظور تقویت و نتایج مطلوب با آموزش TRX همراه می ‌شوند.

اتفاقا در پایان این مقاله و در جمع بندی هم شما به این نتیجه خواهید رسید! جایی که بسیاری از مربیان ورزشی هم دریافته اند این دو ورزش و سبک تمرینی در کنار هم نتایجی به مراتب بهتر دارند.

کدام یک مناسب شما است؟ تی آر ایکس یا کراس فیت؟ (2)

اما تفاوت تی آر ایکس و کراس ‌فیت چیست؟

بیایید تا مشخصا تفاوت این دو رشته را بررسی کنیم!

تی آر ایکس از کجا آمد و چرا تا این حد محبوب شد؟

TRX مخفف کلمه Total Resistance Exercise است و باید گفت که نمی ‌توان روی آن برای هدف لاغری حساب باز کرد. اما ورزشی است که برای حجیم کردن عضلات کاربرد دارد و برای برقراری تعادل بسیار مناسب است.

در همین ابتدای کار باید بدانید که تمرکز تی آر ایکس بیش از آنکه بر روی عضله سازی یا چربی سوزی باشد، بشتر بر روی افزایش استقامت عمومی بدن و افزایش تعادل است. آگاهی به این موضوع برای تصمیم گیری در پاسخ سوال تی آر ایکس یا کراس فیت قطعا رویکرد دقیق تری به شما ارائه خواهد کرد.

خرید تردمیل تایوانی ، تردمیل ساخت تایوان
خواندن

ورزش تی آر ایکس در ابتدا  به سال 1997 توسط یک افسر فرمانده نیروی دریایی امریکایی، بنام رندی هتریک و با هدف ایجاد استقامت در بین سربازان با توجه به کمبود ابزارهای ورزشی ابداع شد. به دلیل کم حجم بودن وسیله‌ ورزشی و نصب آسان در ارتش ماندگار شد. در عرض بیست سال آینده ورزش تی ‌آر ایکس از ارتش به سایر سالن ‌های ورزشی تعمیم یافت و طرفدارانی با اهداف متنوع و با استفاده از حداقل تجهیزات برای خود بدست آورد. 

کراس فیت یا تی آر ایکس

امروزه ورزش تی آر ایکس در بین عموم افراد با هدف بالا بردن استقامت و فرم دهی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از اهداف اصلی برای معرفی و فروش تجهیزات تی‌ آر ایکس، نکاتی چون مینیمالیسم (حداقل‌گرایی)، قابلیت حمل آسان، انعطاف‌پذیری و دوام  را می‌ توان نام برد.

همانطور که می ‌دانید هر رشته ‌ای با خلاقیت ‌ها و اهداف خاصی مهندسی می‌ شود؛ اما همگی حول چند مفهوم اصلی می ‌چرخند.

مفاهیمی که در واقع اهداف و روش ارتباط با طرفداران را تعریف می کنند.

با رشد و گسترش هر رشته، تجهیزات آن رشته هم با اهداف خاصی رشد و توسعه پیدا می ‌کنند در حالی‌که همزمان به دور محور اصلی می‌ چرخند و آن مفاهیم اصلی نیز در حال رشد هستند.

تی آر ایکس به زبان ساده

سیستم‌ های مختلف تی‌ آر ایکس متشکل از چند بند و دستگیره متصل به تکیه گاه ‌های درب یا پایه ‌های دیواری معلق می‌ باشد که سعی دارد با همین تجهیزات برای مشتریان یک سالن ورزشی خانگی موثر و متحرک ایجاد کند.

در حالی که هدف تناسب اندام است، تی آر ایکس تمرکز عمده ‌ای بر انعطاف ‌پذیری و بالا بردن قدرت دارد و جالب ‌تر اینکه این ورزش در همه جا می‌ تواند قابل دسترس باشد. شاید یکی از اصلی ترین تفاوت ها در ورزش با تی آر ایکس یا کراس فیت همین سرفصل در دسترس بودن باشد.

در سال‌های اخیر، ورزشکاران بسیاری از‌ رشته‌ های ورزشی، تی‌ آر ایکس را به مجموعه تمرینات خود اضافه کرده‌ اند، و غالبا از تمرینات تعلیقی به عنوان راهی برای هدف قرار دادن عضلات خاص و افزایش تحرک چرخشی استفاده می ‌کنند.

جالب توجه کسانی که دوست دارند مستقل ورزش کنند!

در دسترس بودن یک ویژگی بسیار مهم برای ورزش ها است. این ویژگی به ویژه در عصر شلوغ و پر تنشی که در آن زندگی می کنیم، اهمیتی دو چندان دارد. وقتی که محدودیت های زمانی به ما اجازه نمی دهد با فراغ بال به باشگاه ورزشی رفته و تمرینات خود را دنبال کنیم. یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت تی آر ایکس یا کراس فیت ( البته در مورد کراس فیت کمتر! ) هم به همین ویژگی آنها باز می گردد.

تی آر ایکس را می‌توان در خانه، پارک، یا اتاق هتل خود به آسانی و به تنهایی انجام دهید

چرا کراس فیت را دوست داریم؟

کراس فیت در سال 2000 توسط Greg Glassman، یک ژیمناست جوان ابداع شد. او برای پیشروی در میدان حرفه ‌ای خود به تمرین با وزنه و ابزار سایر ورزش‌ ها روی آورده بود. سال‌ ها بعد با گسترش و توسعه فراوان رشته‌ کراس ‌فیت حاضر به وجود آمد. می‌ توان کراس فیت را در شمار ورزش‌ های هوازی نیز قرار داد.

۱۰ تمرین ورزشی مفید برای تقویت زانو
خواندن

این رشته دارای برنامه تمرینی متنوعی است که شامل تمرینات متناوب سنگین، وزنه برداری و کالیتنیک (ورزشی که از وزن بدن استفاده می ‌شود و قابلیت انجام در هر مکانی را دارد) در یک برنامه جامع است.

این برنامه متنوع همچون هر ورزش دیگری در طول سالیان ارتقاء یافته و امروزه به یک راهکار کارآمد، جذاب و محبوب تبدیل شده است.

به عقیده‌ی بنیان گذار کراس فیت، زندگی دست و پنجه نرم کردن با چالش ‌های پیشرو و رویدادهای غیر منتظره آن است. اینکه چطور باید رنج و سختی را پذیرفت و بر آن غلبه کرد. تنوع تمرینی در کراس فیت باعث می‌ شود تا ورزشکار هر جلسه، چالش‌ های جدید و سنگین را بپذیرد.   

در انتخاب تی آر ایکس یا کراس فیت شما می بایست فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرد، که در این بین ویژگی های هر تمرین بسیار اهمیت دارد.

تی آر ایکس یا کراس فیت ؟ شباهت ها و تفاوت ها

همانند تی آر ایکس، کراس فیت نیز خود را جزء رشته‌های تناسب اندام می‌ داند، هرچند تجهیزات مورد نیاز و مدل تجاری آن بسیار متفاوت است.

مراکز ورزشی و ورزشگاه ‌ها در سراسر جهان تمایل دارند که به مراکز وابسته به کراس ‌فیت ملحق شوند، چون در ازای آموزش برنامه و پشتیبانی محصول، هزینه‌ ای بیشتر دریافت می کنند. هرچه تعداد متعددی از این مراکز وابسته وجود داشته باشد، این برنامه نیز رشد و توسعه‌ی بیشتری خواهد داشت. در نتیجه محبوبیت کراس فیت در میان ورزشکاران تازه کار، بیشتر از تی آر ایکس است.

یک مزیت رقابتی دیگر کراس فیت در برابر تی آر ایکس توان چربی سوزی و عضله سازی بیشتر این ورزش است.

جایی که کراس فیت مطابقت بیشتری با هدف ورزش کردن بیشتر ما دارد!

کدام یک مناسب شما است؟ تی آر ایکس یا کراس فیت؟ 3

شاید بزرگ‌ترین تفاوت بین برنامه‌ های تی ‌آر ایکس و کراس فیت درباره تجهیزات مورد استفاده آن‌ ها در مراکز ورزشی و در خانه شما باشد.

در واقع کراس‌ فیت از ابزار ورزشی مانند کتل بل (دمبل روسی: یک وزنه شبیه یک توپ با دستگیره)، طناب پرشی، تجهیزات مرسوم بدنسازی، باندهای مقاومتی (مانند تی آر ایکس) و بسیاری از انواع ابزارهای دیگر رشته ‌های ورزشی که ممکن است در دسترس باشد سود می ‌برد.

البته نباید فراموش کرد که از نظر دسترسی به تجهیزات مورد نیاز، تی آر ایکس جایگاه بهتر و در بیان دقیق تر در دسترس تری دارد. این نکته و مزیت مهم باعث شده است تا تی آر ایکس همچنان یک مزیت رقابتی فوق العاده داشته باشد.

روح و قلب کراس فیت جامعه است ( یعنی آن را باید در مراکز ورزشی انجام داد تا به تنهایی در خانه )

حالا به یک فاکتور مهم در تصمیم گیری نهایی می رسیم.

سلیقه شخصی شما و سبک زندگی تان هم اهمیت دارد

برای انتخاب بین تی آر ایکس یا کراس فیت شما باید سبک زندگی و روحیات شخصی خود را هم در نظر داشته باشید.
اگر ورزش کردن تنها برای شما جذاب تر است، قطعا با تی آر ایکس ارتباط بیشتری برقرار می کنید. البته که تمرینات تی آر ایکس نیز همچون بسیاری از ورزش های هم رده در قالب گروهی کارآمدی بیشتری دارد.

اگر روحیه ای برونگرا دارید و برای ورزش کردن نیاز به همراه و جو باشگاهی دارید، احتمالا کراس فیت را بیشتر دوست خواهید داشت.

کدام یک مناسب شما است؟ تی آر ایکس یا کراس فیت؟ 4

تفاوت کراس فیت و تی آر ایکس در سبک و نوع اجرا تمرینات

بسیاری از مراکز وابسته به کراس‌ فیت از برنامه ‌های تمرینی روزانه استفاده کرده یا برنامه ‌های معمول خود را متناسب با برنامه استاندارد ارائه می ‌دهند. با این دامنه حرکت در حال رشد، فرصتی بسیار عالی برای اعضا فراهم می‌ شود تا در رژیم غذایی، رژیم ‌های مغذی و همچین برنامه های تمرینی با سایر اعضا باشگاه مشترک باشند؛ و نکته جالب اینجاست که این تمرینات با به روزترین نوع تمرینات جهانی یکسان است.

خرید تردمیل توربو فیتنس + لیست قیمت تردمیل توربو فیتنس
خواندن

در حالی که تی آر ایکس بر متحرک بودن سالن ورزشی آن و برنامه ورزشی شخصی و برنامه های مستقل تمرکز دارد، کراس فیت یک ورزش همگانی است و یک گروه گسترده را برای کمک به یکدیگر و ایجاد انگیزه فراهم می‌کند.

هر دوی این رشته‌ ها تمرکز خود را بر روی تناسب اندام و استقامت قرار داده اند، اما کراس فیت از انواع مختلفی از تجهیزات و ترکیب‌ های آموزشی برای ایجاد تمرینات روزانه و سنگین استفاده می ‌کند.

اما در این میان شما کدام یک را مناسب خود می‌ دانید؟

قطعا مهمترین فاکتور تصمیم گیری پیش از همه‌ی ویژگی هایی که به شما گفتیم؛ مشورت با یک مربی متخصص در کنار کارشناس تغذیه است. اگر هدف شما از انتخاب بین تی آر ایکس و کراس فیت چربی سوزی و کاهش وزن باشد، حتما باید نظر یک کارشناس تغذیه را هم جویا شوید.

در صورتی به دنبال عضله سازی متناسب هستید، قطعا باید وضعیت فیزیکی بدن شما پیش از هر انتخابی توسط یک مربی باتجربه و متخصص بررسی شود.

این دو موضوع را کاملا جدی بگیرید! تا در سریع ترین زمان بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

بعد از این مرحله نوبت به خود شما می رسد.

برای تعیین رشته‌ی مناسب خود لازم است اهداف تناسب اندام خود را بررسی کنید، البته باید تجهیزات مورد نیاز را نیز مد نظر قرار دهید. تی آر ایکس و کراس فیت هر دو می‌ توانند در تمام سطوح آموزشی به کار روند و حتی هر دو برای مبتدیان نیز قابل اجرا می ‌باشند.

برای کسانی که می ‌خواهند ورزش روتین خود در همه جا ادامه دهند، تمرینات رشته‌ تی ‌آر ایکس می‌ تواند خیال آسوده‌ آنان را حفظ کند چرا که نیازی به نگرانی در مورد از دست دادن جلسات تمرینی خود ندارند.

اما برای افرادی که ترجیح می دهند ورزش خود را در یک باشگاه متمرکز و در جوی با حضور سایر ورزشکاران دنبال کنند، کراس فیت انتخابی ایده آل است.

مثل همیشه، بهترین روش انتخاب این گونه است :

گزینه‌ های خود را باز نگه دارید.

اهداف خود را مشخص کنید.

از کارشناسان متعهد و باتجربه مشاوره بگیرید.

این مطلب را نیز بخوانید :

16 برنامه و راهکار در برنامه غذایی افزایش حجم بانوان

جمع بندی آخر : تی آر ایکس یا کراس فیت

  • هر دو رشته تی‌ آر ایکس و کراس فیت بر روی تناسب اندام متمرکز هستند. هر دو از رشته ‌های ورزشی هستند که به محبوبیت ‌های چشمگیری دست یافته ‌اند.
  • این دو رشته‌ ورزشی قطعا می ‌توانند مکمل یکدیگر باشند در حالی که به صورت جداگانه نیز تمرین می ‌شوند.
  • هسته تمرکز تی ‌آر ایکس بر روی قدرت و تعادل قرار دارد و به عنوان ورزشی پر تحرک شناخته می شود.
  • کراس فیت به طور قابل توجهی از تجهیزات رشته ها‌ی ورزشی مختلف بهره می ‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *