ورزشی

کش مقاومتی چیست؟ فواید تمرین با کش بدنسازی

کش مقاومتی چیست؟ فواید تمرین با کش بدنسازی

کش مقاومتی چیست؟ همانطور که از اسم شان مشخص است کش مقاومتی تمرینات ساده و معمولی را با مقاومتی که ایجاد میکند به تمرینی سخت تر و چالش برانگیز تبدیل میکند، برای مثال هنگام تمرین بدنسازی بالاتنه با اضافه کردن تمرینات کش مقاومتی میتوانید تمامی گروه های عصلانی از شانه تا پشت، سینه و بازو ها را درگیر کنید.

به علاوه این کش ها بسیار سبک، مقرون به صرفه و با حمل آسان هستند که به راحتی در کیف باشگاه شما جا خواهند گرفت.

کش مقاومتی چه کاری انجام میدهد؟

اساسا کش های مقاومتی کش های الاستیک هستند و معمولا برای تمرینات قدرتی و یا تمرینات مخصوص فیزیوتراپی استفاده میشوند، این کش ها برای فعال سازی و هماهنگ کردن عصلات مفید هستند و در همین حال برای افزایش قدرت کارآمد میباشند.

مثل دمبل ها و کتل بل ها و غیره، کش های مقاومتی یک راه ساده ولی بسیار تاثیرگذار برای افزایش قدرت کل بدن هستند که با تمرین کردن در خانه هم امکان پذیر است.

کش مقاومتی چیست؟ فواید تمرین با کش بدنسازی (3)

فواید کش مقاومتی چیست؟

افزایش هماهنگی و قدرت

وقتی شما در کش بدنسازی کشش ایجاد میکنید باعث افزایش فشار در عضله میشوید و در همین حال عضله را مجبور میکنید که با عضلات دیگر ارتباط برقرار کند، هرچه بیشتر کشش ایجاد کنید فشار و مقاومت بیشتر میشود.

همچنین شما میتوانید با نگه داشتن کش در حالت تمرین فشار زیادی به عضلات خود وارد کنید، که این عمل دقیقا مثل این بوده که شما یک دمبل را در در حرکت جلو بازو در حالت انقباض نگه دارید.

با 10 عدد از فواید تمرینات یوگا آشنا شوید
خواندن

استفاده از مقاومت به عنوان کمکی

کش مقاومتی همچنین میتواند در تمرینات سخت به عنوان کمکی استفاده شود، برای مثال کسانی که بارفیکس رفتن برایشان بسیار سخت است میتوانند با وصل کردن بند مقاومتی به میله و قرار دادن آن زیر پا یا زانو حرکت بارفیکس را با کمک کش انجام دهند.

عالی برای حرکات کششی

حتما تا به حال درد در کمر یا گردن را تجربه کرده اید! کش های مقاومتی میتوانند از طریق انجام بعضی تمرینات قدرتی-کششی باعث تسکین این دردها شوند

سبک و قابل حمل

این کش ها به راحت قابل جابه جایی میباشند برای کسانی که به تمرین در فضای باز یا در مسافرت ها علاقه دارند مناسب است، این کش ها بسیار سبک بوده و به راحتی در گوشه ساک شما جای میگیرد.

تقریبا برای همه مناسب است

بند های مقاومتی درست مثل وزنه ها بر روی عضلات شما کار میکند، عضله شما برای انجام حرکت مورد نظرتان فشار و قدرت را برای ثابت نگه داشتن و کنترل روی حرکت تولید میکند، ولی با این حال کش مقاومتی مثل وزنه ها فقط از قدرت جاذبه استفاده نمیکند، این به این معناست که شما میتوانید رنج حرکت بدن در بعضی تمرینات را گسترش دهید.

بندهای مقاومتی برای کسانی که به دنبال توانبخشی بعد از مصدومیت هستند از  اصلی ترین وسایل میباشد، به این دلیل که کش مقاومتی مثل وزنه ها فشار زیادی را به مفاصل وارد نمیکنند، افراد در هر سنی و در هر شرایط فیزیکی میتوانند از این وسیله برای تمرینات خود استفاده کنند.

از استخوان ها و مفاصل محافظت میکند

بند مقاومتی در همان حال که باعث افزایش قدرت عضلات شما میشود همچنین باعص قدرتمندتر شدن استخوان های شما نیز میشود، تمرینات قدرتی میتوانند به استخوان های شما کمک کنند که سلول های بیشتری بسازند و تراکم بیشتری ایجاد کنند و از بیماری پوکی استخوان  و درد های کمر جلوگیری میکنند.

دستگاه بدنسازی چندکاره خانگی ، یک باشگاه بدنسازی کامل در گوشه ای از خانه شما
خواندن

مقرون به صرفه

کش های مقاومتی ارزان قیمت هستند، این بند های هرچه ضخیم تر باشند قدرت کششی بیشتری خواهند داشت و همچنین قیمت آن ها بالاتر خواهد رفت، بهتر است چندین ضخامت و مدل مختلف کش را برای تمرینات خود تهیه کنید.

چگونه کش مقاومتی مناسب را انتخاب کنیم؟

اگر مطمئن نیستید که کدام کش برای شما مناسب است، یک کش با مقاومت سبک یا متوسط انتخاب کنید، بعد از مدتی تمرین که بدن شما قوی تر شد کش با درجه قدرت های بالاتر تهیه کرده و تمرینات خود را پیشرفت دهید.

کش مقاومتی چیست؟ فواید تمرین با کش بدنسازی (2)

انواع کش تمرینی مقاومتی

در انواع مختلف و شکل های متنوع در بازار موجود بوده و بسته به نوع تمرین و قدرت افراد مورد استفاده قرار میگیرند، در ادامه بعضی از پر استفاده ترین این کش ها را معرفی میکنیم:

کش مینی لوپ : این کش ها کوچک هستند و اکثرا برای تمرینات پایین تنه مورد استفاده قرار میگیرند، برای کسانی که به دنبال تمرین پا و باسن هستند این مناسب ترین انتخاب است.

کش سی ایکس (تیوپی) : این کش ها به شکل تیوپی بوده و در انتهای هر دوسر دارای دسته هستند، این کش  برای تمرین دادن تمامی اعضای بدن کارآمد هستند

کش پیلاتس: این کش معمولا بین 12 تا 20 سانتی متر عرض داشته و در طول بین 150 تا 200 سانتی متر میباشند، این کش ها برای تمریناتی مانند پیلاتس استفاده میشوند، دو سر این کش ها باز بوده و میتوان آن ها را گره زد.

کش پاورباند : این کش ها هم از محبوب ترین مدل ها هستند، از این مدل برای تمرینات کمکی مانند بارفیکس استفاده شده و همچنین با بستن آن به هالتر برای سخت تر کردن ان نوع تمرینات استفاده میکنند.

این مطلب را نیز بخوانید :

کدام یک مناسب شما است؟ تی آر ایکس یا کراس فیت؟

ویدیو آموزشی تمرین با کش مقاومتی (کش بدنسازی)

جمع بندی :

بدن شما از استفاده و ترکیب تمرینات با کش مقاومتی بهره خواهد برد و فواید زیادی برای شما خواهد داشت، چه به دنبال رفع مصدومیت باشید و چه به دنبال نوعی جدید از تمرین ورزشی، این کش ها برای شما نقشی مهم را ایفا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *