ماساژ

صندلی های ماساژور چگونه کار می کنند؟ انواع صندلی ماساژور و عملکرد آنها

صندلی های ماساژور چگونه کار می کنند؟ انواع صندلی ماساژور و عملکرد آنها

تصور کنید پس از یک روز کاری طولانی به خانه آمده اید و شانه ها و گردن شما پس از ساعت ها کار پشت میز یا لپ تاپ، دچار گرفتگی و خستگی شدید است. کمر شما از نشستن طولانی احساس درد عمیقی دارد و پاهایتان هم بسیار خسته هستند. این دقایق می تواند مهمترین لحظاتی باشد که شما در آنها به فکر خرید یکی از انواع صندلی ماساژور بیفتید. عملکرد صندلی ماساژور در مدل های مختلف متنوع بوده و هر کدام از تکنولوژی و فرآیندی خاص برای انجام ماساژ استفاده می کنند.

صندلی های ماساژور امروزی با ظاهر بزرگ و حجیمشان می توانند یک تحول جدی در آرامش و ایجاد احساس خوشایند در روزهای پرتنش و اضطراب باشند. با این حال که قیمت بالای برخی از انواع صندلی ماساژور باعث شده است تا بسیاری از ما به فکر خریداری یکی از آنها نباشیم، اما این وسایل کاربردی می توانند بسیاری از دردهای مزمن را درمان کنند.

آمارها نشان می دهد به جز ژاپن و چند کشور دیگر، استفاده از صندلی های ماساژور هنوز خیلی فراگیر نشده است. اما در نقطه‌ی مقابل بسیاری از خریداران این صندلی ها اعلام کرده اند که هرگز انتظار عملکردی چنین بی نقص و لذت بخش را نداشته اند.

صندلی های ماساژور چگونه کار می کنند؟ انواع صندلی ماساژور و عملکرد آنها 1

صندلی های ماساژور چگونه کار می کنند؟

 عملکرد صندلی ماساژور بسیار ساده و آسان است. این دستگاه ها در واقع یک مسئولیت اصلی دارند و آن این که شبیه ساز کامل حرکت دستان ماسور بر روی بدن شما باشند.

از اولین نسخه ای که رولاند ای لاب در سال 1948 طراحی کرد تا به امروز، این هدف در حال پیگیری و ارتقاء است.

برخی از انواع صندلی ماساژور تنها المان های لرزان با مکانیزمی بسیار ساده دارند که شبیه سازی محدود از عملکردها و تکنیک های ماساژورها است. در حالی که نسخه های مدرن و گران قیمت امروزی دارای ویژگی های متعددی هستند که از مهمترین آنها می توان به حالت گرانش صفر اشاره کرد.

در واقع هر کدام از انواع صندلی ماساژور که در ادامه بیشتر در رابطه با آنها با شما سخن خواهیم گفت، در طول سالیان طولانی و در نسخه های مختلف، یک هدف را دنبال می کردند و آن بالا بردن کیفیت ماساژ این دستگاه ها برای ایجاد آرامش، کاهش دردهای مزمن و ریلکسی است.

برخی از آنها از ویبراتورها، برخی دیگر از گوی ها غلتان و در نمونه هایی دیگر از آب و فشار هوا استفاده شده است.

عملکردی که یک ماسور بر روی عضلات شما انجام می دهد، در واقع گرفتن، رها کردن و ضربه زدن به ماهیچه ها است؛ به گونه ای که گردش خون در آنها بهبود یافته و فشار و استرس رها گردند.

فارغ از این که صندلی های ماساژور از چه تکنولوژی و فرآیندی استفاده می کنند، عملکرد صندلی ماساژور در مدل های مختلف یکسان بوده و بر روی همین نکته تمرکز دارد.

تاریخچه‌ی صندلی ماساژور – اولین صندلی ماساژور چگونه و با چه ایده ای به بازار آمد؟

اولین صندلی ماساژوری که در سال 1948 توسط رولاند ای لاب ( Roland A.Labbe ) طراحی و ساخته شد به هر چیزی شباهت داشت، جز صندلی ماساژور امروزی!

این دستگاه که شبیه یک وسیله‌ی بدنسازی بود از یک صندلی و دو صفحه‌ی لرزان تشکیل شده بود که با عملکرد لرزان خود، عضلات پشت ماساژ گیرنده را ماساژ می داد. او بعدها بخش های دیگری به این طرح اضافه کرد تا بتواند قسمت های دیگر بدن را هم با دستگاه خود ماساژ دهد.

همین ایده‌ی ساده پایه گذار صندلی های ماساژور مدرن امروزی است.

مکانیزم عملکرد صندلی ماساژور قدیمی و جدید – صندلی های دارای عملکرد مکانیکی

اولین صندلی های ماساژور با فرم امروزی از غلتک هایی تشکیل شده اند که بر روی یک صفحه‌ی آهنی که کمک یک موتور، حرکت عمودی از بالا به پایین دارند. این غلتک ها همچون اولین گونه‌ی آنها، عملیات ماساژ را در مناطق محدودی از پشت و پای مصرف کنندگان شبیه سازی می کنند.

با گذشت زمان ویبراتورها هم به دستگاه های ماساژور اضافه شدند که فرآیند عملکرد آنها در انواع صندلی ماساژور همچون ایجاد ویبره در تلفن همراه شما است. گوی هایی که بالانسشان در نقطه‌ی مرکزی آنها نیست، توسط موتور الکتریکی به سرعت به حرکت درآمده تا یک حرکت ویبراتوری مستمر را ایجاد کنند.

وجود چندین ویبراتور در نقاط مختلف صندلی ماساژور باعث می شود تا شما به صورت همزمان در تمامی نقاط بدنتان، این لرزش را احساس کنید.

گوی های غلتان هم شبیه ساز حرکت دست ماسور به صورت عمودی بر روی عضلات شما هستند.

دسته ای دیگری از انواع صندلی ماساژور اما با استفاده از همین گوی های غلتان، عملکردی بهتر و در عین حال متفاوت دارند. در این مدل ها، غلتک ها بر روی یک بازوی مکانیکی سوار شده که امکان حرکت افقی را هم به سمت چپ و هم راست دارند.

وجود همین امکان، این قالبیت را برای صندلی ماساژور ایجاد می کند تا سطح گسترده تری از عضلات پشت و پای شما را ماساژ دهد.

در این مدل ها عملکرد صندلی ماساژ توسط یک مایکرو پراسسور مدیریت می شود. انواع پترن های حرکتی بازوهای دستگاه در یک چیپ سِت ذخیره شده و همین حرکت ها، انواع ماساژهای مختلف را برای شما به ارمغان می آورد.

در دستگاه هایی که قابلیت برنامه ریزی اختصاصی ماساژها را دارند، پترن و سبک ماساژ انتخابی شما می تواند به این مایکرو پراسسور افزوده شده تا بازوهای حامل غلتک ها، با حرکتی جدید و متناسب با نیاز جدید شما تحرک داشته باشند.

در مدل های پیشرفته تری که از این مکانیزم استفاده می کنند، شما این امکان را خواهید داشت که قدرت و شدت ماساژ را نیز تعیین نمایید.

به طور مرسوم 2 روش برای این کار وجود دارد.

در روش اول شما دایره‌ی حرکتی بازو را از مرکز به اطراف کمر یا سایر بخش های تحت ماساژ تعیین می کنید و در حالت دوم شما این امکان را خواهید داشت تا تعریف کنید غلتک ها تا چه میزان به عضلات شما فشار وارد کرده و در واقع به آنها نفوذ کنند.

در حال حاضر بسیاری از ماساژورهای این دسته، بازوهایی دارند که می تواند به هر جهت حرکت کرده و حرکات دورانی کاملی داشته باشند. این ویژگی آنها را قادر می سازد تا محدودیتی در اجرای انواع سبک های ماساژ نداشته باشند.

عملکرد صندلی ماساژور در مدل هایی که از بازو و غلتک استفاده می کنند، در بخش تنظیم جایگاه صندلی نیز 2 گونه است.

صندلی های ماساژور چگونه کار می کنند؟ انواع صندلی ماساژور و عملکرد آنها 2

در حالت اول شکل گیری محل غلتک ها با توجه به شرایط فیزیکی شخص ماساژ گیرنده به صورت اتوماتیک تنظیم شده و در حالت دوم با دسته ها و گیره هایی، صندلی به فرم مناسب و قابل استفاده برای شخص بر می گردد.

این گروه از انواع صندلی ماساژور رایج ترین نوع موجود در بازار هستند، حتی مدل های بسیار پیشرفته ای که قابلیت جاذبه‌ی صفر را نیز به کاربر می دهند، در این دسته حضور دارند.

انواع ماساژهای ارائه شده در این گروه از صندلی های ماساژور به شرح زیر هستند و ما در این بخش، نام منوی انگلیسی آنها را نیز جهت آشنایی بیشتر شما درج کرده ایم.

انواع سبک های ماساژ در صندلی های ماساژور

  • Kneading : حرکت دوار بازوهای ماساژور باعث می شود تا به صورت منطقه ای بتوانید نقاط نیازمند به ماساژ را به صورت کامل پوشش دهید.
  • Rolling : حرکت غلتک ها ماساژور به صورت عمودی و افقی برای یک ماساژ کامل تنظیم می شوند.
  • Tapping : در این حالت ماساژور به صورت ضربه ای، بخش هایی را به سرعت فشار داده و رها می کند که بسیار به سبک ماساژ ضربه ای ماساژورها شباهت دارد.
  • Gripping : در این حالت ماساژور بخش هایی از بدن به ویژه دست ها و پای شما را چند لحظه تحت فشار قرار داده و سپس رها می کند.
  • Shiatsu : ماساژ شیاتسو که ریشه ای ژاپنی دارد، بر مبنای فشار بر روی نقاط خاصی از کمر شخص طراحی شده تا به کمک آن، عضلات از درد و فشار رهایی یابند.

صندلی های ماساژوری که به کمک آب فرآیند ماساژ را انجام می دهند

یکی از گزینه های جدید انواع صندلی ماساژور گونه هایی هستند که به کمک موتورهای پمپاژ کننده‌ی آب و لوله های وابسته به آنها فرآیند ماساژ را انجام می دهند.

عملکرد صندلی ماساژور در این گونه ها بسیار ساده اما با مکانیزمی هوشمندانه انجام می شود. روکش این گونه از دستگاه ها و جنس به کار گرفته در آنها، همچون تخت خواب هایی است که از آب در تشک آنها استفاده شده است.

فرآیند عملکرد این صندلی ها بسیار ساده بوده و در آنها فشار آب در محفظه های کوچک و بزرگ، همان عملکرد ضربه ای و گرفتن و رها کردن را انجام می دهد.

یک موتور واتر جت به صورت هوشمندانه سطح فشار را تنظیم کرده و در مدل های پیشرفته تر این دستگاه ها قابلیت برنامه ریزی دقیقی برای ایجاد تنوع در سبک های ماساژ را دارند.

این گروه از انواع صندلی ماساژور کمترین سهم بازار را به خود اختصاص داده اند؛ اما شخص ماساژ گیرنده تجربه‌ی جذابی از استفاده از آن دارد.

یک نکته‌ی جذاب دیگر در رابطه با این صندلی های ماساژور، وجود محفظه های گرم کننده و خنک کننده‌ی آب است. هنگامی که شما به صندلی ماساژور خود تکیه کرده اید می توانید با تغییر دمای آب، ماساژتان را با حرارت دلخواه دریافت کنید و این تغییر دما بسیار ملایم و لذت بخش خواهد بود.

همان طور که گفتیم در حال حاضر تعداد زیادی از این صندلی های ماساژور تولید نشده اند. اما مهمترین تولید کننده‌ی این صندلی های ماساژور با افزودن امکانات جدیدی به آخرین مدل آن توانسته است جذابیت های فوق العاده ای به آن بدهد و امیدوار است بتواند سهم بیشتری از بازار صندلی های ماساژور را به دست آورد.

در آخرین مدل از این صندلی ها، نوارهایی که به صورت محفظه های آب باریک در بخش کمر و گردن ماساژ گیرنده تعبیه شده اند، با فشار واتر جت ناحیه‌ی مورد نظر را به صورت کامل پوشش داده و احساس لذت بخشی از فشار و گرما را به صورت همزمان ایجاد می کنند.

این سبک از ماساژ برای رفع گرفتگی ها و دردهای مزمن عملکردی ایده آل دارد.

صندلی های ماساژور چگونه کار می کنند؟ انواع صندلی ماساژور و عملکرد آنها 3

صندلی های ماساژوری که با فشار هوا کار می کنند

یکی از حرکات و تکنیک های ثابت و محبوب ماسورها، گرفتن و رها کردن عضلات بدن است. شبیه سازی این حرکت به بهترین شکل ممکن در ماساژورهایی که دارای کیسه‌ی هوا هستند انجام می گیرد.

در صندلی های ماساژوری که در آنها از کیسه های هوا استفاده شده، غلتک ها نیز نقش مهمی دارند. در واقع غلتک ها در کنار کیسه های هوا، گستردگی دامنه‌ی انواع ماساژ و هر چه لذت بخش تر کردن آنها را ایجاد می نمایند.

این کسیه های هوا که در مدل های ابتدایی تنها در ناحیه‌ی پا تعبیه شده بود، در مدل های جدید در تعداد بیشتر و پراکندگی گسترده تر حضور دارند.

حرکت دورانی غلتک ها با فشار متغیر در کنار فشار و رهاسازی کیسه های هوا موجب شده است تا انواع سبک های ماساژ به بیشترین میزان شباهت با حرکات دست ماساژور برسند.

غالب مدل های پیشرفته‌ی صندلی ماساژور با امکان ارائه‌ی انواع سبک های ماساژ و برنامه ریزی آنها، تجربه ای ایده آل از ماساژ را به صورت اختصاصی به شما می دهند.

صندلی های ماساژور مدرن چگونه عملکرد خود را ارتقاء داده و اختصاصی کرده اند؟

پاسخ به این سوال در پردازشگرهای هوشمندی است که در این صندلی ها تعبیه شده است. این پردازشگرها به صورت همزمان عملکرد تمام کیسه های هوا و غلتک های صندلی را مدیریت کرده و برای هر سبک از ماساژ، برنامه ای اختصاصی دارند.

ضمنا شما در هر لحظه می توانید عملکردهای جدیدی را به پیش فرض های دستگاه اضافه کنید. نتیجه‌ی این کار یعنی ” عملکرد صندلی ماساژور هر روز طبیعی تر، موثرتر و لذت بخش تر خواهد شد. ”

یکی دیگر از مزایای وجود کیسه های هوا در صندلی های ماساژور، ایجاد فرآیندی است که در آن گردش خون به سرعت به حد استاندارد خود رسیده و همین موضوع از مهمترین مزایای ماساژ و صندلی های ماساژور است.

این مطلب را نیز بخوانید :

ماساژ رایحه درمانی و خواص رایحه های روغن ماساژ

گردش خون بهتر یعنی گرفتگی کمتر عضلات و شادابی و سرحالی بیشتر.

افزوده شدن امکان کنترل دستگاه به صورت ریموت و همچنین حالت های جدید و کاملا هوشمندانه‌ی اسکن بدن ماساژ گیرنده، ماساژورهای مدرن را گام به گام به نقطه‌ی ایده آل آنها یعنی ” ایجاد یک تجربه‌ی ماساژ طبیعی ” نزدیک تر کرده است.

منبع : electronics.howstuffworks.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *